Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen CrossBlue Concept - premiéra v Detroitu

Koncept Volkswagen CrossBlue oslavil světovou premiéru na autosalonu NAIAS 2013 v Detroitu. V budoucnu by mohl doplnit paletu SUV značky Volkswagen o sedmimístný crossover střední třídy mezi Tiguanem a prémiovým Touaregem.

CrossBlue je vybaven inovativním hybridním poháněcím ústrojím s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid), které kombinuje vznětový motor TDI Clean Diesel se dvěma elektromotory, dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol, u něhož je zadní náprava poháněna elektricky. VW udává předběžnou průměrnou spotřebu paliva 2,6 l/100 km v elektrickém režimu a 6,7 l/100 km v hybridním režimu. CrossBlue překvapí rovněž skvělou dynamikou, protože poháněcí ústrojí poskytuje výkon 224 kW (305 k) a točivý moment 700 N.m. Zrychlení z 0 na 96 km/h trvá 7,0 sekundy.
CrossBlue jezdí v režimu s nulovými emisemi buď na povel tlačítka, nebo automaticky. S nabitým lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 9,8 kWh ujede v elektrickém režimu až 23 kilometrů. Pro zachování optimálního dojezdu je nejvyšší rychlost v tomto případě snížena z 204 na 121 km/h. Palivová nádrž na 70 litrů vystačí k ujetí 1065 km.
V elektrickém režimu v pohání pouze zadní elektromotor o výkonu 84 kW, motor TDI je vypnutý a odpojený od hnacího řetězce. Dokonce i při rychlostech až 121 km/h se spalovací motor nepřipojí, pokud má akumulátor v zásobě dostatek energie. Jakmile je zapotřebí hnací síla motoru TDI, hybridní systém jej opět připojí k hnacímu řetězci během zlomku sekundy.
Výkonová elektronika, pracující při provozním napětí 370 V, je umístěna v motorovém prostoru, odkud řídí toky vysokonapěťové energie mezi akumulátorem a elektromotory. Měnič DC/DC dodává elektrické soustavě vozidla potřebné napětí 12 V. Akumulátor může být dobíjen buď z vnějších zdrojů nebo za jízdy motorem TDI.
Řidič může záměrně zapnout režim dobíjení stisknutím dalšího tlačítka na středové konzole. Na jeho povel se začne za jízdy dobíjet akumulátor motorem TDI, aby měl dostatek elektrické energie pro pozdější jízdu v režimu EV, například v obytné zóně.
CrossBlue je vybaven dvěma „víčky nádrže“ – plnicí hrdlo nádrže na naftu je na straně spolujezdce, pod víčko na straně řidiče integrovali inženýři dvě elektrické zásuvky. První zásuvka slouží k dobíjení lithium-iontového akumulátoru a druhá může být využita k připojení elektrických zařízení, jako je elektrická chladnička nebo kempinkové osvětlení.


Různé provozní režimy

Výchozím režimem je hybridní provoz. Elektromotor je používán tak často, jak je možné. Řidič může zapnout režimy Eco nebo Sport tlačítkem vpravo od páky voliče. V režimu Eco jsou parametry, jako je charakteristika pedálu plynu a činnost klimatizace, řízeny s ohledem na minimální spotřebu paliva a elektrické energie. V režimu Sport je využíván maximální výkonový potenciál poháněcího ústrojí. Dalšími dostupnými režimy jsou: terénní mód, v němž je trvale aktivní pohon všech kol, dále dobíjení a režim EV, v němž vůz jezdí jako elektromobil.

Jízda setrvačností

Jakmile řidič uvolní pedál plynu, spalovací motor a elektromotory se odpojí od hnacího řetězce za předpokladu dostatečně nabitého akumulátoru. Vůz jede setrvačností a neprodukuje žádné emise.


Rekuperace kinetické energie

Kdykoli řidič uvolní pedál plynu nebo použije brzdy a akumulátor není dostatečně nabitý, začnou oba elektromotory pracovat jako generátory a dodávají energii získanou při brzdění do lithium-iontového akumulátoru. I v tomto případě je jednotka TDI vypnutá a odpojená od hnacího řetězce, aby byla zajištěna maximální rekuperace kinetické energie.

Podpora spalovacího motoru

Vyžaduje-li řidič sportovní výkon, připojí se elektromotory k motoru TDI, aby jej podpořily vlastní hnací sílou. V tomto režimu jsou poháněna všechna čtyři kola.


Terénní režim

Všechna čtyři kola jsou poháněna rovněž při aktivaci terénního režimu. Avšak v této situaci pracuje přední elektromotor, jemuž nyní dodává energii motor TDI, výhradně jako generátor a zdroj energie pro elektromotor vzadu. Energie pro pohon zadních kol se nepřenáší mechanicky, ale elektricky. Protože v terénním režimu pohání přední kola motor TDI, pracuje pohon všech kol i v případech, kdy není v akumulátoru uloženo dostatečné množství energie.


Pouze TDI

Je-li TDI jediným zdrojem hnací síly, je CrossBlue vozidlem s pohonem výhradně předních kol. Koncepční vůz je i v tomto případě velmi úsporný díky účinnému vznětovému motoru s přímým vstřikováním common rail a přeplňováním turbodmychadlem. Podle předběžných údajů by dosáhl na dálnici normované spotřeby 6,3 l/100 km a ve městě 7,1 l/100 km.



JL, 16.1.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar