Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Audi e-tron Spyder - sportovní hybrid

V Paříži vystavuje Audi studii otevřeného sportovního vozu Audi e-tron Spyder. Pohon dvoumístného konceptu s hybridním pohonem typu „plug-in“ zajišťuje motor V6 TDI se dvěma turbodmychadly a výkonem 300 k, vpředu jsou dva elektromotory.

Klasické proporce mají v porovnání s koncepčním kupé Audi e-tron z letošního Detroitského autosalonu o 13 cm větší délku a o 3 cm větší šířku. Rozvor pouhých 2,43 metru je o 22 cm kratší než v případě R8.
Prosklení interiéru připomíná hledí přilby, zatímco kapota s širokým centrálním vstupem vzduchu odkazuje svým vzhledem i funkcí na závodní Audi R8 LMS. Přídi dominuje maska chladiče Singleframe, po jejíchž stranách se nacházejí dva rozměrné vstupy vzduchu, které slouží k chlazení elektromotoru a zároveň zásobují vzduchem motor TDI uložený uprostřed před zadní nápravou. Přední i zadní světlomety používají nejúčinnější techniku LED. Dalším osobitým prvkem tohoto konceptu jsou 20“ kola (pneu 245/30 vpředu a 265/30 vzadu), jejichž design připomíná turbínové kolo. Každé kolo je složeno z 66 individuálních komponentů z hliníku nebo uhlíkového kompozitu.
Podélně před zadní nápravou uložený motor TDI je viditelný zvenku a za sedadly jsou dvě vyboulení, která se pozvolna svažují k zádi. Cestující jsou v případě převrácení vozidla chráněni vystřelovacími ochrannými oblouky.
Tvary, ovládací prvky a zdroje informací jsou redukovány na nezbytné minimum. Křivka přístrojové desky plynule přechází do výplní dveří a středový tunel je mimořádně úzký, protože designérům uvolnila prostor pro tvořivost nepřítomnost převodovky, řadicí páky a spojovacího hřídele. Veškeré ovládání probíhá prostřednictvím systému MMI, výjimkou je pouze volič automatizované převodovky, který se po zapnutí zapalování vysune ze středového tunelu.
Přístrojová deska je natočena k řidiči. Místo klasického panelu přístrojů je vůz vybaven velkým displejem s integrovanými funkcemi MMI, po jehož stranách jsou dva kruhové přístroje. Rychlost se zobrazuje pouze digitálně. MMI lze ovládat dotykovým panelem na volantu, jehož věnec je zploštělý nahoře i dole, nebo prostřednictvím MMI touch na středové konzole.
Model přináší do segmentu sportovních vozů neobvyklou kombinaci vznětového motoru a dvou elektromotorů. Poprvé se uplatňuje nová generace šestiválcového turbodieselu 3.0 TDI, jehož dvě turbodmychadla přispívají k výkonu 221 kW (300 k), což je zvýšení o 37 kW (50 k) oproti předchozímu evolučnímu stupni. Maximum točivého momentu 650 N.m je neobvykle vysoké i v segmentu sportovních vozů a na zadní kola jej přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka. Vpředu jsou dva asynchronní elektromotory s celkovým výkonem 64 kW a maximálním točivým momentem 352 N.m.

Hybridní konstrukce karoserie vychází z koncepce ASF s lehkým prostorovým rámem z hliníku a uhlíkového kompozitu. Díky hmotnosti 1450 kg a vysokému točivému momentu a dvou elektromotorů zrychlí koncept z 0 na 100 km/h za 4,4 s a rychlost je omezena na 250 km/h.
Jízda je ve skutečnosti více vzrušující než napovídají čísla. Velký podíl na tom má skutečnost, že maximální točivý moment elektromotorů je k dispozici okamžitě.
Inteligentní rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola zajišťuje optimální dynamiku v každé situaci, a tím zlepšuje nejen akceleraci, ale i chování vozu při průjezdu zatáčkou. Tím je dosaženo podobného efektu jako u vozidel quattro a sportovním diferenciálem. Nedotáčivost nebo přetáčivost lze korigovat nejen cílenou aktivací brzd, ale i precizním zvýšením výkonu po dobu několika milisekund. Na jízdních vlastnostech se podílí rovněž nízká hmotnost, krátký rozvor a dokonalé rozložení hmotnosti v poměru 50:50 %.
Při běžné jízdě se přenáší 75 % točivého momentu na zadní nápravu a 25 % na přední. Během akcelerace a při prokluzu kol jedné nápravy se poměr mění na základě povelů centrální řídicí jednotky, spolupracující se stabilizačním systémem ESP.
V průměru má koncept vystačit jen s 2,2 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 59 g/km. Padesátilitrová palivová nádrž umožňuje dojezd přes 1000 kilometrů. Vůz může jezdit také s čistě elektrickým pohonem a nulovými emisemi. V tomto režimu ujede až 50 km s maximální rychlostí 60 km/h. Sada akumulátorů o kapacitě 9,1 kWh je umístěna vpředu.
Přední kola jsou zavěšena na dvojicích trojúhelníkových ramen, zatímco vzadu je nezávislé zavěšení kol s lichoběžníkovým ramenem. Jednotlivé díly jsou kované z hliníku a geometrie náprav vychází ze zkušeností nasbíraných v motoristickém sportu. Přestože mají tlumiče a pružiny tuhou charakteristiku, zůstala zachována vysoká míra komfortu pérování.
Hřebenové řízení se strmým převodem poskytuje citlivou zpětnou vazbu. Elektromechanický posilovač mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy a neodebírá žádnou energii, pokud jede e-tron Spyder přímým směrem.



JL, 27.10.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar