Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën C-Elysée 1.2 VTi - levné auto může být hezké

Koncem loňského roku se na českém trhu objevila dvojice sedanů z koncernu PSA, především jako odpověď na Škodu Rapid. Veřejnosti doslova vyrazily dech cenou, která začíná kolem 200 000 Kč za nejlevnější verzi 1.2VTi.

Sedanům se u nás nikdy moc dobře nevedlo, lidé upřednostňovali hatchbacky nebo kombi. Ale podobná situace je i v jiných zemích. Možná i proto, že jejich vzhled často nepatřil právě k líbivým a v nejednom případě si vykoledovaly přezdívku „auto s batohem“.
Ale časy se mění a už to neplatí, alespoň ne v případě nejnovějších francouzských modelů jako je právě Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301. O Citroënu je známo, že designově zdařilá auta umí a teď to opět dokázal a navíc i na levném automobilu.
Vůz s dlouhým rozvorem 4,4 metru působí vyváženě a harmonicky, k čemuž přispěly i výrazně skloněné zadní sloupky.
Ačkoliv se jedná o vůz nižší střední třídy, vycházející z techniky Peugeotu 208, tak se mnozí domnívali, že jde snad o „c-pětku“. Ale že i levná věc může vypadat hezky, dokazuje rovněž interiér, jenž v nás vyvolal dojem ještě větší prostornosti než ve skutečnosti je.
Přední sedadla jsou měkčí, ale s dobrou boční oporou, vzadu je dost místa ve všech směrech. Potěšil nás dole zploštělý volant, jen výškově nastavitelný, který se dobře drží. Uvnitř najdeme několik atypických prvků, na které si ale zvyknete. Jde například o elektrické ovládání oken na středovém tunelu před řadicí pákou. Občas jsme tak hledali ovladače ve dveřích. Na druhou stranu potěší kvalitní dílenské zpracování, srovnatelné s dražšími automobily, a to nebývá u levných vozů zvykem.
Samostatnou kapitolou je zavazadlový prostor o objemu 506 litrů, mezi podběhy má šířku jednoho metru, stejně jako na délku. Jeho využitelnost trochu omezuje hrana nad nárazníkem, ale hlavně pevné závěsy víka, které po zavření zasahují dovnitř. Otevírá se buď tlačítkem zevnitř nebo dálkově.
Na výběr jsou tři pohonné jednotky – dvě zážehové - tříválec 1.2 VTI/53 kW a čtyřválec 1.6 VTI/85 kW a jedna vznětová 1.6 HDI/68 kW. Nejlevnější je pochopitelně varianta 1.2 VTi, kterou jsme podrobili poměrně náročné zkoušce, a to při cestě do rakouských kopců. Na dálnici není problém udržovat rychlost na limitu při celkem přijatelné spotřebě. Ale výkon 72 k je na zdolávání kopců už malý, stejně jako točivý moment 110 Nm, který je k dispozici ve 3000 otáčkách za minutu. Při ujetí více než tisícovky kilometrů byla průměrná rychlost…litrů na sto kilometrů.

Vyzkoušeli jsme si také atmosferickou nepřeplňovanou „jedna-šestku“. Hned musíme říct, že byť není přeplňován, tak nám umožnil hezky svižnou jízdu se spotřebou do 7,5 litru benzinu, po běžných silnicích jsme se dostali lehce pod sedm litrů. Hezky táhne a s točivým momentem 150 Nm při 4000 otáčkách za minutu se nemusíte bát předjíždět. Kopce zvládne i na pětku. Jízda je hodně plynulá a nevyžaduje ani časté řazení nebo sledování otáčkoměru. Ale kdo najezdí hodně kilometrů, pro něj bude asi výhodnější turbodiesel HDi, jenž jsme vyzkoušeli v Peugeotu 301.
Stejně jako motor se nám zamlouvalo i nastavení podvozku, které je komfortní, měkčí a dobře se vyrovnává s nerovnostmi. S větší světlou výškou 140 mm je předurčen pro horší silnice, kterých je u nás víc než dost.
Citroën C-Elysée se dodává ve třech výbavách – Attraction , Tendence a Exclusive. Základní výbava zahrnuje čelní a boční airbagy, ESP, palubní počítač, centrální dálkové zamykání, elektricky ovládaná přední okna. V druhé výbavě najdete navíc elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, manuální klimatizaci, mlhovky nebo radio s CD a MP3. Testovaná verze Exclusive v ceně 234 900 Kč měla ještě elektricky ovládaná zadní okna, kožený volant a hlavici řadicí páky, automatickou klimatizaci, přední středovou opěrku nebo 15“ litá kola. Připlácí se za tempomat, vyhřívání předních sedadel, metalízu nebo zadní parkovací asistent.
Ještě k ceně, vozy objednané do 31.července nebo do vyprodání zásob je sleva 12 600 Kč a bonus 20 000 Kč při koupě na protiúčet. Pak se dostanete u nejvyšší výbavy na 234 900 Kč.
Citroën C-Elysée dokazuje, že levné auto může být také elegantní a praktické. Pokud se nás někdo ptal na cenu, tak nikdo nechtěl věřit, že je nejlevnější provedení se pohybuje kolem 200 000 Kč. Svoji roli sehrává samozřejmě omezená výbava nebo jednoduché atmosférické motory. Ale ruku na srdce, potřebujeme někdy vůbec víc?



Základní technické údaje

Motor: zážehový tříválec
Objem: 1199 cm³
Výkon: 53 kW (72 k) při 5500/min
Točivý moment: 110 Nm při 3400/min
Rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 14,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,9/8/4,2/5,2 l/100 km
Rozměry: 4427 x 1748 x 1466 mm
Rozvor kol: 2652 mm
Zav.prostor: 506 l
Cena: 234 900 Kč (Exclusive)




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar