Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Volkswagen Bulli - návrat ve stylu retro

Jedním z největších a neočekávaným překvapením nejen na stánku VW, ale na celém autosalonu je koncept nové generace modelu Bulli, připomínající oblíbený Volkswagen Bus z roku 1950. Automobilka jej označila interním kódem T1, jako Transporter 1, Němci ho nazývali Bulli a Američané Microbus.

Úplně první MPV má dodnes spoustu fanoušků po celém světě. Volkswagen nyní přináší novou interpretaci původního kompaktního tvaru legendy. Prostorný jako v roce 1950, geniální jako vždy a čistý jako ještě nikdy – takový je koncept nové generace modelu Bulli.
Volkswagen dnes završuje to, co začalo v roce 2001 vizí nového modelu Bulli v podobě studie Microbus. Některé vize ovšem musí dozrát, aby se mohly uskutečnit. Nyní nastala správná chvíle, protože původní koncept byl dotažen k dokonalosti. V expozici značky Volkswagen v Ženevě proto stojí kompaktnější a cenově dostupnější vůz, než studie.
V Ženevě představený Bulli je díky nejmodernější technice pohonu tzv. ZEV (Zero Emission Vehicle), vozidlem s nulovými lokálními emisemi. Studii pohání elektromotor o výkonu 85 kW a točivém momentu 270 N.m. Je napájen z lithium-iontového akumulátoru s maximální kapacitou 40 kWh, což umožňuje dojezd až 300 km. Po připojení akumulátoru k dobíjecí stanici trvá dobíjení necelou hodinu.
Nový Bulli zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,5 s a dosáhne elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 140 km/h. Konstruktéři počítají i s úspornými zážehovými a vznětovými motory Volkswagen s přímým vstřikováním a zdvihovým objemem od 1,0 do 1,4 l.


Bulli – nápad starý 64 let
Na vzniku T1, a tím i nové studie Bulli, má zásluhu nizozemský dovozce vozů Volkswagen Ben Pon, který si 23. dubna 1947 nakreslil do poznámkového bloku kompaktní mikrobus. Nizozemský podnikatel vlastně jen načrtl nad rozvorem podvozku Brouka jednoduchou siluetu zkráceného linkového autobusu a dozadu napsal „m“ jako motor. A byl hotov.
Také současný Bulli je postaven na koncepci maximálního využití obestavěného prostoru a přebírá charakteristické „V“ včetně loga VW.


Design
Nová generace je 3,99 metru dlouhá, 1,75 metru široká a 1,70 metru vysoká. T1 byl o trochu delší a vyšší, zato užší. Rozvor 2,62 m umožňuje navíc velmi dobré využití celkové délky. Nápadné jsou také rozchody kol, vpředu a vzadu 1,50 metru.
Stejně jako dřívější mikrobusy Samba má i v Ženevě prezentovaný koncept dvoubarevné lakování karoserie, v tomto případě bílé a červené. Bulli má totiž na rozdíl od Samby, jejíž zadní kola poháněl vzadu uložený boxer, elektromotor umístěný před přední poháněnou nápravou. Kompaktní poháněcí jednotka je tvořena elektromotorem, vysokovýkonným pulzním měničem a měničem DC/DC pro 12V palubní elektrickou síť.
Design přídě završuje integrovaný nárazník, který má po stranách velké kruhové mlhové světlomety, uprostřed vstup pro vzduch a dole černý přední spoiler, jehož linie pokračuje do bočních prahů. Výrazné lemy podběhů kol, prolisy v plochách dveří nad bočními prahy a světlomety zasahující do stran s minimálními spárami – to jsou detaily, které u T1 nebyly možné realizovat. Za bočními prahy jsou v sendvičové podlaze konceptu Bulli s hmotností 1450 kg uloženy akumulátory Li-Ion.


Interiér
Nad zadním nárazníkem se rozkládá přes celou šířku vozu zadní výklopné víko a pod ním zavazadlový prostor, který má při obsazení všech šesti sedadel objem 370 litrů. Otáčkoměr je v elektromobilu zbytečný a místo řadicí páky nebo páky voliče je vpravo od volantu otočný spínač pro přepínání mezi jízdou dopředu a dozadu. Zároveň se tlačítkem v tomto ovladači zapíná a vypíná motor. Před řidičem je rychloměr ve tvaru půlkruhu a také půlkruhový multifunkční barevný displej zobrazuje informace navigačního systému, telefonu, palubního počítače a multimediálního systému.
Základem pro variabilitu interiéru je stejně jako u T1 rovná podlaha s třímístnou lavicí vpředu. Větší část přední lavice se sedadly pro dva spolujezdce lze sklopit, a stejně tak i kompletní zadní lavici. Složením zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru až na 1600 litrů. Nový Bulli přebírá od svého předka možnost přestavět sedadla na pohodlné lůžko. Z kompaktního MPV se tak stane kompaktní obytný vůz, resp. dokonalé vozidlo pro víkendový výlet.
Pro mnohé uživatele bude patrně důležitá nejen variabilita sedadel, ale i komfort sezení. Sedák je příjemně vysoko a sedací plochy jsou tvarované s ohledem na maximální pohodlí. Vedlejším důsledkem je optimalizovaný výhled dopředu.
Posádka má k dispozici nejmodernější informační a zábavní systémy s inovativním ovládáním. Pomyslnou centrálou je vyjímatelný iPad, který ve středové konzole plní roli multifunkční dotykové obrazovky.
Jestli se Bulli dostane do sériové výroby zatím nebylo oznámeno, ale podobně jako před lety u retro modelu Beetle to není vůbec nereálné. Zájemců by bylo určitě hodně a v Ženevě se těšil možná většímu zájmu než třeba Golf Cabriolet.

JL, 4.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar