Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen twin up! - hybrid do města

Volkswagen letos vyslal na silnice model XL1, dvoumístný hybridní vůz se vznětovým motorem a možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid), který se stal nejúspornějším automobilem na světě, jehož spotřeba paliva je pouhých 0,9 l/100 km.

Skořepinová nosná konstrukce a vnější panely modelu XL1 jsou vyrobeny z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Inovativní Volkswagen s pokrokovou technikou je vyráběn v malé sérii. Největší evropský výrobce automobilů se rozhodl využít zkušenosti získané s výše uvedeným průkopnickým modelem a přenést tento koncept z fáze výzkumu do velkosériové výroby. Volkswagen nyní představil twin up! – úspěšného specialistu do města up! ve verzi s hybridním systémem typu plug-in. Čtyřmístný vůz sdílí s modelem XL1 části poháněcí soustavy – vznětový motor, elektromotor a dvouspojkovou převodovku DSG.
Vzhledem k tomu, že jsou všechny nové vozy Volkswagen již od začátku konstruovány tak, aby mohly být vybaveny i alternativními pohony, bylo snadné uložit kompaktní hybridní systém typu plug-in do karoserie studie twin up!. Pouze extrémně krátký přední převis karoserie sériové verze byl prodloužen o 30 mm. V přídi konceptu twin up! je uložena poháněcí jednotka se systémovým výkonem 55 kW, která je tvořena turbodieselem 0.8 TDI (35 kW), elektromotorem (35 kW), sedmistupňovou převodovkou DSG („DQ200E“) a výkonovou elektronikou. Vzadu, pod zadními sedadly a podlahou zavazadlového prostoru, se nacházejí lithium-iontový akumulátor (kapacita: 8,6 kWh) včetně 12V akumulátoru pro palubní síť a palivová nádrž o objemu 33 litrů.

Komponenty hybridního pohonu s možností vnějšího dobíjení jsou v kombinaci s dobrými aerodynamickými vlastnostmi (cx x A = 0,30 x 2,08 m2), nízkou hmotností (1205 kg) navzdory sadě akumulátorů a pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem (165/65 R 15) zdrojem pozoruhodné hospodárnosti. Twin up! ujede pomocí čistě elektrického pohonu s nulovými emisemi 50 kilometrů. V normovaném jízdním cyklu EU pro určování porovnatelných hodnot spotřeby paliva vozidel s hybridním pohonem typu plug-in dosáhla studie navíc senzačně nízké kombinované spotřeby paliva 1,1 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 27 g/km.
Studie s hybridním pohonem typu plug-in dokazuje, že ani v budoucnosti se nebude hospodárnost vylučovat s radostí z jízdy. Například v čistě elektrickém provozu zrychlí twin up! z 0 na 60 km/h za pouhých 8,8 sekundy a v případě potřeby se dokáže v městských ulicích pohybovat dynamicky a tiše. Při pohonu výhradně elektromotorem může jet studie nejvyšší rychlostí 125 km/h. V hybridním režimu je jízda neméně zábavná, protože řidič má k dispozici točivý moment 215 N.m, což je v kategorii malých vozů velmi vysoká hodnota. Za branami města zrychlí Volkswagen twin up! v hybridním režimu z klidu na 100 km/h za 15,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je v tomto případě 140 km/h.


Nově koncipované rozhraní
Pro twin up! byly nově uspořádány ovládací a zobrazovací prvky, přičemž studie sází na digitální zobrazování. Velmi precizní a pregnantní grafika ovládacích a zobrazovacích prvků v modrých a bílých odstínech vytváří formální jednotku a futuristickou atmosféru.
U sdruženého přístroje bylo cílem spojit vzhled precizního měřicího přístroje s originální digitální estetikou. Zobrazení interakcí fascinuje přitom plynulými přechody a informativními animacemi, které směřují pozornost k požadovaným informacím a zlepšují intuitivní srozumitelnost. V závislosti na provozním režimu (hybridní nebo čistě elektrický) se mění vzhled a informační obsah sdruženého přístroje. Přitom se mění například ručičky, stupnice a barva dekoračního osvětlení kolem sdruženého přístroje z bílé (hybridní pohon) na modrou (čistě elektrický pohon).

V centrálním informačním a zábavním systému lze vyvolat jednotlivé položky menu a jejich výběr probíhá prostřednictvím tlačítek beze spár po stranách displeje nebo přímo dotykovým displejem. Hlavní displej informačního a zábavního systému je volně konfigurovatelný.
Ve studii jsou – poprvé ve vozu značky Volkswagen – zobrazovány výhradně digitálně také funkce klimatizace.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar