Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan TeRRA jezdí na vodík

Koncept TeRRA, využívající palivové články vyvinuté Nissanem, otevírá cestu k budoucím vozům SUV s pohonem všech kol (AWD) a třemi motory. Kompaktní provedení exteriéru ve stylu SUV se cítí dobře v terénu jako ve městě.

Vozidlo v sobě spojuje dvě silné stránky Nissanu - SUV a elektromobily. S novátorským systémem pohonu všech kol čerpá sílu z palivových článků.
TeRRA ztělesňuje vizi „jediného a jedinečného SUV s nulovými emisemi" a staví na úspěchu vozů SUV určených i pro město a crossoverů, jako jsou Murano a Qashqai.
Otevřete dveře a dojem silového exteriéru ustoupí překvapivě přívětivému interiéru. Obklad dveří je tvarovaným spojením světlého dřeva s barevným akrylem zkombinovaným do poutavého vzoru. Kabinu ve výšce ramen vyztužuje kovový rám, který cestujícím dává pocit bezpečí. Kontrast dřeva a kovu pokračuje na přístrojové desce a z kombinace bukového dřeva a akrylátu vyzařuje příjemnou hřejivost. Na straně řidiče vystupuje sloupek řízení a přístrojová konzola mírně směrem k řidiči, aniž by narušovala čisté linie přístrojové desky.
Před řidičem se nachází přístrojový panel, resp. elektronický tablet, který slouží jako „inteligentní klíč". Řidič jej při nastoupení do vozu vloží do dockovacího konektoru a při odchodu si jej vezme s sebou. Při vložení do stojánku tablet standardně zobrazuje rychlost a další důležité provozní ukazatele. Avšak řidič jej může snadno přepnout a využít jeho zábavní funkce, komunikační funkce, navigaci a další zobrazení.
Řidič se svým neomezeným připojením sedí vpředu téměř uprostřed, v diagonálním uspořádání, v němž cestující vzadu sedí spíše za rameny cestujících vpředu, než přímo za nimi.
Sedadla odrážejí motiv šestiúhelníku. Po sklopení tří sedadel se objeví plochá podlaha kabiny, bez jakýchkoli překážek pro převážení jízdních kol, kajaků apod. Rovné podlahy se podařilo dosáhnout díky kompaktní pohonné soustavě.
Ačkoliv je Nissan TeRRA prezentován jako studie a nikoli běžný exponát, jeho navrhovaná pohonná soustava s elektrickým pohonem všech kol napájeným palivovými články není jen fantazií.
Přední kola pohání elektrický systém, který využívá Nissan LEAF. V obou zadních kolech je zabudovaný elektromotor poskytující výkon pro pohon všech kol. Tento elektromotor vychází z funkčních prototypů použitých ve třech úspěšných verzích postupně vyvíjeného koncepčního vozu PIVO. Protože pohon zadních kol nevyžaduje žádné hnací hřídele, mohou být podlaha kabiny a spodek vozu ploché.
Pod kapotou je dost prostoru pro blok vodíkových palivových článků vyvinutých Nissanem: plochá, kompaktní jednotka se špičkovou hustotou výkonu o hodnotě 2,5 kW/l. Blok vybavený nejnovější verzí palivových článků Nissan, vyvíjených od roku 1996, stojí jen šestinu toho, co jeho předchůdci z roku 2005, protože potřeba drahých kovů byla snížena na čtvrtinu původních nároků.
TeRRA je čistě koncepčním vozem, avšak jasně signalizuje, že v okamžiku, kdy bude vodík široce dostupný, je společnost Nissan připravena sériově vyrábět elektromobily s palivovými články.





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar