Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lexus NX 300 h F-Sport - elegantní crossover

Za automobily Lexus nebo Infiniti se na našich silnicích ohlédne snad každý. Přeci jen jsou stále a asi stále budou v našich zeměpisných, ale i evropských šířkách vzácností. Jen pro zajímavost, vloni se prodalo v ČR přes pět stovek Lexusů.

Velké SUV, model RX má Lexus ve své nabídky již sedmnáct let, ale protože roste mezi motoristy zájem o kompaktní SUV, tak vystavili na podzim roku 2013 na autosalonu ve Frankfurtu Japonci koncept NX, od něhož byl už jen krůček k současnému Lexusu NX.

Můžete jej mít buď pouze s pohonem předních kol nebo i všech kol E-FOUR, kdy zadní kola pohání druhý elektromobil, ten první je u přední nápravy. V obou případech je ale pod kapotou zážehový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem a proměnným časováním ventilů VVT-i. Je spojen se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Byli jsme zvědavi, jestli na automobil vážící kolem 1,8 tuny bude výkon 155 k dostatečný, stejně jako točivý moment 210 Nm dosažitelný od 4200 do 4400 otáček za minutu. První kilometry za volantem verze E-FOUR nás přesvědčily, že svižná jízda nedělá Lexusu žádné problémy. Dodejme, že systémový výkon dosahuje celkové hodnoty 145 kW. Ve městě se díky hybridnímu pohonu dostanete v pohodě na sedm litrů, v průměru jsme jezdili kolem osmi litrů benzinu na sto kilometrů.

Při rozjíždění může kola pohánět jeden z elektromotorů až do rychlosti 65 km/h, a je třeba dávat velký pozor na chodce, protože v tu chvíli není vůz vůbec slyšet. Teprve poté se připojí zážehový motor. Na středovém tunelu máme ještě volič jízdních režimů, kterým můžeme přepínat mezi režimy ECO (ani snad nedoporučujeme, motor nemá žádnou sílu a ušetřené palivo je zanedbatelné), Normal, Sport a Sport S+ (ani ten jsme nevyužívali).
Při poklidné jízdě po městě do kabiny prakticky neproniká žádný hluk, jen při akceleraci a ve vyšších otáčkách dává o sobě vědět. Přední náprava McPherson má zesílené uložení pružicích a tlumicích vzpěr i spodních příčných ramen, vzadu je víceprvková náprava. Odpružení je spíš tvrdší než komfortní, což u Lexusu trochu překvapilo.

Vůz je postaven na stejném podvozku, tudíž i se stejným rozvorem 2,6 metru jako Toyota RAV4 nebo Toyota Auris. Ačkoliv se zdá být Lexus zvnějšku velký a mohutný, tak uvnitř je místa, a to i vpředu tak akorát. Možná bychom čekali trochu víc. Sportovní sedadla v dvoubarevném provedení jsou pohodlná, stejně jako zadní. Vůbec kombinace červené a černé barvy v interiéru působí zajímavě a do moderně pojatého interiéru se určitě hodí.

Zavazadlový prostor má objem, včetně prostoru pod podlahou 555 litrů, po sklopení zadních opěradel se zvětší na 1600 litrů. Zadní víko by se ale mohlo otevírat trochu rychleji. Pod zadními sedadly je uložen hybridní akumulátor, a tudíž nikterak neomezuje kufr. V případě potřeby je dobíjen elektrickou energií vznikající během jízdy a brzdění, kdy oba elektromotory fungují jako generátory.

Novinkou je ovládání Remote Touch Interface s dotykovou destičkou, sloužící pro obsluhu multimediálního systému. Je jednodušší a přehlednější než s joystickem. Také každá funkce má svoje tlačítko, což se může zdát na pohled složité, ale opak je pravdou. Čtyři kamery (za příplatek) snímají obraz v okolí celého vozu pod úhlem 360 stupňů a ulehčují jízdu ve stísněných prostorech.

O výbavě Lexusu NX 300h se snad ani nebudeme rozepisovat, v ceně kolem jednoho milion (záleží na výbavě) najdete vše, nač si vzpomenete, včetně osmi airbagů, systému sledování slepého úhlu, systému sledování provozu v příčném směru za vozidlem, sedadlo se systémem pro ochranu krční páteře, a tak bychom mohli pokračovat. Nejlevnější Lexus NX 300 h s pohonem předních kol stojí v základní výbavě Comfort 1029 000 Kč.

Testované provedení F-Sport mělo navíc ještě třeba sportovní sedadla s koženým čalouněním, sportovní odpružení podvozku, led světlomety, adaptivní tempomat, přednárazový bezpečnostní systém nebo vnější stylistické prvky. To vše a mnoho dalšího za 1 349 000 Kč. Přikoupit lze navigaci, zadní parkovací kameru, bezdrátovou nabíječku s přenosným zařízením, vyhřívaný volant, paket Technology (automatické ovládání dálkových světel, asistent pro jízdu v pruzích, projekční displej) nebo Paket Sport S+ atd.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem
Objem: 2494 cm³
Výkon: 114 kW (155 k) při 5700/min
Točivý moment: 210 NM při 4200-4400/min
Elektromotor: synchronní s perm. magnety
El.motor vpředu: 105 kW / 270 Nm
El.motor vzadu: 50 kW / 139 Nm
Celkový výkon soustavy: 154 kW (197 k)
Rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):5,4/5,2/5,3 l/100 km
Rozvor: 2660 mm
Rozměry: 4630 x 1845 x 1645 mm
Zav.prostor: 555/1600 l
Cena: 1 349 000 Kč (F-Sport AWD)


J.Lasík 18.3.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar