Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Elegance v zimě

Volkswagen Cross Coupé jezdí za 1,8 l/100 km

Nová studie je poháněna kombinací motoru TDI a dvou elektromotorů. Průměrná spotřeba paliva je 1,8 l/100 km. Za pozornost stojí, že Cross Coupé je SUV s rychlostí 220 km/h, nejvyšším systémovým výkonem 225 kW / 306 k a pohotovostní hmotností 1858 kg.

V prosinci 2011 byl představen VW Cross Coupé, který se spotřebou paliva 2,7 l/100 km dokazoval, že i SUV 4x4 může být hospodárné. Studie poháněná hybridní soustavou s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid) měla dva elektromotory a zážehový motor TSI s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem.
VW však vyvinul ještě úspornější Cross Coupé. Technickým základem je nová modulární platforma MQB koncernu VW AG pro modely s motory vpředu napříč. Díky tomu existují pro všechny modelové řady jednotné parametry, např. vzdálenost mezi pedálem plynu a osou předních kol nebo uložení motorů. Kromě toho má platforma MQB variabilní parametry, jako např. rozvor, rozchody kol a rozměry kol.
V případě Cross Coupé je z jednotlivých prvků platformy MQB vytvořena budoucí generace SUV – v tomto případě přední a zadní nápravy MQB, TDI o výkonu 140 kW / 190 k a šestistupňová převodovka DSG. A to vše v kombinaci s elektrickými komponenty, které jsou rovněž „made by Volkswagen“. Mezi ně patří lithium-iontový akumulátor uložený ve středovém tunelu a elektromotory s výkonem 40 kW vpředu a 85 kW vzadu.
Díky modulárním systémům by bylo možné studii vyrábět nejen s hybridním pohonem s možností vnějšího dobíjení, ale i jako konvenční hybridní vůz, myslitelné jsou i varianty se spalovacím motorem či elektrickým.
Cross Coupé zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,5 s. TDI nabízí vysoký točivý moment již od nejnižších otáček, přičemž maximální hodnoty 400 N.m je dosaženo již při cca 1600/min. Prakticky okamžitě se do akce mohou vložit také oba elektromotory se 180 N.m (vpředu), resp. 270 N.m (vzadu). Při plném zatížení všech vzájemně spolupracujících motorů poskytuje poháněcí soustava maximální točivý moment 700 N.m. S touto hodnotou se studie nachází na úrovni současných vysokovýkonných sportovních vozů, přestože spotřebuje méně paliva než jakýkoli malý vůz!
Studie ujede v elektrickém režimu EV, v němž má nejvyšší rychlost omezenou na 120 km/h, až 45 km. Řidič si může zvolit, zda bude dávat důraz na maximální dojezd s elektrickým pohonem, nebo na jízdní dynamiku. To umožňuje kombinace režimů EV a City resp. EV a Sport. V elektrickém režimu s optimalizovaným dojezdem (City zajišťuje pohon pouze elektromotor na zadní nápravě. V dynamickém režimu s elektrickým pohonem (Sport) se na přenosu hnací síly podílí přední i zadní náprava. Při elektrické jízdě je vypnutý turbodiesel oddělen od hnacího řetězce spojkou. Spojka na straně převodovky zůstává přitom sepnutá, takže převodovka DSG zůstává aktivní. Elektrický režim je aktivován stisknutím tlačítka tzv. režimu EV vedle páky voliče. Cross Coupé pak funguje jako elektromobil napájený z akumulátoru. Spalovací motor se nepřipojí dokonce ani při rychlejší jízdě, je-li akumulátor dostatečně nabitý. Pokud nízký stav nabití akumulátoru nebo jiné parametry vyžadují spuštění motoru TDI, dojde k jeho opětovnému připojení k hnacímu řetězci během zlomků sekundy.
Během elektrické jízdy jsou elektromotory napájeny z lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 9,8 kWh a umístěným ve středovém tunelu. Toky elektrické energie s vysokým napětím směrem do akumulátoru a k elektromotorům řídí integrovaná výkonová elektronika s provozním napětím 370 V. Modul výkonové elektroniky je uložen v motorovém prostoru. Pro palubní síť vytváří nezbytné napětí 12 V měnič DC/DC. Elektrická část poháněcí soustavy nijak neomezuje vnitřní prostor. Akumulátor je nabíjen buď z elektrické sítě 230 V, nebo během jízdy.
Řidič může vědomě přepnout vůz do režimu Nabíjení. Akumulátor je přitom nabíjen za jízdy motorem TDI. Na přístrojové desce je trvale zobrazován aktuální dojezd v elektrickém režimu i celkový dojezd. Činnost celého poháněcího ústrojí i celkové využívání energie podléhá elektronické řídicí jednotce motoru. Obecně má řidič k dispozici pět jízdních režimů: City, Sport, Offroad, EV –ve variantách EV-City nebo EV-Sport a Dobíjení.
Nulové emise při jízdě setrvačností. Jakmile dá řidič nohu z „plynu“ a akumulátor je nabitý, všechny motory se vypnou a odpojí od hnacího řetězce. Vůz jede setrvačností.
Když řidič začne brzdit v situaci, kdy akumulátor není plně nabitý, pracují oba elektromotory jako generátory. Energie získaná při brzdění slouží k dobíjení lithium-iontových akumulátorů. Motor TDI je vypnutý a odpojený od hnacího řetězce.
Má-li být jízda mimořádně sportovní, vytvoří elektromotory alianci s motorem TDI a vůz je poháněn prostřednictvím všech čtyř kol. Všechna kola přicházejí ke slovu při zapnutém režimu OFFROAD. Zadní náprava je poháněna zadním elektromotorem napájeným elektrickou energií vyrobenou předním generátorem poháněným motorem TDI. Protože tato energie proudí k zadní nápravě „by wire“ („po drátě“) a nikoli mechanicky, hovoří se o „elektrickém spojovacím hřídeli“. Vzhledem k tomu, že je zadní elektromotor napájen prostřednictvím kombinace spalovacího motoru TDI a předního elektromotoru, funguje pohon všech kol i při nízkém stavu nabití lithium-iontového akumulátoru.
Při pohonu motorem TDI jsou poháněna přední kola. Jsou-li využity veškeré energetické rezervy, lze při hodnotě průměrné spotřeby 1,8 l/100 km a objemu palivové nádrže 55 litrů dosáhnout teoretického dojezdu 1287 km.

Design s dynamikou kupé
Pro vzhled je charakteristická dlouhá kapota motoru, nový design přídě, daleko dozadu posunutá kabina pro cestující a v porovnání s konvenčním SUV velmi nízká linie oken. S mohutným vzhledem 20“ kola z lehké slitiny, která jsou opatřena pneumatikami rozměru 265/45. Pro kupé typické je šikmo skloněné zadní okno. Nahoře je zadní víko ohraničeno spoilerem, který opticky prodlužuje délku střechy.

Sportovní interiér
Prostřednictvím otočného ovladače vlevo před pákou voliče může displej dynamicky zobrazovat režimy SPORT, CITY a OFFROAD. Podle volby jsou ukazovány funkčně odlišné obsahy – např. gyroskop, kompas a topografická mapa v režimu OFFROAD. Displeje mají ve všech třech režimech vždy specifický design a jsou barevně vzájemně odlišeny.
Vůz má čtyři samostatná sedadla se skořepinovou konstrukcí, do níž jsou integrovány pevné opěrky hlavy. Opěradla zadních sedadel a předního sedadla spolujezdce lze sklopit. Praktickým řešením je plastové obložení zadní stěny opěradel, která po sklopení tvoří odolnou ložnou plochu. Zavazadlový prostor má objem 380 l, při využití v celé výšce 1230 litrů.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar