Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz A180 CDI - úsporněji to snad už nejde

Pánové Daimler a Benz by se asi divili, kdyby věděli, že pod kapotou automobilů s třícípou hvězdou ve znaku se může ukrývat jiný motor než německý. Věříte tomu? Dějiny automobilů se prostě mění. Ale k tomu se dostaneme

Oproti předchozí generaci můžeme říct, že „áčko“ dospělo a už vůbec nepřipomíná malé auto. K atraktivním tvarů přispívá také o 180 mm menší výška, což příznivě ovlivňuje jeho aerodynamiku.
Na předních sedadlech je dost prostoru, jejich sportovní tvary nás nadchly. Vzadu se pohodlně usadí dvě dospělé osoby, jen si musí zvyknout na kratší sedáky. Zavazadlový prostor přístupný velkým otvorem pojme 341 litrů, což stačí. Přístrojová deska je rovněž stylová, bez zbytečného barevného dekoru, ovladače ergonomicky uspořádané. Jen na ovládání stíračů vlevo od volantu si musíte zvyknout. Navigace Becker Map Pilot za 22 tisíc korun usnadní cestování.
A nyní k zásadní změně. Ve Stuttgartu nechtěli totiž vyvíjet vlastní maloobjemovou pohonnou jednotku, a tak v rámci spolupráce s Renaultem využili jeho mnohokrát osvědčený vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru. Pochopitelně zmodernizovali a upravili, využili vstřikování common rail s tlakem 1600 baru. Zároveň se jedná o první motor v Mercedesu s vačkovým hřídelem poháněný ozubeným řemenem nikoliv řetězem. Dodává se však výhradně ve spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Pokud chcete automat, sedmistupňový dvouspojkový, potom musíte zvolit vznětový čtyřválec 1.8 o stejném výkonu, tedy 109 k.
Velkou předností turbodieselu Renault je jeho hospodárnost, o čemž jsme se mohli přesvědčit několikrát. Rozhodně se řadí k nejúspornějším motorům, jaké jsou v současné době na trhu. V průměru jsme jezdili za pět litrů nafty, na dálnici ve 120 km/h ukazoval palubní počítač dokonce 4,5 litru. Není tak problém ujet na jednu nádrž bez problému i devět stovek kilometrů.
Výkon 109 k není pro někoho na Mercedes bůh ví jak oslnivý, ale dynamiku nahrazuje točivým momentem 260 Nm, který lze využívat už od 1750 až do 2500 otáček za minutu. Kultivovaný chod zlepšuje i dvouhmotový setrvačník.
Jinak si ale zákazník může vybrat z dalších pohonných – zážehových motorů A 180, A200, A250, A45 AMG nebo vznětových A180 CDI, A200 CDI, A 22 CDi.
Základní výbava zahrnuje například Asistent prevence před kolizí Collision Prevention Assist s adaptivními brzdami, asistent bdělosti řidiče Attention Assist, asistent jízdy v pruzích, čelní boční a okenní (kombinovaný kyčelní/hrudní), airbagy, systém ochrany chodců (aktivní kapota vozidla), elektrická parkovací brzda, brzdový asistent BAS, adaptivní brzdy Adaptive Brake s funkcí Hold, vysoušením vlhkých brzdových kotoučů a asistentem rozjezdu do kopce Hill-Start Assist, protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronický stabilizační program (ESP®), manuální klimatizaci, asistent potkávacích světel atd. Vybrali jsme jen ty nejdůležitější prvky, ovlivňují hlavně bezpečnost a komfort.
Nejlevnější „áčko“ můžete pořídit za 603 992 Kč se zážehovým čtyřválcem o objemu a výkonu 120 k. Zatímco nejlevnější diesel, který jsme si mohli vyzkoušet přijde na 654 468 Kč, ovšem s dodatečnou výbavou se příplatek se vyšplhá až na 838 945 Kč. Záleží tedy na každém, co si přeje. My můžeme doporučit výbornou navigaci, například bi-xenové světlomety bychom třeba oželeli.
Mercedes Benz třídy A je po modernizaci určitě stylovější a designově povedenější než předešlé generace, kterou proslavil snad nejvíce tzv.losí test, při němž se podařilo vůz převrátit. Ale to je už zapomenuto a historie, stejně jako skutečnost, že Mercedes Benz pohání jiný motor než německý. Ale na druhou stranu určitě zvolili dobře.

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1461 cm³
Výkon: 80 kW (109 k) při 4000/min
Točivý moment: 260 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,5/3,3/3,8 l/100 km
Rozměry: 4292 x 1553 x 1433 mm
Rozvor: 2692 mm
Zav.prostor: 341 l
Cena: 654 468 Kč (180 CDi


J.Lasík, 11.6.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar