Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan Juke 1.6 DIG-T s výkonem 190 k

Když se podíváme do současné nabídky Nissanu, tak zjistíme, že vlastně nenabízí žádný sedan, ani hatchback (kromě malé Micry) o kombi nemluvě. Ve své nabídce upřednostnil tzv. crossovery (Qashqai) a v této nastoupené cestě pokračoval modelem Juke. modelem Juke.

Do jaké kategorie ho máme vlastně zařadit, když přebírá prvky SUV, malého hatchbacku a dokonce i kupé. Ale komu to vadí. Zákazníkům určitě ne. Ale jeho takřka extravagantní linie vyvolávají stále mezi motoristy diskuze. Mají své zastánce, a mezi ně patří hlavně ženy, ale také odpůrce. V každém případě jsou atypické tvary hodně stylové. A je dobře, že takové automobily vznikají a výrazně se liší od konvenčních.
Asi nejvíc výrazná je přední část. Při pohledu na ní si každý asi řekne, čímž vlastně Juke svítí. Šest světel v různých úrovních, tím se nemůže pochlubit žádný jiný automobil. Netradiční tvary mají něco do sebe, ale konec konců, proč ne. Vždyť všechna auta jsou si dnes často podobná jako vejce vejci. A co teprve tři kruhové otvory v plastu pod nárazníkem. Ale mají také jednu nevýhodu. Za špatného počasí a na špinavých vozovkách se hodně špiní, čímž se podstatně snižuje jejich svítivost. V podzimních plýskanicích jsme je za tmy nestačili otírat.
Ve svažující střeše můžeme při troše fantasie vidět kupé GT-R, zapuštěné kliky v zadních dveřích zase vyvolávají dojem třídveřového SUV.
Konec úvah o designu, a pojďme nahlédnout dovnitř. Odvážný vzhled podtrhuje leskle černé provedení středového sloupku. V interiéru najdeme atraktivní bílou středovou konzolu, bílé čalounění dveří a bílé obšití kožených sedadel, volantu a řadicí páky.
Při rozvoru dva a půl metru je vpředu místa dost, vzadu se na vnějších místech dobře usadí postavy do 1,80 metru. Přístup dozadu je však obtížnější kvůli poměrně malému vstupnímu otvoru. Zavazadlový prostor je svým objemem 251 litrů podprůměrný, ale potěší určitě rovná podlaha při sklopení opěradel.
Volant malého průměru z kupé GT-R se příjemně drží, od druhé výbavy je obšitý kůží, ale bohužel jen výškově stavitelný. Nezbývá nic jiného, než si nastavit sedadlo do přijatelné polohy. Díky vyššímu posezu je z vozu dobrý výhled dopředu. Výborně čitelné budíky jsou ukryté ve stříbrných tubusech a obsahují dokonce ukazatel teploty chladicí kapaliny.
Pro verzi s pohonem předních kol je na výběr zážehový čtyřválec 1.6/117 k a přeplňovaný 1.6 DIG-T/190 k nebo vznětový 1.5 dCi/110 k. Verze 4x4 se dodává výhradně se silnějším benzinovou 1.6 a bezestupňovou převodovkou CVT.
Hned první kilometry s nejsilnějším motorem, nás přesvědčily, že se chová kultivovaně a pružně, a spojený s přesnou šestistupňovou převodovkou. Na malý vůz dosahuje úctyhodného výkonu 140 k při 5600 otáčkách za minutu a točivého momentu 240 Nm už od 2000/min a vrcholí v 5200/min. Jestli chceme využít všechnu sílu, potom stačí stisknout kouzelné tlačítko D-Mode na středovém panelu vedle klimatizace a navolit režim Sport. Řízení je v tu chvíli hned tužší, vůz jde lépe za plynem, a spotřeba se zvýší nepatrně. Ve vyšší rychlosti je motor trochu víc hlučnější, než bychom čekali, což je způsobeno svým způsobem i kratšími převody. Samozřejmě můžete jezdit v režimu Normal nebo Eco, v němž sice nějaké palivo ušetříte. Ale ruku na srdce, budete si kupovat auto s výkonem 190 k, abyste sílu motoru nevyužiji. Asi těžko. Výkon dává o sobě pochopitelně patřičně vědět, a tomu odpovídá i spotřeba. Jezdili jsme v průměru kolem osmi litrů benzinu na sto kilometrů v re6im u Normal.
Nissan Juke používá prodlouženou platformu Clia třetí generace nebo Micry, to znamená vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu torzní příčka. I přes vyšší těžiště se chová Juke stabilně, ale v zatáčkách cítíme menší náklon. Malou výtku máme ke stabilizačnímu systému, který zasahuje poměrně často a brzy. Proto jsme jej po chvíli raději vypnuli, aby nás „nerušil“. Pak se chová vůz přeci jen o něco lépe.
V základní výbavě Visia s atmosférickým motorem 1.6, která se prodává v akční ceně od 369 000 Kč dostaneme mj. šest airbagů, ESP + ABS + EBD, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních a zadních oken, a další drobnosti. Testovaná verze ve výbavě N-TEC za 445 000 Kč (4x4 stojí 525 000 Kč) má navíc např. 18“ kola mlhovky, automatickou klimatizaci, volant a hlavici řadicí páky potažené kůži, ovládání radia na volantu, radio s CD A mp3, navigaci Nissan Connect, palubní počítač a nechybí ani Systém Dynamic Control.
Nissan Juke je určitě jedinečným zpestřením nejen českého, ale také evropského a všude, kde jsme se objevili, stále budí rozruch. Musíme přiznat, že jsme se setkávali s hodně protichůdnými názory. Kdo chce, ten si může přeplňovanou „jedna-šestku“ opatřit pohonem všech kol.




Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 140 kW (190 k) při 5600/min
Točivý moment: 240 Nm při 2000-52000/min
Rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,1/5,6/6,9 l/100 km
Rozměry: 4135 x 1765 x 1565 mm
Rozvor náprav: 2530 mm
Rozchod kol: 1525/1525 mm
Zav.prostor: 251 l
Cena: 445 000 Kč (1.6 DIG-T N-TEC)




J.Lasík 12.12.2013


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar