Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-Benz Vision G-Code - studie z Asie pro Asii

Mercedes-Benz představil při otevření nového vývojového střediska v Pekingu studii G-Code. Inovativní a mnohostranné Sports Utility Coupé (SUC) do města i na venkov ukazuje, jak emocionální může být budoucí kompaktní SUC a jaké možnosti vývoje nabízí designérská filozofie značky.

Koncepční vůz G-Code je příkladem této strategie a z pohledu designérů Mercedes-Benz v Pekingu a Sindelfingenu interpretuje aktuální designérský styl. Studie zaujme profilem ve stylu kupé, dynamicky ladnými tvary bočních oken a extrémně sportovními proporcemi.
Zaměstnanci center Advanced Design Studio v Pekingu a v Sindelfingenu realizovali studií G-Code nejen technické inovace, ale nabízejí také výhled na možnou evoluci designérské filozofie značky Mercedes-Benz. SUC s délkou 4,10 metru a 2+2místným interiérem je vybaveno dveřmi, které se otvírají proti sobě.
Krátké převisy karoserie vpředu a vzadu, zvýšená světlá výška a ochranné hliníkové kryty spodní části karoserie vpředu a vzadu poukazují na praktické vlastnosti, které studie G-Code převzala od vozů SUV.


•Klidový stav zaparkovaného vozu G-Code je signalizován měkce pulzujícím modrým světlem.

•V režimu čistě elektrického pohonu HYBRID eDrive září digitální miniaturní hvězdy v masce chladiče modře a pohybují se od vnějšího okraje displeje k vnitřnímu.

•V kombinovaném režimu pohonu HYBRID eco zůstává směr pohybu miniaturních hvězd zachován, barva se však změní ve fialový odstín.

•Naproti tomu v režimu HYBRID sport přejde barva ve výraznou červenou a směr pohybu miniaturních hvězd se obrátí. Nyní vzniká dojem, že G-Code trvale vyzařuje pomyslnou energii směrem do okolí.


Atraktivní vnější detaily high-tech


Mezi další prvky na přídi patří kromě inovativní masky chladiče také světlomety LED, které se po zapnutí vysunou jako objektiv digitálního fotoaparátu a rozložení světla mění v závislosti na jízdní a dopravní situaci. Výsuvné dvě kamery v malých aerodynamických prvcích v horní části střešních sloupků A nahrazují klasická vnější zpětná zrcátka a po zaparkování se zasunou zpět do střešních sloupků A. Pás světel s diodami LED na zádi v celé šířce vozu plní různými způsoby osvětlení funkce ukazatelů směru, zpětného světlometu a brzdových světel.

Velkým zážitkem je samotné nastupování. Díky otvírání dveří proti sobě a chybějícímu střešnímu sloupku B vzniká nerušený přístup do interiéru. Poté, co řidič usedne do svého sedadla a aktivuje vozidlo chytrým telefonem, vysunou se pedály a přístrojová deska ze svých klidových pozic do polohy, pro řidiče z hlediska ergonomie optimální. Následně se „rozvine“ v přístrojové desce uložený volant a společně s integrovaným průhledovým displejem se přemístí rovněž do dokonalé polohy. Na závěr nastupování se z přístrojové desky vysunou výdechy ventilační soustavy a multifunkční informační displej. Širokoúhlý displej zabírá téměř celou šířku přístrojové desky a zaručuje dokonalý přehled o různých funkcích vozidla a multimediálních systémech, které lze všechny intuitivně ovládat. Na krajích širokoúhlého displeje jsou promítány obrazy ze zpětných kamer. Jakmile řidič vypne G-Code chytrým telefonem, vrátí se všechny součásti interiéru do své klidové polohy.

G-Code samozřejmě disponuje nejinovativnějšími asistenčními systémy s možností sledování okolí v rozsahu 360° prostřednictvím 3D kamer, radarových senzorů, infračervených skenerů, dat GPS a intenzivní výměny dat s dopravní infrastrukturou i ostatními vozidly v okolí. Potenciálně kritické jízdní a dopravní situace jsou rozpoznávány už v samotném zárodku a automaticky vyřešeny.


Interiér

Přehledné poměry v interiéru studie G-Code signalizuje markantní kontrast mezi tmavými a bílými oblastmi. Pro toto barevné řešení existují, kromě stylistického půvabu, také technické důvody. Zatímco černé komponenty, mezi něž patří speciální podlahová krytina odolná vůči znečištění nebo rámy sedadel z uhlíkového kompozitu, mají vizualizovat stabilitu, odolnost nebo účelnost, bílé části interiéru, jako jsou potahy sedadel a loketních opěrek z měkké kůže, demonstrují komfort i příjemnou pohodu. Kontrastní interiér vyzařuje moderní luxus a zároveň je optimálním jevištěm pro inscenaci jednotlivých jízdních programů hybridního pohonu. Podobně jako v případě zobrazení na displeji v masce chladiče se mění i osvětlení v interiéru. Velký širokoúhlý displej přitom opakuje motiv hvězd i barevné pojetí z přídě.

Středová konzola vytváří spojení mezi digitálním a analogovým světem. Nápadná je nabíjecí stanice, která propojuje osobní chytrý telefon s vozem G-Code a umožňuje jeho spuštění a vypnutí, stejně jako další komunikaci.
Velmi kvalitní sedadla připomínají výtvarné plastiky svou skořepinovou konstrukcí a kombinací uhlíkové kompozitu s kůží. Sedadla jsou navíc vybavena prostorovými skenery těla, které sledují důležité tělesné funkce a na přání zobrazují na centrálním displeji zdravotní stav všech cestujících. V závislosti na zjištěných hodnotách jsou v sedadlech automaticky aktivovány masážní, vyhřívací nebo chladicí funkce, které již v počátečním stádiu odstraňují únavu nebo svalové napětí.

Zdravotní program podporuje klimatizace, která přirozeně čistí nasávaný venkovní vzduch prostřednictvím fotosyntetického odstraňování emisí, následně vzduch ionizuje a do interiéru přivádí vzduch prostý alergenních látek a nežádoucích částic. V případě potřeby je do interiéru přiváděn kyslík, který vzniká při syntéze vodíku v systému řízení pohonu, aby dodatečně osvěžil cestující. Tím ztrácí svou nepříjemnou stránku dokonce i popojíždění v městském provozu asijských aglomerací.
Zejména u kompaktních vozidel, jakým je G-Code, je důležité inteligentní rozmístění všech podvozkových komponentů i efektivní a variabilní využití vnitřního prostoru. G-Code poskytuje dostatek místa až čtyřem osobám a dostatečným prostorem pro zavazadla. V této souvislosti je nutné zmínit dva miniaturní skládací skútry pod dvojitou podlahou zavazadlového prostoru, které jsou za jízdy nabíjeny.


Vizionářská technika pohonu


G-Code popisuje směr vývoje, který by jednou mohl být našimi vnuky považován za aktuální stav techniky. Kompaktní SUC, stejně jako již představené studie Ener-G-Force a GT 6, si proto nečiní žádné nároky na realizaci v dohledné době.
G-Code má dva nezávisle ovládané zdroje hnací síly. Vpředu je kompaktní přeplňovaný spalovací motor, který spaluje vodík a pohání výhradně přední kola. Zadní nápravu pohání elektromotor, jehož hnací síla je přenášena individuálně na zadní kola prostřednictvím dvojité lamelové spojky.

G-Code je zajímavý rovněž decentralizovaným získáváním elektrické energie. Kromě již klasické rekuperace kinetické energie nebo možnosti vnějšího nabíjení bude SUC budoucnosti odebírat elektrickou energii také z technicky vyspělého laku karoserie „Multivoltaik Silver“. Ten funguje na jedné straně jako obrovský solární článek s vynikající účinností, a na druhé straně se „Multivoltaik Silver“ nabíjí také elektrostaticky, působením pohybujícího se vzduchu za jízdy nebo přirozeného větru u stojícího vozidla. Tento elektrický náboj je odebírán a používán rovněž k systéze metanu a vodíku. Výrobu elektrické energie nakonec doplňuje také speciální podvozek „Power on the move“. Jak pružiny, tak i tlumiče pracují hydraulicky a jsou propojeny centrální jednotkou. Pohybem pružin a tlumičů se mění proudění hydraulické kapaliny, která pohání kompaktní generátor elektrické energie.



Nový pohon všech kol

G-Code může být poháněn pouze spalovacím motorem, jehož hnací síla je přenášena na přední kola, nebo elektricky s pohonem zadních kol, popřípadě variabilně v režimu pohonu všech kol. Řízení zajišťuje nově konfigurovaný systém, který v závislosti na jízdní situaci vzájemně propojuje oba zdroje hnací síly. Řízení hnacího řetězce přitom plní funkci „digitálního spojovacího hřídele“ mezi přední a zadní nápravou.
HYBRID select


Systém řízení jízdní dynamiky HYBRID select nabízí tři specifické režimy


V režimu HYBRID eDrive jezdí G-Code pokud možno elektricky. V tomto režimu se strategie řízení soustředí na co nejvyšší energetickou účinnost a maximální komfort pohonu.

•Aktivuje-li řidič režim HYBRID eco, klade systém důraz na hospodárnou jízdu v hybridním režimu při nejvyšší úrovni komfortu pohonu. Digitální modulace zvuku akusticky vyrovnává střídavé nebo současné používání elektromotoru a spalovacího motoru a vytváří v interiéru tlumené prostředí s příjemnou zvukovou kulisou.

•V režimu HYBRID sport se G-Code promění v kompaktní sportovní vůz. A aby bylo dosaženo nejvyšší podélné i příčné dynamiky, podporuje elektromotor při akceleraci spalovací motor.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar