Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 3008 2.0 HDI v edici Napapirji

Dnešní test začneme trochu netradičně, abyste hned na úvod věděli, s kým máte tu čest. Peugeoet 3008 je motoristické veřejnosti dostatečně znám a na silnicích se s ním setkáváme poměrně v hojném počtu. My jsme ale tentokrát prověřili zvláštní edici Napapirji.

Oblečení značky Napapijri, kterou charakterizuje norská vlajka, vyvolává emoce spojené s cestováním, objevováním a expedicemi do oblastí s extrémními podmínkami vyžadujícími high-tech materiály. Svůj dobrodružný charakter a styl zde přirozeně uplatňuje i vůz 3008, a proto společnost Napapirji a Peugeot spojily v rámci partnerství svá know how.
Model 3008 Napapijri je exkluzivně vybavený vnějšími lištami, prahovými lištami, koberečky a lištou na volantu s podpisem Napapijri. Uprostřed sedáku je vtištěný znak Napapijri a specifickou úpravou prošla rovněž kola.
Speciální série 3008 Napapijri určená pro český je nabízena ve čtyřech odstínech: černá Perla Nera, bílá Blanc Nacré, hnědá Rich Oak a šedá Vapor Grey a výhradně s motorem 2.0 HDi FAP. Tato limitovaná řada je sériově opatřena systémem WIP Bluetooth (HF Bluetooth + zásuvka USB), zadním parkovacím asistentem, systémem promítání informací na čelní sklo a paketem Aventure. Cena vozu je 555 000 Kč.
Ale vraťme se k samotnému modelu 3008. I přes rozměry – délka 4,3 metru a šířka 1,8 metru působí kompaktně. Z krátké vyvýšené kapoty s mohutnou zaoblenou maskou včetně mřížky se žebrováním a vysokými boky karosérie vyzařuje robustnost. Zádi s dvoudílnou výklopnou stěnou dominují trojúhelníkové svítilny. Vedle zvýrazněných lemů blatníků zaujme větší světlá výška, až by si člověk myslel, že je vybaven pohonem všech kol. Omyl, Peugeot 3008 má pouze pohon předních kol, ale ve vyšší verzi Premium Pack mu dali konstruktéři do vínku „offroadový“ program Grip Control, jenž má vylepšit jízdní vlastnosti mimo asfalt. Nebo si musíte připlatit 2500 Kč.
Vybrat si můžete mezi zážehovým čtyřválcem 1.6 VTI/120 k, vznětovým přeplňovaným 1.6 HDI/ 115 k a 2.0 HDI s výkonem 150 k, resp. 163 k v případě kombinace s robotizovanou převodovkou.
V našem případě poháněl přední kola už zmíněný vznětový přeplňovaný dvoulitr, jehož výkon je v případě spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou zvýšen na 120 kW. A to bohatě stačí, protože si musíme uvědomit, že 3008 rozhodně nemá sportovní ambice, ale je určeně hlavně pro pohodlné a komfortní cestování.
Ve dvou tisících otáčkách dosahuje maxima točivého momentu 340 Nm, na stovku zrychlí pod deset sekund. Po běžných silnících s nepatrným podílem dálnic jsme jezdili zhruba za 5,5 litrů na sto kilometrů, v průměru byla spotřeba víc než o necelý litr vyšší. Určitě potěší zátah turbodieselu už z nízkých otáček.
Pokud by se snad někomu nezamlouval vnější design, potom vás určitě zaujme interiér, především pak „pracoviště“ řidiče. Po usednutí do pohodlné sedačky jsme si připadali jako v kokpitu letadla nebo při troše fantasie v Audi R8. Přístroje v chromovaných tubusech vypadají efektně a jsou přehledně čitelné, volant se drží dobře a od spolujezdce nás odděluje mohutný středový panel s řadicí pákou.
Z vyšší pozice je skvělý výhled, dozadu je to trochu horší, ale můžeme si přiobjednat parkovací čidla. Klasickou ruční brzdu nahradila elektrická s asistentem rozjezdu do kopce. Na nedostatek místa si rozhodně nikdo stěžovat nebude, díky výšce je i vzdušný. Opěradla zadních sedadel sklopíme jedním pohybem, stačí jen zatáhnout za páčku v zavazadlovém prostoru. Po jejich sklopení získáme úplně rovnou podlahu a objem 1241 litrů, přičemž základních 432 litrů se může někomu zdát málo. Interiér považujeme bezpochyby mezi nejhezčí ze všech modelových řad.
Na středovém panelu upoutají kolébkové spínače, které chtě nechtě připomínají kokpit letadla. Zpracování přístrojové desky včetně výběru materiálu můžeme rozhodně zařadit mezi nejlepší ze současných Peugeotů. Po nastartování vyjede před řidičem průhledný displej na kterém se zobrazuje okamžitá rychlost nebo vzdálenost, jaká vás v sekundách dělí od vozidla jedoucího před vámi.
Sedadla, která jsou umístěna výše než je u osobního auta zvykem, jsou pohodlná s přijatelnou boční oporou, také vzadu je místa dost i pro tři dospělé osoby a zavazadlový prostor, přístupný horizontálně rozdělenými pátými dveřmi, má objem 432 litrů, který můžeme sklopením zadních sedadel zvětšit na 1241 litrů. Na spodní část víka se mohou klidně posadit dvě dospělé osoby, neboť unese 200 kilogramů.
Jízdní vlastnosti hlavně v zatáčkách pozitivně ovlivňuje systém Dynamic Rolling Control, využívající na zadní nápravě centrální hydraulický systém, který spojuje obě tlumicí jednotky a chová se v podstatě jako třetí tlumič. Tím se omezují nežádoucí pohyby karosérie, zadní náprava má tak více přilnavosti k vozovce a můžeme si dovolit rychlejší projíždění zatáček.
Ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou je model 3008 ideálním společníkem na pohodlné cestování po vlastech českých. Asi bychom upřednostnili výkonnější verzi, přestože 3008 není žádným sportovním automobilem. V zatáčkách se chová příkladně, aniž by měl tendenci opustit svoji stopu. A ani podvozek není už tak měkký jako dřív, což jsme uvítali.
V každém případě je ideálním rodinným automobilem, ale v limitované edici navíc s patřičnou dávkou luxusu.


Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 120 kW (150 k) při 3750/min
Točivý moment: 340 Nm při 2000/min
Rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,8/4,5/5,3 l/100 km
Rozměry: 4365 x 1837 x 1625 mm
Rozvor kol: 2613 mm
Zav.prostor: 432/1241 l
Cena: 561 500 Kč (2.0 HDi Napapirji)



J.Lasík 28.5.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar