Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Startuje Rallye Monte Carlo

Ve čtvrtek odstartuje Rallye Monte Carlo, úvodní soutěž mistrovství světa v rallye, v níž oba tituly, jak v jezdcích, tak ve značkách obhajuje Sebastien Ogier a Volkswagen. Soupeřit bude s týmy Citroën, nově také Hyundai a polosoukromým M-Sport Ford.

Volkswagen a Ogier v roli favoritů

Tovární tým bude obhajovat mistrovský titul se soutěžním vozem Polo WRC o výkonu 315 k, který prochází nepřetržitým vývojem od svého debutu před téměř dvanácti měsíci. Patřičně dynamický vzhled dodává vozu atraktivní nový design s šedými a modrými pruhy. Vloni vyhrál deset rally z 13.
Pro RMC byly nominovány posádky Ogeir -Ingrassia, Latvalla - Antilla a Mikkelsen - Markkula.

„Co se týče technického vývoje, nemůžete polevit ani na jedinou sekundu. Přestože jsme v roce 2013 vyhráli vavřínové věnce, určitě jsme na nich neusnuli. Výrobci v mistrovství světa WRC se dohodli, že pro sezonu 2014 nebudou homologovány žádné nové soutěžní vozy WRC. Navzdory tomu jsme se pokusili maximálně využít zbývající možnosti. Od našeho debutu před dvanácti měsíci jsme zdokonalili mnoho detailních aspektů soutěžního vozu Polo R WRC 2014,“ říká ředitel závodního oddělení Jot Capito
Přísná pravidla znamenají, že verze soutěžního vozu Polo R WRC pro rok 2014 je souhrnem detailních vylepšení realizovaných na vozu z roku 2013. Kromě nového designu byl soutěžní vůz WRC z Wolfsburgu zdokonalen také pod kapotou. Po minulé sezoně mohl tým využít deset tzv. žolíků, které mu umožnily pozměnit jednotlivé komponenty v porovnání se stavem v dříve předložených homologačních dokumentech. Prioritou inženýrů bylo, kromě optimalizace komponentů podvozku a nových variant vyladění poháněcího ústrojí, zvýšení stability vozu. Volkswagen použil jednoho žolíka k instalaci nové verze softwaru pro palubní elektronický systém.


Citroën v novém složení

Pod hlavičkou Citroën Total Abu Dhabí World Rally Teamu odstartuji dva vozy Citroën DS3 WRC, do kterých usednou posádky Kris Meeke/Paul Nagle s číslem 3 a Mads Østberg/Jonas Andersson (č. 4). Od roku 1959 a vozu ID19, po DS3 WRC v roce 2013, Citroën získal titul šampiona 9x.
Šéfinženýr pro DS3 WRC Didier Clément přibližuje podrobněji přípravu týmu: „Naše testování bylo rozděleno na dvě části. Ještě před vánocemi strávily obě posádky dva dny v Alpes-Martimes. Tam si piloti zvykali na řízení DS3 WRC na cestách, které nebyly záludné. Potom, už směrem ke startu rally, jsme zařazovali stále více obtížnějších prvků. Museli si vyzkoušet, jak se pilotuje na pneumatikách s hroty po suchém asfaltu, nebo naopak na hladkých pneumatikách po sněhu. Také jsme si vyzkoušeli střední nastavení s kombinovanou sadou pneumatik. Kris a Mads se museli porvat s těmito druhy situací, protože na Rally Monte Carlo a na dalších rally je může potkat cokoli.“ „Rally Monte Carlo bude určitě o tom, zda zvolíte ty nejlepší nebo aspoň ne ty nejhorší pneumatiky. Musíte hodně předvídat podmínky, porovnávat informace poskytnuté posádkami na trati, s daty od našich expertů pro počasí a z hlášení Météo France,“ vysvětlil Didier Clément.
Pro tuto rally může každý pilot využít maximálně 45 pneumatik. Z řady Michelin si posádky Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamu budou vybírat měkké a super měkké, hladké pneumatiky, stejně jako volit mezi pneumatikami hustě pokrytými hřeby nebo bezhřebovými zimními pneumatikami.

KRIS MEEKE:

Kris Meeke už má s Rally Monte Carlo dost zkušeností, vždyť tu startoval již pětkrát. „Rád se vracím ve vzpomínkách k roku 2005. Byla to moje první rally s Citroënem. Startoval jsem v šampionátu Junior WRC na C2 Super 1600. Podmínky byly asi jako pokaždé obtížné, se sněhem a ledem. Proč si na to pamatuji tak dobře? Tehdy jsem kategorii JWRC vyhrál! „Člověk musí cestám porozumět, musí být schopný číst z podmínek na povrchu cesty a reagovat podle toho nejlepším způsobem tak, aby zajel co možná nejlépe. Nemá smysl si tady plánovat nějaký výsledek. Cíl však mám pořád stejný - nedělat chyby a zaměřit se na hlavní prioritu - dojet až do cíle. Pokud všechno půjde dobře, může být moje úsilí odměněno dobrým výsledkem.“

MADS Østberg vyhlíží sníh!

Když se zeptáte Madse Østberga na loňské Monte Carlo, vybaví se mu především legendární rychlostní zkouška Col du Turini.„Myslel jsem, že jsem musel ztratit několik minut, když jsem zápolil s tím, abych našel vůbec nějaký způsob ovládání. V autě jsem bojoval, co jsem mohl, ale měl jsem dojem, že jsem úplně bezmocný. Na konci této rychlostní zkoušky jsem byl hodně frustrovaný, dokonce tak, že jsem sundal helmu a hlavu měl v dlaních... Ale pak za mnou někdo přišel a řekl mi, že jsem zajel do té doby nejrychlejší čas. Já byl před vedoucími závodníky!“ „Monte Carlo je hned na úvod sezony velkou výzvou. Sice jsem na tomto autě nenajel mnoho kilometrů, ale z průběhu testování mám dobré pocity. Cítím, že DS3 WRC je velice spolehlivé auto a navíc disponuje vysokým výkonem. Testování mi umožnilo vyzkoušet prakticky vše, co by nás mohlo potkat během rally samotné. Docela dobře se mi jezdilo i na hladkých pneumatikách po sněhu, byť to byla mnohem víc otázka přežití než závodění...Kdybych si ale mohl vybrat počasí, v každém případě bych poprosil o co nejvíce sněhu!“




Hyundai čeká v Monte Carlu křest ohně

Prestižní Rallye Monte-Carlo bude prvním ostrým testem obou vozů Hyundai i20 WRC. Dvojice zkušených jezdců Thierry Neuville a Dani Sordo si klade realistické cíle: dojet do cíle náročného závodu a nasbírat maximum zkušeností, které budou využity pro další vývoj modelu i20 WRC.

Hyundai Shell World Rally Team nastoupí proti konkurenci po pouhých šesti měsících testování, při němž vozy absolvovaly během 16 testů v Evropě celkem 8 000 km. Neuville se letos zúčastní ‚Monte‘ počtvrté a obtížnosti závodu a zrádnosti trati si je dobře vědom. Sordo nastoupí do své sedmé Rallye Monte-Carlo s velkými zkušenostmi a dobrými výsledky z minulosti: „Je to soutěž, která mi skutečně vyhovuje a tyto silnice velmi dobře znám, přestože to je nepředvídatelná rallye. Chceme podat týmu maximum informací, aby mohly vývojové práce dále pokračovat,“ uvádí Sordo.

Rallye Monte-Carlo slaví letos už svůj 82. ročník, přičemž poprvé se jela v roce 1911. Letošní ročník se vrací do regionu Haute-Alpes s itinerářem, který zahrnuje ve třech dnech 15 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 383,88 kilometru asfaltových silnic. Proměnlivé počasí znamená, že zkoušky jsou neuvěřitelně zrádné. Rozhodujícím klíčem k úspěchu v této rallye je správná volba pneumatik. Posádky budou mít k dispozici 40 pneumatik (plus pět pro shakedown) Michelin, přičemž si mohou vybírat mezi čtyřmi různými směsmi. Bez možnosti uplatnění pravidla Rally 2, které po odstoupení umožňuje následující den opětovný start, bude Rallye Monte-Carlo ještě obtížnější. Jezdci tak musí být extrémně opatrní, protože jediná chyba by mohla znamenat konec účasti v rallye.



Polosoukromý M-Sport

Poté, co Ford oficiálně ukončil účinkování ve světovém šampionátu WRC. leží veškerá odpovědnost za dobré výsledky týmu M-Sport Malcoma Wilsona. Do Fordu Fiesta WRC se vrací Mikko Hirvonen, jehož společníkem budou Elfyn Evans a Bryan Bouffier. Kromě nich se na startu objeví ještě Robert Kubica, Francouise Delecour a náš Martin Prokop.




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar