Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Citroën C-Zero pohání jen elektromotor

Nulová spotřeba benzínu, nulové emise škodlivin, nulové emise CO2, nulový hluk. Citroën s vozem C-ZERO obohacuje svou nabídku v segmentu vozů segmentu A o plně elektrické řešení. První vozy se na trhu objeví na konci roku 2010, rytmus dodávek se výrazně zvýší od prvního čtvrtletí 2011.

Díky délce 348 cm a poloměru otáčení 9 m se pohybuje ve městě velmi snadno. Jeho výkony (rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 15,9 s a akcelerace z 60 na 80 km/h za 3,9 s) a dojezd 150 km řidiči umožňují vydat se bez obav za hranice města.
Na rozvoru 255 cm nabízí čtyři místa a zavazadlový prostor o objemu 166 litrů, a mezi nejvýznamnější standardní prvky výbavy patří posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, 6 airbagů a klimatizace.
Citroën C-ZERO se snadno ovládá: stačí otočit klíčkem v zapalování, dokud se neozve pípnutí a nerozsvítí se zelená kontrolka „READY“ na přístrojové desce, a přesunout řadící páku do jediné polohy pro jízdu vpřed.

Na přístrojové desce se kromě tradičních informací nachází ukazatel s ručičkou, který se zapne po zapnutí zapalování a ukazuje stav fungování baterie:
tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení
světle zelená zóna ukazuje fázi úsporného řízení
bílá zóna označuje řízení, které vyžaduje vyšší spotřebu elektrické energie.

Pro usnadnění rozjíždění do svahu je vybaven systémem postupného zabírání po způsobu automatických převodovek.
Elektromobil pohání synchronní motor s permanentním magnetem o výkonu 47 kW (64 k) při 3500 až 8000/min. Maximální točivý moment dosahuje 180 Nm při 0 – 2 000/min. Vzhledem k vlastnostem elektrického motoru, který dosahuje maxima točivého momentu okamžitě po zapnutí, není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostmi. Je tedy opatřen redukční převodovkou s uzpůsobeným převodovým poměrem a tradičním diferenciálem, oba jsou umístěny na zadní nápravě poblíž elektrického motoru.
Přibližně v první polovině záběru pedálu akcelerátoru umožní zvolené nastavení normální jízdu, při níž se upřednostňuje úspornost a nízká spotřeba elektřiny. V druhé fázi záběru pedálu lze využít zásobní výkon a točivý moment pro dynamickou jízdu nebo okamžitou potřebu např. při rychlých manévrech.
Citroën C-ZERO využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění, kterou se nabíjí baterie. Rekuperovaná energie závisí mj. na rychlosti jízdy a případném sešlápnutí brzdného pedálu. I když se brzdný pedál nesešlápne, baterie se začnou nabíjet i v případě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru.
Napájení motoru zajišťují baterie poslední generace typu Li-ion, umístěné ve střední části vozu. Tyto baterie tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah, užitečná kapacita baterie je přibližně 16 kWh a napájení je zajišťováno pod napětím 330 V. Jejich nabíjení může proběhnout dvěma způsoby. Přes tradiční elektrickou zásuvku, doma, na speciálních stojanech na silnicích nebo v podnicích. Úplné nabití vyžaduje 6 h s proudem 16 A (Francie), 7 h s proudem 13 A (Velká Británie) a 9 h s proudem 10 A (Švédsko). Přes připojení ke zvláštní vnější zásuvce umožňující rychlé nabití, která dodává jednofázový proud 125 A / 400 V a výkon až 50 kW. 80 % nabití pak vyžaduje 30 minut.
Citroën C-ZERO, který byl vyvinut ve spolupráci s Mitsubishi Motors Corporation (MMC), je již druhým elektrickým vozem v nabídce Citroënu vedle modelu Berlingo First Electrique.



JL? 11.10.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar