Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi TT quattro sport concept

Audi představilo na ženevském autosalonu studii Audi TT quattro sport koncept, která ukazuje v naprosto ryzí podobě dynamický potenciál nového Audi TT. Jeho dvoulitrový motor TFSI dosahuje výkonu 309 kW (420 k), který je přenášen na vozovku prostřednictvím pohonu všech kol quattro.

Motor 2.0 TFSI pod kapotou studie Audi TT quattro sport stanovuje svým výjimečně vysokým výkonem 309 kW (420 k) při 6700/min nový rekord v kategorii dvoulitrových motorů. Specifický výkon činí 155 kW (210 k) na litr zdvihového objemu, což je více než u závodního vozu Audi R18, vítěze závodu 24 h Le Mans 2001, u něhož Audi poprvé zkombinovalo přeplňování výfukovým turbodmychadlem a přímé vstřikování benzinu FSI. V rozpětí otáček od 2400 do 6300/min poskytuje točivý moment 450 N.m a již při 1900/min je k dispozici více než 300 N.m.

U vozu s pohotovostní hmotností 1344 kg na každou „koňskou sílu“ dvoulitrového motoru TFSI, který samotný váží necelých 150 kg, připadá jen 3,2 kg. Čtyřválec katapultuje tuto studii z 0 na 100 km/h za 3,7 s.

I u tohoto vysokovýkonného agregátu tvoří základ konstrukce úspěšné technologie třetí generace motoru EA888, jako je např. variabilní zdvih ventilů AVS (Audi Valvelift System), proměnné časování sacích a výfukových ventilů nebo dvojité vstřikování paliva (FSI a MPI). Mezi četné úpravy patří speciální hliníkové písty s integrovaným chladicím kanálem a kovaný klikový hřídel z oceli nejvyššího stupně pevnosti.

Hlava válců byla důsledně přizpůsobena zvýšenému zatížení a většímu průtoku plynů. Kvůli vyššímu výkonu byl známý, velmi kompaktní tenkostěnný odlitek bloku válců motoru EA888 nahrazen velmi odolnou litinou. Rovněž nově vyvinuté výfukové turbodmychadlo s optimalizovanou technologií přivádění výfukových plynů k turbíně vytváří plnicí tlak až 1,8 baru.

Hnací síla je přenášena kompaktní převodovkou S tronic s tříhřídelovou konstrukcí. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle, a přispívá tak k pozoruhodnému zrychlení tohoto konceptu.

Točivý moment je rozdělován mezi přední a zadní kola trvalým pohonem všech kol quattro. Z důvodu optimálního rozložení hmotnosti mezi nápravy je hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená vícelamelová spojka umístěna před zadní nápravou. Pohon quattro aktivně mění rozdělování hnací síly mezi nápravy během milisekund, a přispívá tak k dynamickým jízdním vlastnostem.


Vpředu je náprava se vzpěrami McPherson a hliníkovými komponenty, vzadu čtyřprvková konstrukce. V porovnání se sériovými modely TT má podvozek s tuhou charakteristikou odpružení ještě nižší světlou výšku. Na přední nápravu připadá 54 % hmotnosti, na zadní nápravu 46 %. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC, který lze částečně nebo kompletně vypnout, doplňuje sportovní vlastnosti podvozku. Při průjezdu zatáčkou přichází ke slovu selektivní řízení hnací síly na jednotlivých kolech. V případě potřeby je točivý moment přenášen z vnitřních kol na vnější. Díky tomu se vůz, k radosti řidiče, mírně natočí do zatáčky a projede zatáčku precizně s neutrálním chováním. TT tak dosahuje ještě vyšší dynamiky a stability.

Karoserie

Rozhodující roli v koncepci lehké konstrukce hraje karoserie, postavená na základě platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Její hybridní struktura představuje nejnovější evoluci prostorového rámu ASF a zároveň ještě více snižuje těžiště vozu v porovnání se sériovým TT.

Příď vozu je vyrobena z oceli. Součástí podlahy prostoru pro cestující jsou vysokopevnostní komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Tento materiál může mít vzhledem ke své extrémní pevnosti malou tloušťku stěny, což s sebou přináší nižší hmotnost. Skelet prostoru pro cestující, veškeré vnější panely, dveře, zadní víko a kapota jsou vyrobeny z hliníku s využitím klasických polotovarů Audi v podobě odlitků uzlových spojů, výtlačně lisovaných profilů a plechů.

Vnější design

Přídi dominují nízké světlomety Matrix LED společně s širokou maskou chladiče Singleframe. Velké otvory pro přívod vzduchu působí díky svým výrazným hranám téměř jako vsazené airboxy.
Daleko dopředu protažený spoiler z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny zvyšuje přítlak na přední nápravě. Jak je u modelu TT typické, tvoří podběhy kol klasické půlkruhy. Jejich okraje jsou v porovnání sérii protaženy na každé straně do stran o 30 mm.. Závodní charakter umocňuje difuzor z uhlíkového kompozitu, z něho vyčnívají dvě velké kruhové koncovky výfukové soustavy. Po stranách pod zadními svítilnami se nacházejí velké ventilační otvory. Velký spoiler na zádi zvyšuje přítlak.

Vnitřní design

Interiér je omezen na to nejpodstatnější a odlehčen o četné komponenty, které nejsou na závodním okruhu potřebné. Výplně dveří jsou bez loketních opěrek a reproduktorů, přičemž závodní atmosféru uvnitř vozu dotváří čalounění z Alcantary. Lehká závodní skořepinová sedadla jsou nízko uložena a vybavena černými čtyřbodovými pásy s bílými ozdobnými pruhy. V zavazadlovém prostoru je vyhrazeno místo pro dvě závodní přílby.

Stejně jako u sériového modelu TT je koncept ovládání soustředěn výhradně na řidiče. Ten sedí před kompaktním volantem, jehož tlustý věnec je dole zploštělý. Ramena volantu nesou kromě červeného tlačítka Start-Stop ovládací prvky digitálního přístrojového panelu Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 12,3“ a rozmanitými režimy zobrazování.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar