Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot Partner Full Electric ujede až 140 kilometrů

První zkušenost s ryzím elektromobilem jsme získali s Nissanem Leaf před dvěma roky, ale ten jsme testovali v zimě, a tak hodnoty byly hodně zkreslené. Nyní jsme vyzkoušeli Peugeot Partner Furgon Full Electric, který se u nás prodává od jara.

Jak se říká, člověk má vyzkoušet všechno, a tak jsme vyrazili vzhůru za dobrodružstvím. Ale ještě před tím několik technických údajů. Přední kola pohání elektromotor Mitsubishi (stejný jako např. v Peugeotu iOn, kde dosahuje výkonu 16 kW) o výkonu 47 kW, respektive dostupném výkonu 35 kW od 4000 do 9200 otáček za minutu. Je napájený elektrickou energií 300 V z lithium-iontových akumulátorů složených z 80 článků s celkovou kapacitou 22,5 kW. Ty jsou uloženy ve dvou blocích v podlaze před a za zadní nápravou. Proto se musela rezerva přemístit do ložného prostoru. Ovšem důležitější je točivý moment 200 Nm dostupný od 0 do 1500/min.

Jakmile sešlápnete pedál akcelerátoru, okamžitě vůz zrychluje. Rychlé rozjezdy jsme uvítali hlavně ve městě. Elektromotor je spojen s reduktorem bez řazení převodových stupňů, přičemž zpátečka využívá zpětný chod elektromotoru. Pokud sundáte nohu z pedálu nebo začnete brzdit, tak systém začne rekuperovat energii a dobíjí akumulátory. Dojezd se tím prodlužuje podle výrobce o deset procent, v praxi o pár kilometrů. S elektrickým Peugeotem prakticky nemusíte brzdit, jen ve výjimečných případech.

Kdekoliv jsme zastavili, tak každého zajímal dojezd a spotřeba. Peugeot udává dojezd 170 kilometrů, ale praxe nám potvrdila skutečně reálných 130 km, možná 140 km. Ale nesmíte zapnout žádné elektrické spotřebiče. Při zapnutí topení se dojezd okamžitě zkrátil o 10 km, při „ofuku“ předního okna o 30 km. Dojezd se snižuje také při jízdě do kopce, z Holešovic nahoru na Prosek se snížil zhruba na pěti kilometrech o 20 km. Ani dálnice mu nesvědčí. Sami jsme se přesvědčili, že na 3,3 kilometrovém rovném úseku dálnice a při rychlosti 100 km/h ukazoval palubní počítač o 15 km méně.

Na první nabití (ca 80 %) jsme najezdili asi padesát kilometrů po Praze a pak vyrazili přes Mělník do Lobče u Mšena. Ujeli jsme celkem 102 kilometrů a do plného vybití nám zbývalo ještě 24 kilometrů.

Vůz je vybaven pětimetrovým kabelem s koncovkou Mennekes, a tak jsme mohli dobít akumulátory přes noc, tedy takřka 14 hodin na sto procent. V tu chvíli ukazoval dojezd 140 kilometrů. Při ceně ca 2 Kč za 1 kWh přišlo dobití na 50 Kč, při dražším proudu (ca 4,50 Kč/kW) na 120 Kč. S tímto kabelem, který je určen pro 8 A můžete nabíjet také u dobíjecích stanic, ale dvě tři hodinky nic nevyřeší, dobijete jen pár procent. Plné dobití si vyžádá minimálně 8 hodin, ale záleží, jak jsou vybité akumulátory. Za rychlodobíjecí zásuvku CHAdeMObyste museli připlatit 15 900 Kč.

Průměrná spotřeba elektrické energie se pohybovala mezi 15, 8 až 16,2 kWh na sto kilometrů, tedy ca 0,16 kW h na jeden kilometr.

Peugeot Partner Electric byl v třímístném provedení furgon L1 s délkou 4380 mm a objemem ložného prostoru ca 3300 l, pro zájemce je k dispozici ještě prodloužená verze L2 dlouhá 4628 mm. Interiér je stejný jako v klasické dodávce, jen řadicí páku nahrazuje otočný ovladač jízdního režimu. A místo ukazatele paliva má řidič k dispozici ukazatel stavu nabití akumulárů. Kromě něho je nejdůležitějším pomocníkem palubní počítač, na kterém jsme neustále sledovali dojezd. Každou jízdu si musíte předem dobře naplánovat, abyste věděli, kde můžete vozidlo dobít. My jsme se spolehli jednou na rychlodobíjecí stanici ČEZ v Duhové ulici a narazili jsme. Byla mimo provoz, ale o tom jsme již psali.

Výhodu má ten, kdo může dobíjet doma a ujede maximálně do stovky kilometrů v městském provozu. Ale musí najezdit hodně tisíc kilometrů, aby se mu elektrický Partner v ceně 694 100 Kč bez DPH zaplatil. Jinak je pro něj zajímavější verze se zážehovým motorem 1.6 VTi nebo vznětovým 1.6 HDi, za kterou v nejjednodušší výbavě zaplatí 257 900 Kč, resp. 269 900 Kč (bez DPH).



Základní technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s permanentními magnety
Výkon: 49 kW (67 k) při 4000/min
Točivý moment: 200 Nm při 1-1500/min
Rychlost: 110 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 21,9 s
Spotřeba: 16,2 kWh/100 km
Rozměry: 4383 mm x 1810 mm x 1801 mm
Rozvor kol: 2728 mm
Zav.prostor: 3300 l
Pohotovostní hmotnost: 1715 kg
Užitečná hmotnost: 510 kg
Cena: 694 100 Kč bez DPH


J.Lasík 10.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar