Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Setkání mistrů s Alenem, ale bez Hänninena

Zatímco Markku Alen, jeden z nejlepších světových rallye jezdců světa, přicestoval ve čtvrtek večer do Prahy, tak jeho krajan Juha Hänninen se pořadatelům omluvil ze zdravotních důvodů. Tím Setkání mistrů v Sosnové přišlo o jednu z hvězd.

V pátek dopoledne uspořádal Hájek Rally Team v Radotíně tiskovou konferenci s Markku Alenem, které se ještě zúčastnili Břetislav Enge, Tomáš Enge, Josef Peták a Alena Benešová. Ti všichni budou také v Sosnové reprezentovat tým automobilového nadšence Ctirada Hájka, jenž pro Alena připravil Opel Kadett a zajistil i Škodu Fabia WRC. Doufejme, že vystoupení Markku Alena bude přeci jen v Sosnové zábavnější než Juhy Kankkunena, který vloni diváky zklamal.

Markku Alen prozradil, že je v České republice podruhé, poprvé před několika roky navštívil Barum Rally se svým synem Antonym, jinak zatím neměl jinou příležitost. Přiznal, že s Opelem Kadett startoval ve svých začátcích při domácí Rallye 1000 jezer a z třetího místa havaroval. Svoji kariéru nastartoval dnes 64.letý Alen už v roce 1969 s Renaultem 8 Gordini, poté jezdil s Volvem 142, Fordem Escort a v roce 1975 získal smlouvu továrního jezdce s italským Fiatem. A v témže roce vyhrál s Fiatem 124 Abarth první světovou soutěž - Rallye Portugalsko. Ve službách Fiatu, později Lancie byl až do roku 1988. Za tu dobu vystřídal Fiat 124 Abarth, Fiat 131 Abarth, Lancii Stratos, Lancii 037, Lancii Deltu S4 i Lancii Deltu HF a vyhrál devatenáct světových rallye.
V roce 1978 získal Pohár jezdců FIA, což bylo v té době neoficiální mistrovství světa, které vzniklo ale až o rok později. Přesto se mohl Markku Alén radovat ze zisku titulu mistra světa, ale jen jedenáct dnů v roce 1986. Než FIA rozhodla o anulování sporných výsledků z Rally San Remo a titul mistra světa tak připadl jeho krajanovi Juho Kankkunenovi.

V dalších letech závodil mj. s Toyotou Celica, Subaru Impreza a ještě v roce 2001 se v Rallye Finsko svezl s Fordem Focus WRC. Jak přiznal, jezdil s mnoha automobily, ale jeho snem je ještě vyzkoušet NASCAR, a také Indycar, ale k tomu asi už bohužel nedojde. „Srovnávat dnešní soutěže s těmi, které jsme jezdili my, není vůbec možné. Za nás měřily až dva tisíce kilometrů, spali jsme taky jen tři čtyři hodiny, závodilo se i v noci, a to se dneska už nikomu nechce. Taková Safari rallye měřila šest tisíc kilometrů. To se už nevrátí. Uvidíme, co přinesou nové technické předpisy v roce 2017, kdy by se měly automobily přiblížit skupině B,“ řekl Markku Alen.

Slovo dostali i Tomáš Enge, jenž přijal novou výzvu a poprvé usedne do buggy českého autokrosového matadora Jaroslava Hoška. „Sosnová je ideální místo, kde buggy vyzkoušet, ale musím se s ní naučit jezdit. Velký výkon, pohon všech kol, nemá diferák, váží málo – bude to zajímavé,“ přiznal Tomáš Enge, který jak přiznal, by rád vyzkoušel i Dakar. „jel bych jednou moc rád, je to můj sen, ale zatím na to nemám čas. Vlastní závod vyžaduje minimálně půlroční přípravu, testování, poznat techniku, odjet aspoň dvě soutěže, a to vzhledem k mým pracovním povinnostem není možné. Třeba jednou přijde čas.“

Jeho otec Břetislav Enge bude startovat se Škodou 130 LR, s níž absolvoval s dcerou Lucií celý domácí šampionát a skončil druhý. „Když jsem dostal letos od pana Hájka startovat opět v Sosnové, tak jsem se nerozmýšlel. Taková nabídka se neodmítá. Se stotřicítkou to sice nebude taková šou, jako s dvoulitrovým kadetem, ale zkusím něco vymyslet,“ prozradil liberecký jezdec, která v roce 1981 získal společně se Zdeňkem Vojtěch pro značku Škoda dodnes nedoceněný evropský titul v závodech na okruzích.

Setkání mistrů si vyzkouší i Josef Peták, který a Alenou Benešovou vyhrál první ročník Opel Adam Cupu, rovněž za přispění Ctirada Hájka. „Připadal jsem jako před 21 roky, kdy jsem začínal závodit s auty. Po loňské sezoně jsem chtěl jít už do důchodu, ale pan Hájek přišel se spontánní nabídkou jezdit Adam Cup. Tohle auto má potenciál závodního auta, a měl by se na ně, mladí lidé učit jezdit. Až do bohemky nade mnou vítězilo, ale pak už jsem se cítil lépe. Určitým paradoxem bylo závodění mezi juniory.“

Na rozdíl od novinářů (dorazili jsme čtyři) se přišel na Markku Alena podívat i dlouholetý mechanik škodováckého týmu a věčně usměvavý František Salamacha a také Zdeněk Janota, který právě s Opelem Kadett, s nímž pojede finská legenda, získal titul Mistra Evropy v historikách.



J.Lasík 20.11.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar