Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche Mission E - 600 k, 500 km dojezd, 15 min nabíjení

Konceptem Mission E představilo Porsche na autosalonu IAA ve Frankfurtu první čistě elektricky poháněný čtyřmístný sportovní vůz v historii značky. Hlavní data: čtvery dveře a čtyři samostatná sedadla, více než 600 k (440 kW) systémového výkonu a dojezd více než 500 kilometrů.

Pohon konceptu je nový, a přesto pro Porsche typický: vyzkoušený v automobilových závodech. Dva synchronní motory buzené perma-nentním magnetem (PSM), podobné těm, které byly použity u letošní-ho vítěze Le Mans 919 Hybrid, vůz zrychlují a při brzdění získávají energii zpět. Dohromady podávají výkon více než 600 k, Mission E katapultují na rychlost 100 km/h za méně než 3,5 s a na 200 km/h za méně než 12 s. Na rozdíl od dnešních elektrických pohonů rozvinou plný výkon i při opakovaném zrychlování v krátkých intervalech. Pohon všech kol řízený podle potřeby s funkcí Porsche Torque Vectoring, te-dy s automatickým rozdělením točivého momentu na jednotlivá kola přináší sílu na vozovku, řízení všech kol umožňuje sportovně přesné ovládání směru.

Mission E ujede na jedno nabití více než 500 kilometrů a během čtvrt-hodiny dotankuje energii na dalších přibližně 400 km. Důvod: jako prv-ní používá Porsche průkopnickou 800V technologii. Zdvojnásobení napětí ve srovnání s dnešními elektromobily s 400 V přináší několik výhod: kratší doby nabíjení a nižší hmotnost, protože lehčí měděné kabely se sníženým průřezem k přenesení energie postačují. Posuvný segment v levém předním blatníku před dveřmi řidiče umožňuje pří-stup k nabíjecí přípojce pro inovativní technologii Porsche Turbo Charging: Pomocí 800V přípojky je baterie znovu nabitá na 80 % již za 15 minut – což je pro elektromobily rekordní doba. Alternativně může ale být tato technologická novinka připojena i k nabíječce na 400 V nebo úplně pohodlně napájena energií indukčně v garáži u do-mu. K tomu stačí zaparkovat nad cívkou zapuštěnou do země a ta pak přenáší energii bezdrátově svému protějšku v podlaze vozu.

Ke sportovnímu Porsche patří také odlehčená konstrukce s optimálním rozdělením hmotnosti a nízkým těžištěm. Lithium-iontová baterie umís-těná pod podlahou vozu zabírá plnou délku mezi přední a zadní ná-pravou. Hmotnost je tak rovnoměrně rozdělena na obě hnací nápravy a zajišťuje tak optimální vyvážení. Navíc je díky tomu těžiště vozu ex-trémně nízko. Karoserie je tvořena funkční směsí hliníku, oceli a plastů vyztužených karbonovými vlákny. Na karbonových kolech jsou pneu-matiky 21“ vpředu a 22“ vzadu.

Velmi úsporně modelovaná příď ukazuje klasický, pro Porsche typický šípovitý tvar a spojuje studii konceptu s vozem 918 Spyder a závod-ními vozy Porsche. Pohled přitahují nové maticové LED světlomety s typickým designem čtyř světel. Jsou volně integrované do vstupu vzduchu a propůjčují přídi její futuristický charakter.
Výrazné přední blatníky a nízká kapota upomínají na design vozu 911. Stejně jako u typu 911 GT3 RS se od překrývající přední kapoty zava-zadlového prostoru táhne přes střechu výrazná široká prohlubeň. Také boční linie oken připomíná 911 s jedním významným rozdílem: dvoje dveře otevírající se proti směru jízdy umožňují pohodlné nastupování – bez B sloupku. Namísto klasických vnějších zrcátek jsou po stranách umístěny nenápadné kamery, dotvářející vynikající aerodynamiku.

Před řidičem se otvírá nový svět inovativního konceptu indikačních a ovládacích prvků. Zobrazená přístrojová deska ukazuje pět budíků –- Connected Car, Performance, Drive, Energie a Sport Chrono. Systém sledování očí díky kameře rozpozná, na který přístroj se řidič dívá. Stiskem tlačítka na volantu aktivuje řidič příslušné menu a může v něm navigovat - rovněž ve spolupráci s rozpoznáváním pohledu a ručním potvrzením. To však není vše: V tzv. efektu paralaxy sleduje displej polohu řidiče při sezení a jeho držení těla. Posadí-li se níže, výše nebo se nakloní na stranu, zareaguje 3D zobrazení budíků a pohne se s ním. Díky tomu je např. vyloučeno, aby volant zčásti zakryl důležité informace. Všechny relevantní informace jako např. rychlost vždy sle-dují úhel pohledu řidiče.

Celá přístrojová deska je nabitá novými nápady. Horní poloha nese displej pro řidiče, mezi úrovněmi je umístěn holografický displej, který se táhne až na stranu spolujezdce. Ukazuje individuálně volitelné apli-kace, které jsou v prostoru umístěny odstupňovaně a uspořádány podle priority a vytvářejí trojrozměrný dojem hloubky. Prostřednictvím aplikací ovládá řidič – nebo spolujezdec – primární funkce: média, na-vigaci, klimatizaci, kontakty a vozidlo – bezdotykově. Pouze pomocí gest, která detekují snímače, je požadovaný symbol aktivován. Ucho-pení znamená výběr, tažení znamená ovládání. Doplňkově lze dotyko-vým displejem ve středové konzole ovládat sekundární funkce, např. podrobná menu s informacemi.

Díky funkci Porsche Car Connect je možné vozidlo konfigurovat zvnějšku tabletem. Pomocí funkcí “Over The Air- a Remote-Services” lze rozsah funkcí vozidla rozšířit takřka přes noc. Pro cestovního prů-vodce nebo další funkce pro podvozek, motor, systém Infotainment stačí jednoduchá aktualizace pomocí integrovaného vysokorychlost-ního datového modulu. Aktualizace spouští řidič jednoduše prostřed-nictvím Porsche Connect Store chytrým telefonem nebo tabletem. Dá-le umožňuje přímý kontakt s centrem Porsche pro dálkovou diagnosti-ku nebo pro sjednání schůzky. Další funkcí integrovaného vzdáleného servisu je digitální klíč, který může být odeslán přes portál Porsche Connect. Díky tomu může otevřít dveře nejen vlastník vozu, ale napří-klad i přátelé nebo rodina. Po úspěšné autentifikaci je možné klíč v časovém a lokálně vymezeném rámci použít.

Doslova jako poutač pozornosti slouží virtuální vnější zrcátka: Dolní rohy předního skla reprodukují obraz vnějších kamer umístěných v předních blatnících. Výhodou je, že řidič má lepší přehled o dění v okolí vozu. Navíc lze aktivně zobrazovat informace o bezpečnosti.



Porsche 27.10.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar