Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Mitsubishi ASX 1.6 2WD - tichý, úsporný a pohodlný

Hned na úvod musíme přiznat, že nás v roce 2010 na autosalonech Mitsubishi ASX dvakrát moc neupoutalo. Ale už po prvních kilometrech jsme změnili názor a nejinak tomu bylo i nyní. Bezpochyby jde o jedno z nejvydařenějších Mitsubishi (když nepočítáme Lancer Evo) za poslední roky.

Už se nedivíme, že si Japonci od tohoto modelu hodně slibovali. Možná právě proto jej nabízejí také pouze s pohonem předních kol a nikoliv jen jako 4WD. Nejdříve se prodával jako RVR v Japonsku a Austrálii, do Evropy zamířil pod zkratkou ASX aneb Active Sports Crossover.
Když se podíváme na jeho tvary i rozměry (délka 4,3 m, šířka 1,7 m, výška 1,6 m), tak musí být hned jasné, že v sobě spojují prvky SUV a MPV a trochu i hatchbacku. V podstatě ASX přebralo sedmdesát procent součástí z platformy Outlanderu druhé generace.
Vyšší pozice za volantem zaručuje dobrý a nerušený výhled, volant nastavitelný v obou osách a s koženým věncem se drží dobře. Řadicí páka je po ruce, řazení jde přesně a zlehka. Ovladače najdeme na svých místech. V našem případě jsme měli k dispozici model s pohonem předních kol.
Trochu nepraktické je ovládání palubního počítače tlačítkem vlevo od „budíků“, za volantem. Mezi dvěma analogovými přístroji se zobrazuje teploměr chladicí kapaliny, palivoměr, činnost start-stop (AS/G) a údaje z palubního počítače.
Pod podlahou zavazadlového prostoru je místo rezervy přihrádka na menší předměty včetně lepicí sady. Objem zavazadlového prostoru svým objemem 442 litrů potěší každého, kdo často něco převáží.
Mitsubishi nabízí model ASX buď se zážehový čtyřválcem 1.6 MIVEC o výkonu 86 kW (117 k), určený ale pouze pro verzi s pohonem předních kol nebo se vznětovým 1.8 DI-D o výkonu 110 kW (150 k).
Benzinová „jedna-šestka“ s variabilním časováním ventilů MIVEC s výkonem 117 k při 6000 otáčkách za minutu sice neoplývá dynamikou, ale hodně potěší spotřebou. V průměru jsme jezdili do sedmi litrů na sto kilometrů. Ale to neznamená, že s ASX nemůžete jet i hezky svižně. Jen musíte víc řadit a „točit“. Do čtyř tisíc, kdy vrcholí největší točivý moment 154 Nm, zatahuje pozvolna, poté dá o sobě vědět. Nechá si ale líbit i poměrně nízké otáčky, kolem 1300/min při jízdě v městském provozu. Je spojen s přesnou pětistupňovou přímo řazenou převodovkou.
Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na vzpěrách McPherson, vzadu je víceprvkové uspořádání s vlečným ramenem. Upravena byla také tuhost pružin a tloušťka stabilizátorů. Nastavení podvozku bylo na náš vkus až příliš měkké, ale příznivcům komfortní jízdy asi přijde vhod.
Testovaná verze 1.6 se dodává ve výbavě Inform, Invite nebo Intense. V základní výbavě za 360 000 Kč (akční cena) je mj.sedm airbagů, systémy ABS, stabilizační systém ASC, brzdový asistent EBA, asistent rozjezdu v kopci HSA, automatická klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání oken, i vnějších zrcátek s vyhříváním, výškově a podélně nastavitelný volant atd.
Testovaná verze ve výbavě Invite měla navíc mj.funkci denního svícení, tempomat, středovou loketní opěrku vzadu, kožený multifunkční volant a kožená hlavice řadicí páky, mlhovky, chromovaný lem masky chladiče i koncovky výfuku. To vše za akční cenu 400 000 Kč. S doplňkami jako textilními koberci, ochranou nákladové hrany, kryty nárazníků, metalízou přijde na 437 574 Kč.
Úloha Mitsubishi ASX prosadit se na trhu není jednoduchá, protože konkurence je v tomto segmentu hodně velká. O místo zápasí třeba se Škodou Yeti, Hyundaiem ix35, Nissanem Qashqai nebo Kia Sportage atd. Předností ASX je na prvním místě opravdu výborný zážehový čtyřválec, Naopak design přinese asi rozporuplné reakce, ale tak to už chodí. Díky větší světlé výšce se ale nemusíte bát ani do lehčího terénu, a nepotřebujete k tomu ani „čtyřkolku“.




Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec s variabilním časováním MIVEC
Objem: 1590 cm³
Výkon: 86 kW (117 k) při 6000/min
Točivý moment: 154 N.m při 4000/min
Rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):/7,5/4,9/5,9 l/100 km
Rozměry: 4295 x 1770 x 1615 mm
Rozvor: 2670 mm
Rozchod: 1525/1525 mm
Zavazadlový prostor: 410-1219 l
Nájezdový úhel p/z: 19º/30º
Přechodový úhe: 18º
Světlá výška: 195 mm
Brodivost :400 mm při 10 km/h
Cena: 400 000 Kč (1.6 MIVEC 2WD Invite)



J.Lasík, 20.6.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar