Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Citroën C4 Aircross 1.8 HDI má šanci uspět

S modelem C4-Aircross, který nahradil C-Crosser, by rád Citroën zamíchal karty v segmentu SUV, který se stále těší velké oblibě. Obstát ale v konkurenci vozů Škoda Yeti, Ford Kuga, Nissan Quashai, Toyota RAV4, Hyundai ix35, Kia Sportage nebo Mazda CX-5, to nemá rozhodně jednoduché.

Na první pohled je jasné, že nejde o žádný offroad, byť linie terénního vozu nezapře a je vybaven pohonem všech kol, ale na druhou stranu se chová jako elegantní sedan nebo hatchback. A stejně jako dřív se vyrábí v Japonsku, proto také nepoužívá vlastní technologii e-HDI, ale systém Stop Start.
Design velkých 18“ litých kol a zpracování zadních světel jsou propracovány tak, aby optimalizovaly proudění vzduchu a umožnily snížit emise. Příď zvýrazňují nápadné aerodynamické nasávací otvory, dotvářející kompaktní vzhled.
Vůz můžete mít jak s pohonem pouze dvou kol, v tom případě výhradně se zážehovým 1.6 (439 900 Kč), zatímco vznětový 1.6 HDi je k dispozici jak pro 2WD, tak i 4WD a nejsilnější turbodiesel 1.8 zase jen pro čtyřkolku. Račte si tedy vybrat.
V našem případě poháněl všechna kol vznětový přeplňovaný čtyřválec Mitsubishi o objemu 1,8 litru. Ve čtyřech tisících otáčkách dosahuje výkonu 150 k. Největší točivý moment 300 Nm je k využití od 2000 do 3000/min. K životu se probouzí za příjemného hvízdání turbodmychadla kolem 1500 otáček a táhne lineárně až k pěti tisícům. Ale to jen výjimečně. S těmito hodnotami zrychlí z klidu na stovku za 11,5 sekundy. V průměru jsme jezdili maximálně do 7 litrů nafty, ale mimo obce při dynamické jízdě v pohodě do šesti litrům. K tomu přispívá i přesná šestistupňová ručně řazená převodovka s vyššími dlouhými převody. A tady vidíme jednu z velkých předností „jedna-osmičky“.
Ovladačem za řadící pákou si můžete vybrat jeden ze tří režimů pohonu: 4WD, LOCK nebo 2WD. Jde o stejný princip, který známe například z Nissanu nebo Mitsubishi. Elektromagnetická lamelová spojka pak bleskově připojí pohon zadních kol. Pohon všech kol ale nejspíš využijete za zhoršených klimatických podmínek nebo na sněhu. Ale na nějaké vyjížďky do terénu raději zapomeňte. Také výrobce o tomto modelu prohlašuje, že jde o městské SUV 4x4.
Z vyvýšených sedadel je volný výhled a bezpečný přehled o situaci na silnici. Přední sedadla jsou nastavitelná v mnoha směrech (výška, délka, sklon). K dispozici je elektrické ovládání a vyhřívání. Jen by mohla mít o trochu lepší boční vedení. Na delší trasy doporučujeme cestovat spíš ve čtyřech, přeci jen je vzadu prostor omezený.
Ke komfortu řízení a snadnému používání tohoto kompaktního SUV přispívá i samočinné rozsvěcování světel, automatické spouštění stěračů nebo vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou. Zůstal jen starý známý problém s ovládáním palubního počítače nalevo pod budíky. S pěti místy dosahuje objem zavazadlového prostoru 442 litrů včetně dojezdové rezervy.
Přední náprava je typu pseudoMcPherson a zadní víceprvková spojená se širokým rozchodem a zkrutným stabilizátorem o průměru 18 mm. Nastavení předních a zadních pružin umožnilo snížit pohyby karoserie a zajistit komfort. Ke stabilitě přispívá rovněž rozvor 267 cm, který se blíží rozvoru vozů vyšší kategorie, a také rozchod kol 154 cm.
Vůz byl vybaven mj. systémem ESP, elektronickým rozdělovačem brzdných sil, asistentem pro rozjezd do svahu (Hill Assist) a pohonem všech kol.
Na trh se dodává ve třech výbavách – Attractive, Tendance a Exclusive, přičemž sériová zahrnuje mj. sedm airbagů (čelní, boční, hlavová a kolenní řidiče), manuální klimatizaci, systémy ABS, ESP, asistent rozjezdu do kopce, palubní počítač atd.
Testované provedení ve výbavě Tendance bylo obohacené například o tempomat, zadní a přední parkovací asistent, bezklíčkový přístup do vozu a startování tlačítkem, zatmavená zadní boční okna, xenony, samočinnou klimatizaci, mlhovky, elektricky ovládaná zrcátka atd.To vše můžete v současné době pořídit za akční cenu 599 900 Kč, tedy o nějakých sto tisíc méně než někdy před rokem.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1798 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 4000/min
Točivý moment: 300 Nm při 2000-3000/min
Rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.):6,8/4,9/5,6 l/100 km
Rozměry: 4340 x 1800 x 1635 mm
Rozvor kol: 2670 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu: 1545/1540 mm
Zav.prostor: 416/422-1193 l
Cena: 599 000 Kč (1.8 Tendance)


J.Lasík 7.5.2013



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar