Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda 1.6 i-DTEC - nový diesel nezklamal

První vznětový motor s hliníkovým blokem válců představila Honda před deseti roky, o pět let později přišel známý 2.2 i-DTEC, jenž se po úpravách používá dodnes (150 k a 180 k). Nedávno, po dlouhém vývoji prezentovala Honda nový turbodiesel 1.6, který jsme vyzkoušeli v Civicu.

Nejdříve pár informací o novince. Nový vzntěový přeplňovaný čtyřválec 1.6i-DTEC tvoří hliníková hlava válců i blok s otevřeným chladicím prostorem. Jedná se o nejlehčí diesel v dané třídě, který váží o 47 kg méně než 2.2 i-DTEC. Všechny díly byly nejmodernějšími výrobními postupy upraveny s důrazem na minimalizaci hmotnosti a rozměrů. Tloušťka stěn válců se snížila na 8 mm (2.2 i-DTEC je 9 mm), což je u dieselu výjimečná hodnota. Dále byly použity lehčí písty a ojnice.
Cílem bylo snížit mechanické tření na úroveň srovnatelnou s zážehovými motory. Byla použita kratší a tenčí spodní část pístu. Při 1500/min má 1.6i-DTEC přibližně o 40 % nižší mechanické tření než 2.2 i-DTEC. Otáčky turbodmychadla Garrett 4. generace s proměnlivou geometrií jsou přesně řízeny elektronickými systémy motoru, čímž se minimalizuje tzv. turboefekt a je zajištěna optimální kombinace zátahu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vysokých otáčkách. Turbodmychadlo pracuje s plnicím tlakem 1,5 bar.
Výkon 120 k nového přeplňovaného vznětového čtyřválce o objemu 1,6 litru je dostačující i na svižnou jízdu. Největší točivý moment 300 Nm můžeme využívat už od 2000 otáček za minutu. Výborně koresponduje s novou a lehkou šestistupňovou přímo řazenou převodovkou s přesným řazením. Je o 7 kg lehčí neý u 2.2 i-DTEC. Během testu jsme jezdili v průměru kolem pěti litrů po běžných silnicích a klidné jízdě se můžete dostat i na čtyři litry.
Kdo chce opravdu jezdit hodně úsporně, ten musí stisknout tlačítko Econ. Vedle rychloměru se pak během jízdy rozsvěcují barevné pruhy podle toho, jak hodně ekonomicky právě jedete. V tomto případě dojde ke změně charakteristiky motoru, který se „přiškrtí“ a vůz moc „nejede“. My jsme jej radši nezapínali, navíc úspora paliva je v podstatně zanedbatelná a představuje jen několik desetinek litrů.
Nově vyvinutý systém ECO Assist optimalizuje spotřebu paliva. Podsvícení ukazatele rychlosti vás informuje o stylu jízdy. Pokud vozidlo stojí, nebo prudce akceleruje či brzdí je ukazatel rychlosti modrý. Při úsporné jízdě se změní barva na zelenou a během pozvolného zrychlení a zpomalování na modrozelenou.
Současná generace sice z odvážně laděného designu trochu ubrala, ale rozhodně ji na silnici nepřehlédnete. Jde sice o hatchback, ale stylisticky rozhodně nemá daleko ke kupé, díky svažující se střeše a vtipně schovaným klikám zadních dveří. Přestože se tvary Civicu hodně změnily, hlavně pokud jde o aerodynamiku, stále jsou elegantní a líbivé. Na zadních výrazně prosklených pátých dveří zůstala příčná výztuha, rozdělující okno na dvě části. Zajímavý prvek, ale omezuje výhled dozadu.
Vůz přichází také s vylepšeními v interiéru, která mají za cíl zejména další snížení hluku pronikajícího do kabiny, především po nastartování, při jízdě nižšími rychlostmi a při rozjezdu. Z minulé generaci si současný model uchoval hodně podobný styl interiéru včetně dvoustupňové palubní desky. Vzhledem k tomu, že sedíte poměrně nízko, tak se může stát, že horní část věnce volantu zakryje digitální rychloměr. Ale záleží, jak si nastavíte volant i sedalo.
Přední sedadla jsou pohodlná s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou i bočnicemi. Zadní sedadla nabízejí trochu omezený prostor pro kolena a hlavu,pokud měříte víc než 185 cm. Také v Civicu můžeme sedáky zadních sedadel sklopit jako v kině (systém Magic Seats) a vytvořit praktický úložný prostor, například pro převoz kola. Zavazadlový prostor má objem 477 litrů, po sklopení zadních sedadel 1378 litrů s rovnou podlahu, pod níž se nachází ještě poměrně hluboký další úložný prostor.
Civic se dodává nyní v pěti výbavách, přičemž už v základní najdeme mj. šest airbagů, aktivní opěrky hlavy, systémy ABS, EBD, stabilizaci VSA, asistent rozjezdu v kopci, indikátor řazení, dálkové ovládání, multifunkční displej, systém start stop, denní světla LED atd.
Zahrnuje mj. duální automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, prémiový audiosystém s příjmem digitálního vysílání DAB/DAB+ se subwooferem, tmavá boční a zadní skla, parkovací senzory (vpředu a vzadu), bi-HID světlomety s ostřikovači předních světlometů, automatické přepínání dálkových světel (HSS) a další.
Za 25 000 Kč si může objednat kožený interiér, za 49 000 Kč HDD navigací s audio-video vstupem.
K přednostem patří bezpochyby elegantní design, vysoká kvalita zpracování, bohaté výbava i skvělý podvozek, který dobře drží směr a vyrovná se všemi nerovnostmi. Proti bohužel mluví vyšší cena, jako ostatně u ostatních modelů této značky. Nejlevnější verze S s 1.6 i-DTEC přijde na 464 400 Kč, naopka Lifystele na 564 000 Kč. Ale na druhou stranu je kvalita vozů neoddiskutovatelná.
Nový motor určený výhradně pro evropský trh bude vyráběn v továrně značky Honda v britském Swindonu. V průběhu roku se objeví také pod kapotou Hondy CR-V, v příštím roce obohatí také kombi Civic.


Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1597 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 4000/min
Točivý moment: 300 Nm při 2000/min
Rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,0/3,3/3,6 l/100 km
Rozměry: 4300 x 1770 x 2066 mm
Rozvor kol: 2595 mm
Zav.prostor: 477/1200 l
Cena: 564 000 Kč (Lifestyle)


J.Lasík, 3.6.2013



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar