Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot Onyx - odvážný koncept pro Paříž

Super-vůz využívá materiály v jejich ryzí podobě. Je dílem automobilových nadšenců, kteří svou inspiraci čerpali ze světa profesionálních soutěží. Onyx s motorem V8 uloženým vzadu uprostřed přenese své obdivovatele do světa špičkových výkonů.

Přiléhavá karoserie provokuje kontrastem barev a materiálů. Mistrně opracované blatníky a dveře jsou z jednoho plátu čisté mědi. Kov vyleštěný jako zrcadlo zůstává bez povrchové ochrany. S postupem času se tedy bude měnit a získávat patinu. Ostatní díly karoserie jsou z karbonu a jsou matně černě lakované.
Koncept byl navržen tak, aby byl maximálně aerodynamický, vertikálně posazená mřížka masky i protáhlé přední LED světlomety zaujímají minimální plochu. Proud vzduchu se tak rozděluje dvěma směry – část proniká přímo do do karoserie a zásobuje vzduchem motor. Druhá část obtéká boky vozu a střechu s dvojitým zaoblením.
Krásu završují zadní světla, malá křidélka směřují proudění vzduchu do boku a nahoru.
Onyx je propojením zkušeností z minulosti s vizí budoucnosti, přičemž současnost je zastoupená podobou s modelem RCZ, jeho střechou s dvojitým zaoblením a hliníkovými střešními oblouky. Prosklené plochy a střecha vyrobené z PMMA (polymethylmetakrylát) dávají vyniknout karoserii z karbonu a interiéru vozu, který spolehlivě chrání svou mimořádně odolnou strukturou z uhlíkových vláken.
Hlavní skelet je karbonový monolit, složený z pouhých 12 dílů a zahrnuje i přední a zadní nosníky. Hybridní motor V8 HDi FAP 3,7 l upevněný ke karbonové kostře a jízdní nápravy těží ze zkušeností ze závodních tratí. Motor V8 má výkon 600 k, který sekvenční šestistupňová převodovka převádí na zadní kola. Výkonnost pak doplňují i ideálně kompaktní rozměry: délka 4,65 m, šířka 2,20 m, výška 1,13 m … a hmotnost 1100 kg …
Inteligentní technologie HYbrid4 získává při brzdění nevyužitou kinetickou energii. Ukládá ji do lithium-ionových akumulátorů a automaticky ji využívá ve fázích zrychlení, kdy je schopna navýšit výkon o dodatečných 80 k. Funkce je řízena automaticky a pro řidiče zcela transparentně, stejně jako fungování motoru, který pro své tvůrce představoval skutečnou výzvu. Motoristé by se tak měli v běžném provozu setkat s motorem, který v závodním prostředí funguje v těch nejvyšších otáčkách.
Poměr hmotnosti a výkonu je u vozu Onyx o 2 kg na 1 k výhodnější a vůz díky tomu podává špičkové výkony. Podvozek z karbonu je rovný a vytváří silný efekt přítlaku. Aerodynamické prvky tak mohly být použity pouze v omezené míře – rozšíření karbonové struktury a mobilní zadní křídlo, které při brzdění zatíží zadní část vozu. Čtyři karbonové brzdové kotouče mají vpředu průměr 380 mm a vzadu 355 mm.
Dveře se zvláštním kinematickým mechanismem otevírají přístup do kabiny. Při otevření se vnější měděný plášť dveřního dílu oddělí, posune se o několik centimetrů do boku a pak se otočí kolem své osy.
Interiér je ze stlačené a tažené plsti jako jeden celek beze švů nebo spojů. Kolem pasažérů vytváří celistvou skořápku, na některých místech proloženou karbonem. Cestující splynou s homogenními sedadly, která jsou méně objemná a v místech, kde dochází ke kontaktu s tělem, jsou opatřena pěnovými výstelkami.
Malý volant s plstěným věncem přirozeně padne do ruky a řidič ihned cítí, jak vůz ochotně a živě reaguje. Hliníkové ovladače na karbonovém středu volantu řídí funkce vozu Onyx a plochými přepínači se ovládá převodovka.
Palubní deska je vyrobena z nového materiálu, tzv. Newspaper Wood, vyráběný z použitého novinového papíru, který se slisuje a vytvoří kuličky pro výrobu dílů. Výsledný dojem je dokonalý, na povrchu se rýsují drobné žilky, při prozkoumání se objeví tajemství v podobě tištěných písmen.
Přístrojová deska je umístěna ve zvýšené pozici, po obvodu ukazatelů otáčkoměru a tachometru. Informace o fungování hybridního pohonu se objevují na digitálních obrazovkách.
Do střechy je zabudovaný panel s hliníkovými ovladači toggle switches, mj. i pro nastartování motoru. Hned za ním se na displeji zobrazuje obraz, který snímají zadní kamery: dvě ve zpětných zrcátkách a třetí, panoramatická, v zadním pásu.
Krása interiéru a cest, které s vozem Onyx projedete, se nahrává kamerou zabudovanou mezi opěrkami hlavy. Film se pak promítá na dotykový displej, zabudovaný do palubní desky před spolujezdcem, který slouží jako informační interface.



JL, 18.9.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar