Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Monte Carlo - Loeb posedmé!

Dva Citroën DS3 WRC na stupních vítězů, takový je úvod letošního mistrovství světa WRC. Vedle vítězného Sébastiena Loeba a Daniela Eleny dojeli třetí Dani Sordo a Carlos Del Barria. Díky čtvrté pozici Mikko Hirvonena vede Citroën Total Abu Dhabi WRT v Poháru konstruktérů.

Od počátku soutěže vedoucí Sébastien Loeb, devítinásobný mistr světa v rally, po skončení rychlostní zkoušky RZ 14 nemohl uvěřit, jak těžké podmínky tam byly: „Bylo to takřka neovladatelné. Musel jsem si vyjet trasu přes silnou vrstvu rozbředlého sněhu, takže jsme byli v nebezpečí aquaplaningu po celou dobu. Dalo by se určitě jet rychleji než 30 km za hodinu na rovných úsecích, ale hrozilo úplné vypadnutí z trati“.
Vlastně vyjížděl ideální stopu pro soupeře, nicméně vhod to přišlo zejména Bryanu Bouffierovi, který posunul jeden z Citroënů DS3 WRC do horní poloviny výsledkové listiny.
„Bylo obtížné se udržet na silnici, podmínky byly opravdu hrozné, naprosto šílené," prohlásil Dani Sordo. „Druhý výjezd na Col du Turini už nebyl tak těžký, stačilo držet ideální stopu. V každém případě jsem nechtěl moc riskovat, protože nejdůležitější pro mě bylo dojet.“
Na méně extrémní RZ 15 si dal Loeb trochu oddychu před tím, než se znovu musel pustit do souboje s Turini. „První průjezdy zanechaly na silnici dvě čisté linie, čáry, za které se nesmělo jet. Sice to nebylo nic moc pro piloty a samozřejmě ani pro diváky, ale prostě jsme za každou cenu chtěli soutěž dokončit.“
Po návratu do Monaka v sobotu v podvečer se všichni připravovali na dva noční testy na Col du Turini a vybírali nejméně opotřebené pneumatiky s hroty. Když pak posádky vyrážely ze servisní zóny, organizátoři rally oznámili zrušení posledních dvou etap z bezpečnostních důvodů.
Když byla rally předčasně ukončena, vystřídala překvapení velká radost v táboře Citroënu, který slavil dobré výsledky svých posádek. „Bylo to sice trochu nečekané ukončení rally, ale vzhledem k extrémním podmínkám, chápeme toto rozhodnutí,“ přiznal Yves Matton, šéf Citroën Racing Teamu. „Byla to poněkud zvláštní rally, ne proto, jak skončila, ale jaké podmínky nám v tomto týdnu připravila, všechno jen ne suché silnice. Myslím, že toto je moje vůbec první Monte Carlo, na kterém jsem ze všech mých startů vůbec nepoužil hladké pneumatiky. Vedli jsme rally téměř hned od začátku až do cíle, takže jsem rád a toto vítězství si opravdu vychutnám. Zvláště proto, že to byl asi můj poslední start právě tady.“


[b][Skvělý debut pro Volkswagen]/b]

Druhou příčku obsadil Sebastien Ogier a Julien Ingrassia s novým vozem VW Polo WRC a lepší výsledek si ani nemohli přát. V náročných povětrnostních podmínkách, kdy se střídalo jasné slunce s hustou mlhou a silným deštěm, vyhrál Ogier na sněhu, ledu a mokrém asfaltu dvě rychlostní zkoušky klasické soutěže ve francouzských Přímořských Alpách.
Týmoví kolegové Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) se až do konce soutěže drželi v první pětici. Po smyku na sněhové břečce a ledu v legendární rychlostní zkoušce na Col de Turini však byli nuceni odstoupit.
První zkouška, první nejrychlejší čas – RMC začala pro VW. Ogier zajel v „Le Moulinon“, nejdelší rychlostní zkoušce této soutěže (37,1 km), nejlepší čas. Ve druhém soutěžním dni si upevnil postavení nejlepším časem v páté zkoušce „La Batie D’Andaure“..
Jejich kolegové dostali Jari-Matti Latvala aMiikka Anttila dostali krátce před zrušením posledních dvou zkoušek se svým Polem R WRC smyk a skončili ve svodidlech. Sněhová břečka a kusy ledu způsobily nepředvídatelnost první rychlostní zkoušky v poslední den soutěže..
Sébastien Ogier: „Ještě nikdy jsem neměl tak velkou radost z druhého místa jako tady. Umístit se na stupních vítězů při našem debutu s Polem R WRC je úžasné. Byly to pravděpodobně nejnáročnější podmínky, jaké jsem na Rallye Monte Carlo kdy zažil. Zejména během první jízdy na Col de Turini, byl povrch tak kluzký, že neumožňoval rychlejší jízdu než 20 km/h. Šlo vlastně o to, udržet auto vůbec na silnici.“


Martin Prokop sedmý

Posádka Martin Prokop a Michal Ernst překonala všechny nástrahy neobvykle náročného ročníku Rallye Monte Carlo a z úvodního podniku MS v rally si po dramatické sobotní etapě plné zvratu odváží cenné body za sedmé místo celkové klasifikace.
Neuvěřitelně dramatický průběh se šťastným koncem pro českou posádku nabídl poslední den Rallye Monte Carlo. Stačil jen první ze tří plánovaných průjezdů legendární rychlostní zkouškou Moulinet, jejíž součástí je překonání vyhlášeného Col de Turini, aby se naplnilo pořekadlo o nevyzpytatelnosti rally, která končí až na cílové rampě. Čekali byste snad, že z desátého místa, se ztrátou přes deset minut na nejbližšího závodníka před sebou, se dá během chvíle poskočit na sedmou pozici? Přívaly sněhu a s obtížemi sjízdné úseky rychlostních zkoušek dokonale zamíchaly pořadím nejen v top 10 celkové klasifikace.
„Čekali jsme, že na trati bude marast, ale tohle zaskočilo všechny posádky. Někdo stihl na podmínky ještě včas zareagovat, jiní to neustáli a závod pro ně poslední den skončil. My jsme se dostali bezpečně do cíle, ale bylo to něco neskutečného,“ líčí Prokop. Ten si auto dokonce na více než polovinu rychlostní zkoušky raději přepnul do přejezdového módu, aby mu ubral výkon a změnil odezvu od pedálů.
„Bylo to neuvěřitelné, všichni jsme se vyplašeně šourali v husté sněhové břečce. Kdo zkusil pořádně závodit, neviděl cíl erzety. Já jsem se pokusil taky trochu sportovat, ale hned v první nebezpečné zatáčce byl málem venku. Hned za dalším rohem stálo zmačkané auto Latvaly a po chvíli se na silnici se začaly objevovat díly z Fordu Rusa Novikova, který ho táhnul dál i s uraženým kolem jako by si myslel, že ty závody nějak dojede. Bojoval s tím celkem dlouho, ale pak jsem ho také objel odstaveného. A za chvíli Hänninena. Odvrkal jsem si to prostě na dvojku a málem dostal křeč do nohy, jak jsem stále brzdil. Na další rychlostce to bylo lepší, jelo se v kolejích a byl i nějaký grip. Další Turini si již všichni hlídali, jen Ostberg tam něco provedl na zadním kole, ale dostal se do servisu,“ popisuje Prokop dění na trati.
Po půlhodinovém servisu v Monacu měly následovat dvě poslední rychlostní zkoušky, včetně legendárního noční průjezdu přes Col de Turini, ale ředitelství závodu se je na poslední chvíli rozhodlo zrušit a tak se za celkové výsledky vyhlásily po rychlostní zkoušce č. 16.


Wiegand vítězí v třídě WRC-2

První soutěž nového ročníku seriálu MS, nová kategorie WRC-2 a hned vítězství pro značku ŠKODA. Německé duo Sepp Wiegand/Frank Christian vítězí při svém prvním startu na legendární Rally Monte Carlo.
Esapekka Lappi rozjel soutěž výborně, vyhrál první rychlostní zkoušku, ve druhé byl však nucen po jezdecké chybě a následném poškození zavěšení levého předního kola odstoupit: „Jsme zklamaní, první erzetu jsme – přes chybu, které jsme se v ní dopustili – vyhráli a cítili jsme se dobře. Bohužel tato poměrně malá kolize se skálou způsobila, že jsme byli hned na druhé zkoušce nuceni ze soutěže odstoupit. Začátek sezony jsme si představovali jinak, budeme se snažit tento náš výpadek na další soutěži napravit. Pomoci by k tomu měl i náš týmový trénink, který jsme v Monte Carlu absolvovali.“



1.Loeb – Elena|Citroën DS3 WRC|5:18:57,2
2.Ogier – Ingrassia|VW Polo R WRC|+1:39,9
3.Sordo – Del Barrio|Citroën DS3 WRC|+3:49,0
4.Hirvonen – Lehtinen|Citroën DS3 WRC|+5:26,1
5.Bouffier – Panseri|Citroën DS3 WRC|+8:13,1
6.Ostberg – Andersson|Ford Fiesta RS WRC|+12:03,7
7.Prokop – Ernst|Ford Fiesta RS WRC|+23:27,3
8.Wiegand – Frank|Škoda Fabia S2000|+29:34,5
9.Burri – Duval|Peugeot 207 S2000|+35:38,4
10.Kosciuzsko – Szczepaniak|Mini JC Work WRC|+36:38,0



JL, 22.1.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar