Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Automobile Monte Carlo - Loeb nebo Ogier?

Rally - Monte Carlo zahajuje novou sezonu mistrovství světa WRC. Legendární podnik, který přerůstá daleko za hranice obvyklé pro motoristický sport – usídlený v Monaku je přinejmenším speciální událostí WRC.

Letošní ročník začal včera testovací rychlostní zkouškou, tzv.shakedownem, v níž byly nejrychlejší oba Citroëny DS3 WRC – 1.Loeb, 2.Meeke, Na dalších příčkách se umístili Ogier, Mikkelsen (oba VW Polo), Kubica, Evans a Ostberg (všichni Ford Fiesta WRC).

Letošní soutěž bude mít pikantní nádech v podobě souboje úřadujícího dvojnásobného mistra světa Sebastiena Ogiera s Volkswagene Polo R a devítinásobného šampiona Sebastiena Loeba s Citroënem DS 3 WRC. Jejich souboj by měl poutat největší pozornost v „ledové ruletě“, ale prosadit se bude chtít i „dvojka“ VW finský jezdec Jari Matti Latvala.

Sébastien Loeb a Daniel Elena se po dvouleté pause objeví opět na startu Rally Monte Carlo s DS3 WRC. Jedná se ovšem o ojedinělý start devítinásobného mistra světa s cílem získat body pro Citroën Total Abu Dhabi WRT spolu s dvojicí Kris Meeke a Paul Nagle.

Třetí DS3 WRC mají v rukách Mads Ostberg a Jonas Andersson. Loňští šampioni v kategorii Junior WRC, Stéphane Lefebvre se spolujezdcem Stéphane Prévotem, zahájí sezonu ve voze DS3 R5.

Start do nové sezony přinesl také několik významných novinek, které byly použity na všech třech soutěžních DS3 WRC: motor, zavěšení, aerodynamika, převodovka atd.
„DS3 WRC je sice hotové auto, ale my jsme tvrdě zapracovali na tom, aby bylo ještě víc konkurenceschopné,“ uvedl technický ředitel Citroën Racing Xavier Mestela-Pinon. „Když jsme se například zaměřili na motor, pak jsme chtěli vyšší výkon a točivý moment, ale také vylepšit jeho spolehlivost. S využitím předpisů jsme změnili způsob řazení rychlostních stupňů. Další významná zlepšení jsme udělali v aerodynamice s novým spoilerem a novou přední částí, kterou ale teprve představíme, stejně jako v rozložení hmotnosti s využitím nových lehčích částí. Nakonec jsme pozměnili také kinematiku zavěšení zadních kol. Naše práce ale pokračuje a během několika málo měsíců představíme další aerodynamické aktualizace.“

Pro rok 2015 se změnily také sportovní předpisy. Na každém podniku se pojede v pátek a v sobotu podle průběžného pořadí šampionátu. Do posledního dne se bude vyrážet v obráceném pořadí průběžného pořadí rally. V pravidlech Rally 2 pro možný návrat do soutěže po vypadnutí se zvyšuje penalizace z 5 na 7 minut za každou vynechanou rychlostní zkoušku. A takový vůz bude na trať vyrážet jako první. Další důležitý bod: nyní platí zákaz podávání informací zejména o split časech během rychlostních zkoušek.

Bývalí vítězové Citroën Top Driver série a vítězové loňského šampionátu FIA WRC2 na DS3 R5 Sébastien Chardonnet a Thibault de la Haye absolvují zahajovací kolo šampionátu také na DS3 WRC v soukromém týmu, ovšem s podporou Citroën Racing.

Stéphane Lefebvre, loňský mistr FIA Junior WRC, bude letos soutěžit ve FIA WRC2 na DS3 R5 se spolujezdcem Stéphanem Prévotem. V této třídě budou bojovat celkem tři vozy DS3 R5.


Yves Matton (ředitel Citroën Racing Team): „Monte Carlo je pro Citroën Racing velmi důležitá soutěž. Začátek sezony bude hodně oživen jednorázovým startem Sébastiena Loeba a Daniela Eleny. Je nám jasné, že tu budou pod přísným drobnohledem a je faktem, že tu způsobí rozruch. Celý náš tým zahajovací kolo netrpělivě očekává. Až tady uvidíme výsledky několikaměsíční práce. DS3 WRC jsme zdokonalili směrem k vyššímu výkonu. Naši soupeři také nepochybně vylepšovali, a tak musíme zůstat konkurenceschopní. Naším cílem je dál se pohybovat mezi nejlepšími, což bychom mohli dosáhnout díky úsilí celého týmu, návratu Sébastiena Loeba a zlepšení, které zaznamenali Kris Meeke a Mads Ostberg. V tom je naše síla.“

Sébastien Loeb: „Když mi Citroën Racing nabídl možnost startu právě tady, moje rozhodování netrvalo dlouho. Monte Carlo se jede na francouzských silnicích. Mám rád zdejší atmosféru a také podporu, které se nám tady dostává od fanoušků. Jsem šťastný za ten pocit znovu se posadit do DS3 WRC! První den testování jsem se musel znovu dostávat do rytmu, ale šlo to opravdu rychle. Styl pilotování je velmi odlišný od toho, jaký nyní užívám v C-Elysée WTCC. Se čtyřkolkou a normálními silnicemi musíte mnohem víc improvizovat. Testy sice byly prospěšné, ale připravit se na Rally Monte Carlo je vždy velmi obtížné. Nikdy nelze předpovědět přesně podmínky, jaké budou panovat. Můj cíl je sice zůstat rovnocenný vůči soupeřům, ale musíte si uvědomit, že jsem přes rok nejel žádnou rally na nejvyšší úrovni. Pokaždé, když jdu na start, chci ze sebe dostat to nejlepší.“

Monako - Gap - Monako včetně přejezdu kolem Col de Turini

Shakedown byl na programu už ve středu 21. ledna od 16 do 20 hodin v Chateauvieux, šest kilometrů jižně od Gapu.
Rally startuje pak ve čtvrtek v 18.30 na Place du Casino v Monaku a první rychlostní zkouška vyšle piloty a týmy ke Gapu. Po dvou nočních rychlostních zkouškách (Entrevaux – Rouaine a Norante – Dignes lesy Bains) je v asistenčním parku první auto očekáváno ve 23.26 hodin.

Páteční program začne v 8.10 hod. dvojicích nových smyček na třech rychlostních zkouškách (La Salle en Beaumont – Corps, Aspers les Corps – Chauffayer a Les Costes – St Julien en Champsaur), program rozpůlí polední servis v Gapu v 12.37 hod.
V sobotu se posádky pustí z Gapu směrem na Monako na čtyři tradiční rychlostní zkoušky: dva průjezdy na Pruniéres – Embrun, 51,7 kilometru dlouhou Lardier et Valenca – Faye a 36,85 kilometrů dlouhý slavný test Sisteron – Thoard.

Rally piloti dokončí v neděli jednotlivými průjezdy. Den začnou na Col St. Jean – St. Laurent, předtím se posádky pustí na dlouhou verzi Col de Turini jako část 31,66 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušky La Bolléne Vésubie – Sospel. A druhý běh na Col St. Jean – St. Laurent poslouží jako Power Stage se startem ve12.08 hod. Po servisní periodě zamíří posádky ke slavnostnímu ceremoniálu v 13.49.

Upozornění: Na rozdíl od předcházejících ročníků se mohou posádky vrátit díky Rally2 do soutěže, ale jen v prvních dvou dnech. Pokud některá posádka vypadne během sobotního programu, nesmí už do nedělního finále vstupovat.



Hyundai s dvěma vozy

Pro Monte Carlo připravil závodní tým Hyundai Shell World Rally dva vozy i20 WRC, do jejichž kabin usednou Belgičané Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul a Španělé Dani Sordo a Marc Martí. Příprava začala už v polovině prosince,kdy obě posádky testovaly Hyundai i20 WRC několik dnů v oblasti Ardeche. Zdejší nestálé počasí, tolik typické právě pro klání v Monte Carlu, umožnilo doladit některé detaily a připravit vozy na soutěž.

Šéf týmu Michel Nandan k tomu řekl: „Rallye Monte Carlu je dobře známé svými rychle se měnícími podmínkami, takže nebývá nouze o překvapení. I když máte zkušenosti z předchozích let, existuje hodně věcí, které nemůžete ovlivnit, a mohou zásadně promluvit do konečného pořadí. Minulý rok jsme tady zažili dost smůly, a přestože naše účinkování v soutěži netrvalo dlouho, byli jsme nakonec spokojeni. Naši jezdci trať znají dobře, a na asfaltu mají nadprůměrné výsledky, dokáží se přizpůsobit i zrádným podmínkám a podat výborný výkon. Jsme sice stále v rané fázi našeho vývoje, ale věříme, že se dokážeme poprat i s tímto typem soutěže, kde výkon vozu není jediným faktorem ovlivňujícím výsledek."

Španěl Sordo se vrací na Monte Carlo posedmé. Poté, co musel loni po slibném začátku odstoupit kvůli problémům s elektronikou, doufá letos v bezproblémový průběh: „Soutěž v Monte Carlu je úplně jiná, než všechny ostatní. Je vždy velkou výzvou jak pro řidiče, tak pro vozy. Naším cílem je samozřejmě jet tak rychle, jak to je jen možné, a získat co nejvíce bodů.“

Na startu se objeví i několik Fordů Fiesta WRC, které nasadí tým M-Sport a za jejich volanty usednou Elfyn Evans, Ott Tanak nebo Bryan Bouffier. Se stejným vozem se bude snažit dojet v první desítce Robert Kubica a s číslem 21 i naše dvojice Martin Prokop a Jan Tománek.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar