Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Qashqai 2.0 CVT - maximum pohodlí

Už při prvním seznámení s Nissanem Qashqai, tehdy se vznětovým čtyřválcem 1.5 dCi a pohonem pouze předních kol, nás tento model velice příjemně překvapil, asi víc než jsme čekali. Od té chvíle jsme si tak nějak padli do oka (viz Testy).

A nebyli jsme sami, společně s námi také sta tisíce spokojených zákazníků po celém světě, kterých neustále přibývá. Tentokrát jsme využili příležitosti a vyzkoušeli verzi se zážehovým dvoulitrem, pohonem všech kol a bezestupňovou převodovkou CVT. Takže po technické stránce úplně jiný automobil než v prvním případě.
Nissan Qashqai je typickým představitelem crossoverů, v tomto případě můžeme mluvit o spojení hatchbacku a SUV, z každého má něco. Ale zákazníkům je většinou jedno do jakého segmentu patří, rozhodující jsou pro ně jiné faktory, a to – aby jim vůz vyhovoval. Tady má Qashqai navrch. Z výše posazených sedadel, která jsou pohodlná, je výborný výhled všemi směry, což zvýrazňují ještě velká zpětná zrcátka. Kdo si připlatí za panoramatické střešní okno o velikosti 1040 x 880 mm, tomu se interiér navíc hezky prosvětlí. Zadní stěna sahá až k prahu zavazadlového prostoru, 740 mm nad zemí.
Díky větší světlé výšce 200 mm zvládne bez problémů lehčí terén, ale vzhledem k tomu, že disponuje systémem pohonu všech kol All Mode 4x4, tak se můžete pustit i ke zdolání těžších úseků. Výhodou je, že si sami můžeme navolit v jakém režimu chceme jet. Buď využít pouze pohon předních kol, v režimu Auto se samočinně, aniž bychom něco postřehli, připojuje pohon zadních kol. K dispozici máme ještě režim Lock pro trvalé sepnutí pohonu všech kol. To vše otočným ovladačem vedle volicí páky, tedy dobře v dosahu. Systém All mode také zlepšuje trakční vlastnosti na mokru nebo sněhu, čímž se zvyšuje bezpečnost. Ani přes větší světlost se karosérie v zatáčkách nenaklání, při jízdě s pohonem předních kol se chová lehce nedotáčivě, při 4x4 spíš neutrálně.
Přední nápravu tvoří spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu je víceprvková náprava multilink. Odpružení obstarávají vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.
Benzinový čtyřválec o objemu dvou litrů vykazuje slušný výkon 140 k při 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 193 Nm při 4800 otáčkách.
V našem případě byl kombinován s bezestupňovou převodovkou CVT, která zabezpečuje plynulé zrychlení a také lepší ekonomiku jízdy. Ovšem na avizovaný průměr 8,3 l/100 km se asi dostanete jen těžko. My jsme jezdili zhruba za 9 litrů, nebo lehce nad. Největší spotřeba je ovšem ve městě, zvláště pak při popojíždění, neustálém rozjíždění a zastavování. Sice si přitom užijete pohodlí, ale počítejte, že se může spotřeba vyšplhat bez problémů až k dvanácti litrům benzinu.
Pákou voliče můžeme řadit také sekvenčně. Nejlépe se Qashqai s převodovkou CVT cítí při ustálené jízdě, kdy si dvoulitr vystačí zhruba s dvěma tisíci otáček, kdy máme k dispozici devadesát procent točivého momentu, v tu chvíli se spotřeba pohybuje mezi 8 až 9 litry. Převodovka řízená elektronicky počítačem si sama najde vhodný převod v nízkých otáčkách. Motor je jinak velice tichý a kultivovaný.
Jízda s bezestupňovou převodovkou je hodně pohodlná, ale my bychom dali asi přednost buď mechanické šestistupňové převodovce nebo v kombinaci se vznětovým dvoulitrem. V každém případě však se systémem 4x4, s nímž se přeci jen cítíte na silnici bezpečněji. Dodejme, že obě nejslabší pohonné jednotky – benzinový 1.6 a vznětový 1.5 dCi jsou určeny pouze pro verze s jednou poháněnou nápravou.
Nissan Qashqai můžete mít v jedné z pěti výbav, přičemž už základní Visia obsahuje mj. šest airbagů, výškově stavitelné sedadlo řidiče, manuální klimatizaci, ovládání radia na volantu, palubní počítač, mlhovky, systémy ABS, EBD, ESP, od druhé výbavy Acenta je k dispozici mj. automatická klimatizace, od třetí například parkovací kamera, tempomat, inteligentní klíč (při otevření dveří stačí jen stisknout tlačítko a nastartovat ovladačem), dále xenonové světlomety. Podrobný seznam najdete na www.nissan.cz
Nissan Qashaqai je rodinný automobil robustního vzhledu, s prostorným interiérem i vzadu, kvalitně dílensky zpracovaný – prostě příjemný společník. A to, v případě verze 4x4 také do nepohody, a s převodovkou CVT pro komfortní cestování.
Nejlevnější provedení 1.6 Visia přijde na 491 900 Kč, nejlevnější s pohonem 4WD (2.0/Visia) na 586 900 Kč, s převodovkou CVT pak od 668 900 Kč do 766 900 Kč.



Základní technické údaje

Motor: Zážehový čtyřválec
Objem: 1997 cm³
Výkon: 104 kW (140 k) při 6000/min
Točivý moment: 196 Nm při 4800/min
Rychlost: 178 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 10,8/6,9/8,3 l/100 km
Rozměry: 4315 x 1780 x 1615 mm
Rozvor kol: 2630 mm
Objem zav.prostoru: 410/1513 l
Cena: 668 900 Kč (Acenta, CVT, 4x4)


Jindřich Lasík, 15.12.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar