Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Zafira 2.0 CDTI - mistr variability a 165 k

Už v roce 1999 přišel Opel, s první generací Zafiry, s unikátním systémem sklápění sedadel do podlahy, aniž by se musela vyjímat. V této filosofii pokračovala i druhá generace o šest let později a současná třetí generace vyvinula systém Flex7 k dokonalosti.

Právě variabilita vnitřního prostoru patří bezpochyby mezi největší přednosti Opelu Zafira. Ještě než si ale řekneme, jak můžeme interiér měnit, tak připomeňme, že současný model narostl ve všech směrech. A to se projevilo jak uvnitř, tak i na vnějším designu. Na délku o 200 mm, na šířku o 83 mm a na výšku o 50 mm.
Zafiru si můžete dopřát v pěti- nebo sedmimístném provedení (příplatek 17 000 Kč, v nejvyšší výbavě Cosmo je třetí řada v ceně), jako v našem případě. Druhou řadu už netvoří lavice, ale tři samostatná a velice komfortní sedadla. Pokud si připlatíte 6100 Kč za tzv. Lounge Seats, potom můžete obě vnější sedadla posouvat o 210 mm podélném směru, ale také o 50 mm směrem do středu, a to je jedna z největších novinek. Komfortní cestování zvyšuje možnost nastavení sklonu opěradel do čtyř poloh. To není všechno. Prostřední sedadlo lze přeměnit na loketní opěrku. K manipulaci se sedadly slouží barevně označené popruhy – červený je na sklopení, černý k vytahování.
Pokud byste ale chtěli vyrazit na dovolenou v sedmi lidech, tak na to zapomeňte. Cestovat sice můžete a hodně pohodlně na všech sedadlech, ale jedině bez zavazadel. V tu chvíli má totiž zavazadlový prostor objem jen 152 litrů. Teprve po zasunutí třetí řady do podlahy se zvětší na 710 litrů a v dvoumístné konfiguraci až na 1860 litrů. Pro přepravu jízdních kol slouží speciální nosič FlexFix (19 400 Kč), ukrytý v zadním nárazníku. Díky nástavci můžeme převážet najednou i čtyři jízdní kola.
Z vozu je výborně vidět díky velkému panoramatickému čelnímu oknu (uchvátilo každého, kdo si do vozu sedl) a tenkým předním sloupkům. Multifunkční volant padne dobře do ruky a řadicí páka ve zvýšené poloze máme hned po ruce. Středový panel je opět osazena mnoha tlačítky, ale po chvilce zjistíte, že jejich obsluha je jednoduchá a logická. Mezi předními sedadly je posuvná středová opěrka s úložným prostorem. Můžete si ji umístit do libovolné polohy.
Pro Zafiru Tourer zvolil Opel zážehové čtyřválce 1.4 s výkonem 120 k a 140 k a 1.8/115 k a 140 k a vznětový 2.0 CDTI s výkony 110 k, 130 k a 165 k. My jsme zvolili nejsilnější turbodiesel, kombinovaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Víc než dostatečným výkonem 165 k při 4000 otáčkách za minutu a točivým momentem 350 Nm, který je k dispozici v rozpětí od 1750 do 2500 otáček, je spíš vhodný pro sportovněji založené řidiče, vyznávající dynamickou jízdu. Jeho zátah je cítit už v nízkých otáčkách, zhruba ve 1250 otáčkách a s potěším můžeme konstatovat, že „zmizel“ nežádoucí turboefekt. V průměru jsme jezdili kolem 7 litrů nafty na sto kilometrů, po běžných silnicích a klidnější jízdě, bez zbytečného vytáčení, klesla spotřeba skoro o jeden litr.
Díky osvědčeným klasickým vzpěrám pseudo McPherson, podobně jako v Insignii a zadní víceprvkové nápravě z Astry se chová Zafira na silnicích velice stabilně a dobře dokáže filtrovat i nerovnosti na silnicích nižších tříd, a že jich je u nás požehnaně. V zatáčkách se nijak výrazně nenaklání a dobře drží stabilitu..
Opal Zafira se na náš trh dodává ve třech stupních výbavy již od 457 900 Kč za verzi 1.8T/120 K ve výbavě Essentia, respektive od 533 900 Kč za 2.0 CDTi/110 k. V nejvyšší výbavě Cosmo je cena testovaného nejvýkonnějšího dvoulitrového turbodieselu 626 900 Kč.
Vedle základní výbavy Essentia (ESP® Plus, ABS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, šest airbagů, aktivní opěrky hlavy předních sedadel) a výbavy Enjoy (komfortní volant s chromovanými prvky, rádio CD 400 se 7 reproduktory, loketní opěrka vpředu, tempomat) zahrnuje nejvyšší výbava Cosmo dále mj. chromované lišty, asistent pro rozjezd do kopce, dvouzónovou automatickou klimatizaci, optickou a osvětlovací sadu 1, palubní počítač vč. kontrolního systému, 7 sedadel, střešní ližiny, stříbrné, volant potažený kůží atd.
Třetí generace Opelu Zafira udělal rozhodně velký skok dopředu, jak v designu, dílenském zpracování, hospodárných motorů, tak vnitřní variabilitě. Můžete cestovat v sedmi lidech nebo jen ve čtyřech s pohodlím o stupeň vyšší limuzíny.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1956 cm³
Výkon: 121 kW (165 k) při 4000/min
Točivý moment: 350 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/4,6/5,2 l/100 km
Rozměry: 4658 x 1884 x 1685 mm
Rozvor kol: 2760 mm
Zav. prostor: 152/710/1860 l
Cena: 626 900 Kč (Cosmoy)




J.Lasík 15.11.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar