Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz B200 NGD -úsporně a ekologicky

Z tří možností alternativních paliv – zkapalněný ropný plyn LPG, zemní plyn CNG nebo elektromobil, jsou zatím nejrozšířenější automobily na LPG, především kvůli poměrně husté síti čerpacích stanic. Proti elektromobilům mluví jejich vysoká cena a nízký dojezd, a většímu rozmachu CNG brzdí zatím nedostatek stanic.

V současné době jich je přes padesát, přibývají sice další, ale stále je to málo, aby si zákazníci více pořizovali osobní automobily spalující stlačený zemní plyn. Přitom si myslíme, a nejen my, že mají před sebou největší budoucnost. I my jsme si před testem Mercedesu Benz B200 NGD pečlivě prostudovali mapu republiky, kde lze CNG tankovat za hotové. Sice je vůz vybaven ještě benzinovou nádrží, ale pouze na dvanáct litrů, což představuje dojezd nějakých zhruba 150 kilometrů. Předchozí generace měla větší nádrže, stejně jako třeba Mercedes Benz třídy E NGT, kdy se dojezd pohybuje hodně přes tisíc kilometrů.

Mercedes Benz B200 na zemní plyn poznáte od klasické verze jen pouze podle předního nárazníku, který má jinak tvarované přepážky, dále lemy blatníků a decentním nápisem na zádi – Natural Gas. Jinak je všechno stejné, podobně jako v interiéru. Palivoměr udává stav CNG v nádržích, zatímco stav benzinu se zobrazuje jen v palubním počítači.

Nezměnil se ani prostor na zadních sedadlech, kam se pohodlně usadí i vyšší postavy. A také objem zavazadlového prostoru 488 litrů zůstal stejný. Jen se musíte obejít bez mezipodlahy. Dvě nádrže na stlačený zemní plyn jsou umístěny v prostoru před benzinovou nádrží, třetí o něco větší pak pod zadními sedadly. Dohromady natankujete do vozu 21 kilogramů CNG, tedy v přepočtu asi 126 litrů. Hodně záleží pod jakým tlakem u dané čerpací stanici CNG tankujete.

Vůz pohání zážehový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 156 k a točivém momentu 270 Nm, původem z verze B250. Ten vrcholí už ve 1250 otáčkách za minutu a vydrží zhruba do čtyř tisíc. Při rozjezdu vůz žádnou převratnou dynamikou neoplývá, což má na svědomí jinak nastavený plynový pedál, a pokud chcete razantně zrychlit, pak musíte sešlápnout pedál až k podlaze. Nejlépe využijete sílu motoru mezi dvěma až třemi tisíci otáček. Víc není třeba ani vytáčet. Pokud chcete předjíždět nebo zrychlovat, potom je lepší podřadit aspoň o jeden, nebo ještě lépe o dva stupně níž. Převody jsou uzpůsobeny nižší spotřebě.
Ale překvapilo nás, že i při svižné jízdě je spotřeba CNG velice příznivá. V průměru jsme jezdili při běžné jízdě, kdy neproudí do válců příliš mnoho paliva, kolem 4,5 kg až 5 kg CNG na sto kilometrů, u benzinu se spotřeba pohybuje kolem sedmi litrů. V našem případě byla pohonná jednotka kombinována se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, ale můžete mít i sedmistupňový automat.

Jestli se Mercedes Benz na CNG vyplatí, si musí spočítat každý sám. Na zemní plyn při uváděné reálné spotřebě a ceně, která se pohybuje v rozmezí od 25 Kč do 28 Kč za jeden kilogram, ujedete zhruba 300 až 350 kilometrů. Za vůz zaplatíte 715 100 Kč, zatímco benzínová B200 s motorem 1.6 o stejném výkonu je o 80 000 Kč levnější, a vznětová verze B200 CDI přijde o 30 000 Kč méně. Takže nezbývá nic jiného, než si vzít tužku a spočítat, kolik kilometrů najezdíte.

Jak jsme už řekli, největším omezením je zatím nedostatek plnicích stanic na CNG a zvyknout si musíte i na odlišné nastavení plynového pedálu.


Základní technické údaje


Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1991 cm³
Výkon: 115 kW (156 k) při 5000/min
Točivý moment: 270 Nm při 1250-4000/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6/3,4/4,4 l/100 km
Rozměry: 4359 x 1786 x 1557 mm
Rozvor:2699 mm
Zav.prostor: 488/1547 l
Cena: 715 100 Kč



J.Lasík 15.9.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar