Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Audi quattro concept - vzpomínka na minulost

Na oslavu 30. výročí od představení prvního Audi quattro vystavuje Audi na pařížském autosalonu futuristickou interpretaci původní koncepce v podobě studie Audi quattro koncept s výkonem 300 kW (408 k).

Hned pohled na koncept v bílém odstínu Col de Turini vyvolá vzpomínky na Sport quattro z roku 1984, evoluční verze vozu Audi quattro Coupé se zkráceným rozvorem.
Inženýři zkrátili rozvor o 150 mm na 2,60 metru a snížili střechu o 40 mm v zájmu větší agility a nižší hmotnosti. Podobně jako u předchůdce z roku 1984 se zmenšil počet sedadel ze čtyř na dvě. Přestože nelze přehlédnout elegantní geny modelů A5 Coupé a RS 5 Coupé, jsou změny designu dramatičtější, než mezi prvním modelem quattro a Sport quattro z roku 1984. Na rozdíl od Sport quattro má nový koncept zadní převis zkrácený o 200 mm kvůli zachování harmonie základních proporcí. Vnější rozměry jsou 4,28 x 1,86 x 1,33 metru.
Nízká střecha snižuje výšku prosklení kabiny a dodává vozu nižší optické těžiště. Dynamické proporce zvýrazňují 20“ kola s centrální maticí a sedmi dvojitými paprsky. Sport quattro připomínají také nápadně rozšířené podběhy kol a osobitý přívod vzduchu pro pětiválcový motor na pravé straně kapoty. Záď je zakončena velkým spoilerem z uhlíkového kompozitu, který lze nastavit pro maximální přítlak.
Na místě zadních sedadel je úložný prostor pro přilby nebo zavazadla. Skořepinová sedadla pro řidiče a spolujezdce se mohou pochlubit lehkou konstrukcí. Hmotnost jednoho sedadla 18 kg představuje snížení přibližně o 40 % v porovnání s konvenčním sedadlem sériové verze.
Sportovní atmosféru vytváří kombinace kvalitní kůže a uhlíkového kompozitu. Ovládání usnadňuje systém MMI touch, řadicí páka šestistupňové mechanické převodovky je umístěna na štíhlé středové konzole. Přístrojová deska je digitální. V závodním režimu připomíná grafika displeje digitální přístroje modelu quattro z 80. let. Stejný zdroj inspirace prozrazují čtyři plochá tlačítka po obou stranách přístrojového panelu.
Karoserie je vyrobena převážně z hliníku na principu prostorového rámu ASF, kapota, zadní víko s integrovaným nastavitelným spoilerem, nárazníky a četné aerodynamické komponenty jsou z uhlíkového kompozitu. Hmotnost surové karoserie se snížila o téměř 50 % v porovnání s celoocelovou na 159 kg. Lehká karoserie umožnila provést odtučňovací kúru také u převodovky, podvozku a brzdové soustavy. Díky tomu váží vůz jen 1300 kg, tedy stejně jako Sport quattro v roce 1984 a téměř o 200 kg méně než stejně velké Audi TT RS.
Ke snížení hmotnosti vozu přispěla náhrada osmiválce sériově vyráběným přeplňovaným řadovým pětiválcem z Audi TT RS. Podélně uložený motor 2.5 TFSI dosahuje díky četným modifikacím nejvyššího výkonu 300 kW (408 k) mezi 5400 a 6500/min a točivého momentu 480 N.m v širokém rozsahu otáček od 1600 do 5300/min. Neobvyklý základní koncept pětiválce pracuje s intervalem zapalování jednotlivých válců 144 stupňů a pořadím zapalování 1-2-4-5-3.
Konstruktéři zvolili rozteč válců 88 mm a vnější hlavní ložiska přemístili dovnitř. Dlouhozdvihový motor s objemem 2480 cm3 (vrtání x zdvih 82,5 x 92,8 mm) a délkou jen 494 mm je vhodný nejen pro příčné uložení jako v TT RS, ale i pro podélnou instalaci do krátké přídě studie Audi quattro concept.
Hnací sílu přenáší na všechna kola šestistupňová mechanická převodovka tak efektivně, že vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 s. Výkonová hmotnost 4,3 kg/kW (3,2 kg/k) – to je úroveň supersportovního Audi R8 V10 – je signálem dynamického potenciálu vozu. Překvapivě nízká je spotřeba paliva, neboť pětiválec s výkonem přes 400 k si v průměru řekne jen o 8,5 l/100 km. Motor dosahuje vysoké účinnosti především díky kombinaci přímého vstřikování benzinu FSI a přeplňování turbodmychadlem.
Koncept používá nejnovější evoluční stupeň trvalého pohonu všech kol quattro. Klíčovou inovací je samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými ozubenými koly. Jeho předností je lehká a kompaktní konstrukce a schopnost měnit v širokém rozsahu rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu během milisekund. Za normálních okolností je rozdělení točivého momentu nastaveno v poměru 40:60 % ve prospěch zadních kol. Samosvorný účinek při prokluzu kol vede k přenosu hnací síly na nápravu s lepší trakcí. Až 85 % točivého momentu může směřovat dozadu, nebo až 70 % dopředu.
Důležitou součástí poháněcího ústrojí je sportovní diferenciál na zadní nápravě, který rozděluje točivý moment mezi jednotlivá zadní kola. Vůz tak reaguje na povely řidiče bez jakéhokoli zpoždění a s maximální precizností při zachování maximální bezpečnosti. Všechny klíčové komponenty podvozku jsou z hliníku, aby se snížila neodpružená hmotnost. Přední odvrtávané brzdové kotouče jsou z keramického kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Vůz jezdí na 20“ kolech 9J x 20 s pneumatikami 275/30.


JL, 5.10.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar