Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota Yaris Hybrid-R ve sportovním duchu

Na autosalonu ve Frankfurtu se ve světové premiéře představil koncepční model Yaris Hybrid-R spojující pokrokové technologie modelu Yaris Hybrid s „high-performance“ konstrukcí, která se inspirovala závodním prototypem TS030 HYBRID, jenž se zúčastnil proslulého závodu Le Mans.

Koncept vycházející z třídveřového provedení modelu využívá hybridní pohon kombinující výkonný a pečlivě vyladěný zážehový motor 1,6 l se dvěma výkonnými elektromotory, které dohromady zajišťují „inteligentní“ pohon všech čtyř kol s využitím elektřiny.
Přední kola pohání přeplňovaný čtyřválec 1.6 o výkonu 300 k s přímým vstřikováním paliva, vyvinutým společností Toyota Motorsport GmbH (TMG).
Každé ze zadních kol pohání nezávislý elektromotor o výkonu 60 k – shodný s jednotkou, kterou používá standardní Yaris Hybrid. Soustava hybridního pohonu vyvíjí celkový systémový výkon 420 k. Dvojice elektromotorů při brzdění funguje jako generátor elektřiny, resp. při zrychlování pomáhá zážehovému motoru.
Podobně jako u modelu TS030 HYBRID se energie zužitkovaná při brzdění ukládá do vysokokapacitního kondenzátoru. Kondenzátor je umístěn pod zadním sedadlem, kde se v případě modelu Yaris Hybrid obvykle nachází akumulátor.
V porovnání se standardním akumulátorem typu NiMH se vysokokapacitní kondenzátor vyznačuje vyšší energetickou hustotou a schopností rychlého dobíjení a vybíjení.
Třetí elektromotor o výkonu 60 k, umístěný mezi spalovacím motorem a šestistupňovou sekvenční převodovkou, funguje jako generátor energie, a to ve dvou situacích: během zpomalovaní, kdy dodává energii do vysokokapacitního kondenzátoru, resp. během akcelerace, kdy přímo dodává energii zadním elektromotorům.
Druhý jmenovaný režim nastává pouze tehdy, když výkon a točivý moment motoru přesahuje záběrové schopnosti předních kol. Generátor plní roli pokročilého systému řízení trakce, jenž přesměrovává točivý moment v podobě elektrické energie na zadní kola k posílení akcelerace a zlepšení ovladatelnosti namísto jednoduchého omezování výkonu motoru.
Do nárazníku jsou začleněny dva velké nasávací otvory vzduchu a světla pro denní svícení z modrých LED diod. Nasávací otvory výrazně přispívají k chlazení předních brzd, zatímco tvarování spodního aerodynamického spoileru je uzpůsobeno k centrálnímu vedení proudu vzduchu do spodní části karoserie.
Přední blatníky ukrývají zakázková 18" kola v designu TRD obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup o rozměrech 225/40 R18 s asymetrickým designem běhounu v souladu se sportovní filozofií konceptu Yaris Hybrid-R.
Do odvětrávaných brzdových kotoučů s drážkováním se zakusují šestipístkové třmeny (vpředu), resp. čtyřpístkové třmeny na zadní nápravě. Krytka hrdla plnění palivové nádrže umístěná na zadním sloupku umožňuje rychlé otevření pro snazší a rychlejší doplňování paliva při zastávkách v boxech.
Vůz je vybaven speciálním střešním spoilerem a přepracovaným nárazníkem, jehož součástí je i velký difuzor s výstupem výfukového potrubí orámovaným dvěma otvory sání vzduchu.
Sportovní sedadla Recaro v dvoubarevném provedení zaujmou kombinací černé kůže (boční vedení) a čalounění z modré Alcantary®, v souladu s barvami použitými v exteriéru.
Volič sekvenční převodovky, ideálně umístěný ve vyšší poloze v blízkosti ruky, je vyladěn k rychlému podřazování zatlačením páky směrem vpřed, resp. řazení na vyšší stupeň zatažením vzad.
Na sportovním volantu najdeme tlačítko inspirované světem závodních vozů, určené k volbě režimu „silnice“ nebo „závodní okruh“ (u stojícího vozu), resp. k použití funkce výkonového posílení („Boost“) během jízdy. K ideální pozici za volantem přispívají sportovní pedály z modelu GT 86.

Pro režim „silnice“ je typické snížení výkonu motoru a odpovídající množství energie, které může kondenzátor přidělovat ke snížení spotřeby paliva. V souladu s tím je také snížen kompresní poměr přeplňování motoru 1,6 l a upraveno mapování vstřikování i zapalování.

Se zážehovým motorem 1.6 spolupracuje hybridní soustava pohonu, zejména pak při rozjezdu za nízkých otáček, kdy účinnost spalovacího motoru ještě není optimální.
Kondenzátor dokáže uvolňovat energii rekuperovanou při brzdění po dobu až 10 s, přičemž celkový výkon dvojice elektromotorů je omezen na 40 k. K udržování vysokokapacitního kondenzátoru v dostatečně nabitém stavu slouží třetí elektromotor, který může být kdykoli využit jako generátor energie.
V režimu „závodní okruh“ se naplno využívá maximální systémový výkon motoru a řízení energie se zaměřením na co nejvyšší jízdní výkony. Přeplňovaný motor 1,6 l vyvine 300 k a poskytuje točivý moment 420 Nm; zadní elektromotory mohou společně dosahovat maximálního výkonu 120 k po dobu až 5 s.
Za nízkých rychlostí nebo při průjezdu zatáčkou, kdy výkon spalovacího motoru a příslušný točivý moment překračuje záběrové schopnosti předních kol, může třetí elektromotor přesměrovat přebytečnou energii na zadní elektromotory. Tento generátor se tak chová jako pokročilý systém řízení trakce, jenž přesměrovává přebytečný točivý moment zážehového motoru ve formě elektrické energie na zadní kola.
Zadní elektromotory mají vliv na jízdní chování při průjezdu zatáčkou, neboť rozdělují točivý moment mezi levým a pravým zadním kolem. Každý motor může fungovat nezávisle jako generátor energie nebo elektromotor, čímž se dosahuje stejného účinku jako v případě inteligentního diferenciálu, jenž přesměrovává točivý moment.

V závislosti na poloměru zatáčky může systém posílat větší točivý moment na vnější zadní kolo, čímž dovoluje dosahovat vyšší nájezdové rychlosti do zatáčky (středně rychlé zatáčky), aplikovat vyšší brzdnou sílu na vnitřní kolo (rychlé zatáčky), nebo dokonce nezávisle brzdit či zrychlovat každé z kol (pomalé zatáčky). Systém tak upravuje působení sil v zájmu optimální trajektorie průjezdu s menším úhlem natočení kol a omezením nedotáčivosti.



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar