Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Intrado - pohled do budoucnosti

Hyundai poprvé představil nový koncept Intrado, který ukazuje nový směr pro značku a je vizí, jak budou automobily v budoucnosti uspokojovat potřeby mobility. Intrado je mnohem víc, než jen stylistické cvičení.

Intrado dokládá úsilí značky Hyundai vyrábět lehčí a odolnější vozy s ještě lepšími jízdními vlastnostmi a jednoduššími možnostmi oprav. Páteří vozu je extrémně lehký rám vyrobený novými výrobními procesy a spojovacími metodami z kombinace pokrokových materiálů.

Koncepční vůz disponuje novou generací pohonu s palivovými články na vodík v kombinaci s lithium-iontovým akumulátorem o výkonu 36 kW. Intrado slibuje ještě agilnější jízdní dynamiku s pohotovějšími reakcemi díky nižší hmotnosti a vyšší účinnosti poháněcího ústrojí.
Interiér je zaměřen na užitné vlastnosti a variabilitu. Pozornost je přitahována k pokrokovým materiálům a radikální konstrukci skeletu vozidla. Těsnění dveří, kapoty motoru a víka zavazadlového prostoru přiléhají přímo k centrálnímu rámu z uhlíkového kompozitu, který je viditelný při každém jejich otevření. Obvykle skryté komponenty jsou zde vystaveny na odiv, včetně „průhledných“ výdechů ventilační soustavy a odkrytého rámu, k němuž jsou přímo upevněna sedadla.

Sedadla jsou připevněna přímo k rámu z uhlíkového kompozitu, bez kolejnic a seřizovacích mechanismů. Sedadlo je uchyceno napevno, protože ergonomický interiér byl již navržen s ohledem na potřeby každodenního provozu. Nízko uložená přístrojová deska chrání řidiče a cestující před kontaktem s rámem z uhlíkového kompozitu. Přístrojový panel, potažený materiálem připomínajícím šedé plátno, vyvolává dojem, že se vznáší nad horní částí přístrojové desky. Intrado má tři displeje, které zobrazují opět jen to, co je pro řidiče právě důležité. Centrální displej zobrazuje údaje topení, ventilace a audiosystému – zatímco na displeji řidiče se objevují pokyny navigační soustavy. Průhledový displej pak ukazuje rychlost jízdy, zbývající dojezd a další důležité informace.
Centrální rámová struktura z uhlíkového kompozitu je vyrobena novými výrobními procesy a spojovacími metodami. Odolnost a tuhost této centrální struktury navíc umožňuje vyrábět vnější panely karoserie z různých materiálů. Lehké ocelové deformační struktury dále zlepšují ochranu cestujících při nárazu a zkracují dobu opravy.

Základem rámu jsou nosníky z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, který je vyráběn z uhlíkových vláken spletených kolem jádra z pružné pěny. Toto složení umožňuje snadné vrstvení a ohýbání do požadovaného tvaru – bez nutnosti předběžného lisování – zatímco vložený pěnový materiál snižuje hmotnost a výrobní náklady rámu. Finálním krokem při výrobě požadovaného dílu je lisovací proces s podtlakově řízeným přiváděním pryskyřice.
Panely karoserie jsou vyrobeny z pokrokové, mimořádně lehké a pevné oceli.

Intrado je poháněno novou generací pohonu s palivovými články na vodík, která je menší a výkonnější, což umožní dojezd více než 600 km. Ve dvou vysokotlakých nádrží je vodík uchováván pod tlakem 700 barů. První, menší nádrž je uložena pod zadními sedadly, zatímco druhá, větší je mezi zadními koly (pod podlahou zavazadlového prostoru) pro lepší rozložení hmotnosti. Obě nádrže pojmou celkem 100 l vodíku. Intrado má možnost ukládat energii přeměněnou ve vodíkových palivových článcích do lithium-iontového akumulátoru s výkonem 36 kW, který je nejvýkonnějším akumulátorem, použitým u elektricky poháněného vozidla s palivovými články.

Uvnitř palivového článku je mezi anodu s kladným nábojem a katodu se záporným nábojem vložena membrána s polymerovým elektrolytem. Elektrický proud vzniká v následujících třech krocích:

•Plynný vodík proudí přes anodu, kde se rozkládá na kladně nabité ionty vodíku a negativně nabité elektrony.

•Membrána s polymerovým elektrolytem propouští pouze kladně nabité ionty – záporně nabité elektrony putují ke katodě vnějším okruhem, čímž vzniká elektrický proud.

•Na katodě se elektrony a kladně nabité ionty vodíku slučují s kyslíkem (ze vzduchu) a vzniká H2O - voda – která je odváděna z palivového článku jako jediný odpadní produkt.



Hyundai vyvinul od roku 1998 již čtyři generace vozidel s palivovými články s cílem zahájit velkosériovou výrobu ekologických vozidel. Dosavadním vrcholem tohoto vývojového programu je model ix35 Fuel Cell, který začal sjíždět z montážní linky v lednu 2013.Hyundai plánuje vyrobit do roku 2015 několik stovek vozů ix35 Fuel Cell s vodíkovým pohonem a po roce 2015 počítá s limitovanou sériovou výrobou několika tisíc kusů.



Hyundai

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar