Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Tatry pro Melicharka s WRC

Jednou ze soutěží, kam jsme se vždy rádi pravidelně vraceli, byly Rally Tatry, tehdy v 80.letech pod vedením pana Oskára Melzera. Kromě nejlepších posádek z bývalého východního bloku (rallye byla součástí Poháru míru a přátelství) sem v době největší slávy přijížděli i kvalitní evropští jezdci.

Ve startovních listinách můžete najít kromě našich nejlepších jezdců také Ferjancze, Čubrikova, Brundzu, Bolšika, Stawowiaka, Cecatta, Mattiga, Kalnaye, Hauglanda, Bublewicze a další. Rychlostní zkoušky jako Važec, Stratená, pod Kralovou holou, mnohé na krásných šotolinových cestách byly pojmem. V 90.letech se soutěž na pár let musela přestěhovat do Púchova, ale pře lety se opět vrátila do Popradu.
Pod Tatrami se po pěti letech bojovalo o body do mistrovství Slovenska v automobilových soutěžích, a tomu odpovídala i účast kvalitních jezdců – Grzyb, Drotár, Koči, Bereš ml., Melichárek a také vozů kategorie WRC.
Mezi nejzkušenější ve startovním poli patřil Josef Semerád. „Samozřejmě, z různých důvodů dnes již nemůžeme jezdit v horách. Měřené úseky Uloža a Vojáci jsou pořádně rychlé, o čemž svědčí přibližně 25 zpomalovacích retardérů,“ a Jozef Bérš dodává „Bude velmi záležet od brzd a srdce. Čeká nás hodně brzdění z vysokých rychlostí do retardér.“
Staří harcovníci vědí, že na městské rychlostní zkoušce se soutěž nevyhrává, ale dá se na ní hodně ztratit. Klikatá trať, lemovaná obrubníky a svodidly, nedovolí posádkám ani na chvíli polevit z koncentrace. Prolog dlouhý 6,3 kilometru byl dobrou ochutnávkou automobilových soutěží pro širokou veřejnost.
V okolí mimoúrovňové křižovatky se v pátek večer sešly stovky příznivců. Viděli skvělou jízdu bratrů Jaroslava a Erika Melichárků. Jejich přejezdy s Citroënem C4 WRC nepůsobily nejatraktivnější, ale časomíra v cíli jim ukázala suverénně nejlepší čas. Grzegorz Grzyb vodil svůj Ford Focus WRC naoko dravěji, ale nakonec byl o 8,4 s pomalejší. Úřadující slovenský šampión se dělil o třetí příčku s Josefem Béreš jun.
Před Grzyba a Béreše se ještě stihla natlačit prešovská posádka Igor Drotár s Vladem Bánoci na Škodě Fabia WRC.
„Konečně se na nás usmálo štěstí. Vyhýbaly se nám problémy, a prakticky vše vyšlo podle našich představ, "těšil se v cíli Jaroslav Melichárek. Topoľčiansky jezdec startoval s bratrem Erikem a vylepšeným Citroënem C4 WRC. Vyhráli devět z desti zkoušek a posunuli se tak do čela průběžného pořadí mistrovství Slovenska.
Rychlé tratě v okolí Kežmarku a Levoče favorizovaly speciály kategorie WRC. Kromě Melichárka se s nimi představil i úřadující slovenský šampion Grzegorz Grzyb nebo Igor Drotár (Škoda Fabia WRC).

Jenže Grzybovo auto nefungovalo a frustrovaný jezdec byl rád, že dojel do cíle alespoň na čtvrté příčce. „Byla to pro nás nešťastná soutěž. Od samého začátku jsme se trápili. Čekal jsem, že se to postupně zlepší, no nestalo se. Auto bylo velmi slabé. Doufám, že příště to bude lepší, "konstatoval polský jezdec. Igor Drotár na tom nebyl o nic lépe. Technika ho sice poslouchala, ale prešovský jezdec si nepotýkal s místními tratěmi. „Ty retardéry mě docela rozhodily. Po celou dobu jsem nevěděl najít správný rytmus.“ V závěru těsně prohrál souboj o páté místo s Martinem Kočim a Petrem Starým. „Naše Škoda Fabia S2000 na těchto rychlostní zaostávala za vozidly s turbomotory. S Petrem jsme se snažili, ale na víc jsme asi neměli. Těší mě, že jsme za sebou udrželi alespoň Drotára. "
Rychlé úseky si kvůli bezpečnosti vyžádaly osazení několika zpomalovacích retardérů, které se posádkám ne vždy podařilo projít v souladu s pravidly. Rozhodčí penalizacemi rozhodně nešetřili. Nevyhnul jsem jim ani Grzyb, Melichárek či Béreš.
Právě Jozef Béreš využil problémy i zaváhání soupeřů a do cíle dojel na výborném druhém místě. "Do posledních chvil jsme museli hájit naši pozici před dotírajícím Hadikem. Ani my jsme se nevyhnuli chybám, ale vše dobře dopadlo. S výsledkem jsme samozřejmě spokojeni, "těšil se Béreš se Subaru Impreza R4. Maďaři Andrász Hadik a Krisztián Kertész skončili se stejným vozem třetí.
Pro vítězství si dojel Josef Semerád se slovenskými spolujezdcem Radovanem Moznerom jun.(Mitsubishi Lancer Evo IX). „Z našeho pohledu nebyl žádný problém. Soutěž jsme si užívali. V závěru jsme ještě vyzkoušeli různé kombinace pneumatik a byli jsme rychlejší než dříve,“ řekl Semerád.


1.Melichárek – MelichárekCitroen C4 WRC 54:49,5
2.Béreš Répas Subaru Impreza R4 +1:25,1
3.Hadik – KertészSubaru Impreza R4 +1:30,6,
4.Grzyb – HundlaFord Focus WRC +1:57,9
5. Kočí – StarýŠkoda Fabia S2000 +2:24,1,
6.Drotár – BánociŠkoda Fabia WRC +2:27,5,
7.Semerád – MoznerMitsubishi Lancer Evo IX +2:49,5,
8.Majerčák – KollárikMitsubishi Lancer Evo IX +4:18,9,
9.Csente – TěšínskýSubaru Impreza +4:27,9,
10.Deák – PodobnikMitsubishi Lancer Evo IX+6:07,5


.

Filip Garaj,

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar