Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia Trail´ster s e-AWD - studie pro volný čas

Americké zastoupení automobilky Kia na autosalonu v Chicagu odhalila robustní koncepční vůz Trail’ster s pohonem e-AWD. Příkladným spojením formy vznikl jedinečně vůz, který si zamilují všichni obyvatelé.

Trail’ster se svým přeplňovaným motorem, odvozený od modelu Soul – zkrášlený barevným schématem „perleťová polární závěj / bronzová metalická Terra“, stahovatelnou plátěnou střechou a robustními ochrannými kryty z hliníku – zhmotňuje kompaktní crossover. Studie vzešla z kalifornského designérského studia Kia, kde vznikly i nezapomenutelné koncepty Track’ster a GT4 Stinger.
Trail’ster vychází ze sériového modelu Soul, avšak s genetickou výbavou úzce provázanou s inspirujícími koncepty Track’ster a Soul’ster – které výrazně posunuly Soul do nových dimenzí.
V horní části zaujme plátěná střecha, která snižuje hmotnost vozidla a posunuje níže jeho těžiště, což přispívá k nižší spotřebě paliva a lepší dynamice jízdy. Díky zabudovaným prvkům pro střešní nosič a montáž hliníkových příčníků lze převážet horská kola či snowboardy.

Osvětlení postavené na moderní technologii LED tvoří nápadnou a jedinečnou optickou signaturu rozpoznatelnou při pohledu ze všech stran. Přední charakteristická mřížka chladiče je protažena až k projektorovým světlometům podobným těm ze sedanu K900. Zadní partie zaujmou drsným tvarem orámovaným koncovými LED světly vsazenými do odolných a masivních krytů. S poukazem na své terénní dovednosti obléká Trail’ster hliníkové ochranné kryty kolem celé karoserie.

Ústředním bodem interiéru je masivní dotyková středová konzola, jejíž součástí je i robustní páka řazení, ovladače pohonu AWD a červené tlačítko zapalování. Sedadla čalouněná hnědou kůží se kombinují s látkovými panely, zatímco podlahové koberečky jsou vykládány hliníkem kvůli lepší přilnavosti za každého počasí.

Primárním pohonem je přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru o výkonu 185 k a točivém momentu 251 Nm přenášeném prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Na zadní nápravě mu sekunduje elektrický systém AWD, jehož cílem je vypomáhat za nízkých rychlostí jízdy, podpořit dynamiku při rozjezdech a zlepšovat záběrové schopnosti. Uvedené řešení navíc pomáhá zmírnit turbo efekt díky návalu točivého momentu již od nulových otáček. Soustava zároveň zlepšuje spotřebu paliva v porovnání se standardními pohony AWD, neboť se zapojuje pouze v případě potřeby a funguje jako mechanizmus rekuperace energie.

Systém pohonu všech kol nepoužívá žádnou mechanickou vazbu mezi zážehovým motorem a elektromotorem. Vazbou je samotný povrch vozovky.
Elektrický pohon čerpá energii z Li-Ion baterie o kapacitě 1,2 kWh, která napájí synchronní elektromotor s permanentním magnetem 27 kW, 270 V AC o výkonu 35 k a točivém momentu 136 Nm přenášeném na kola zadní nápravy. Celkový systémový výkon činí 220 k a 386 Nm. S cílem snížit spotřebu paliva soustava využívá i hybridní startér/generátor (HSG) ke spouštění a vypínání motoru podle potřeby (a k napájení vysokonapěťové baterie) a elektrický kompresor klimatizace, jenž může být spuštěn i při vypnutém spalovacím motoru.

Elektrický pohon zadních kol se operativně zapojuje vždy v jednom ze tří scénářů v závislosti na poloze škrticí klapky a jízdních podmínkách: při lehkém sešlápnutí plynového pedálu se Trail’ster pohybuje maximálně ekologicky, kdy vůz pohání samotný elektromotor na vzdálenost 3 až 5 km; za běžné jízdy pak zadní elektromotor pomáhá přeplňovanému agregátu 1,6 litru při akceleraci; když vůz překonává nezpevněný terén nebo jede v mokru, elektrický pohon se zapojuje vždy při prokluzu předních kol. Elektromotor funguje i jako generátor schopný rekuperovat kinetickou energii a dobíjet baterii v době, kdy vůz zpomaluje.
S ohledem na jízdu v nezpevněném terénu se Trail’ster může pochlubit větší světlou výškou oproti modelu Soul (+ 6,3 cm). Vozidlo obouvá terénní pneumatiky Pirelli Winter Carving 245/45 R19 a využívá stavitelné tlumiče K-Sport typu coil-over schopné pohlcovat rázy při jízdě po nerovných cestách či skalnatém povrchu.



KIA 17.2.2015


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar