Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot se vrací na Dakar se Sainzem

Týmy Peugeot Sport, Red Bull a Total opět spojily své síly, aby se společně pokusily vyhrát již příští Rallye Dakar. Po 25 letech se Peugeot objeví na startu Rally Dakar, za volantem usedne Carlos Sainz, dvojnásobný vítěz a Cyril Despres, pětinásobný vítěz této rallye.

Na startu se objeví se speciálem, jenž v sobě nezapře příslušnost s crossoverem 2008. Přestože má nyní mnohem impozantnější proporce. Jeho linie pochopitelně ovlivnily technické požadavky, což potvrzuje i šéf projektu Jean-Christophe Pailler: „Design centru jsme dali velmi přesné zadání se základními rozměry, údaji o požadovaném objemu kabiny, velikosti kol, rozsahu odpružení. Měli k dispozici i aerodynamická data z našich předchozích simulací.“

Ale ještě před tím se museli technici rozhodnout, jestli zvolit pohon všech kol nebo pouze dvou. Protože tím se ovlivní dva významné parametry vozu. „Provedli jsme velmi důkladnou analýzu toho, co se používá v závodech typu Dakar a zhodnotili výhody jednotlivých možností. Zvolili jsme hodně rozdílný přístup než konkurence. Po zvážení schopnosti jízdy v terénu a v písku padla volna nakonec na dvoukolku. Můžeme tak využít větší kola a větší odpružení.“ Vůz 2008 DKR je tudíž opatřen 37“ pneumatikami Michelin, což představuje průměr téměř 94 cm.

Tyto úvahy měly pochopitelně dopad na práci designérů Peugeot. „Nejobtížnější bylo upravit styl vozu podle jednotlivých technických omezení, která si diktuje nehostinný terén,“ vysvětluje Giovanni Rizzo, designér exteriéru. „Byly dvě možnosti, jak postupovat: vzít sériový vůz 2008 a přidat k němu díly vyrobené na míru, nebo se inspirovat od vozu 2008 a vymyslet nový vůz s ohledem na daná omezení. Nakonec jsme se rozhodli pro druhou cestou. Model 2008 DKR například nemá zadní dveře a vypadá proto spíše jako vize toho, jak by mohlo vypadat kupé 2008."
Ukázalo se, že převést stylové přednosti sériového vozu na zadní část bylo poměrně snadné, zato přední část si vyžádala více práce. Vzhledem k tomu na obtíže, jaké čekají na piloty v terénu, bylo rozhodnuto pro výrazně vertikální řešení, což si vyžádalo zkrácený převis a tedy odlišnou přední část, než má sériový vůz.
A jak se na Peugeot 32008 DKT tvářží Carlos Sainz, který se již Rally Dakar zúčastnil sedmkrát v týmu Red Bull, a to jak s vozy 4×4, tak 2×4, zná nazpaměť technická omezení, která s sebou přináší náročné jihoamerické etapy, a design nového vozu si ho okamžitě získal:
„Filozofie vozu 2008 DKR je opravdu radikální a přináší řadu nových myšlenek. Nepodobá se žádnému jinému vozu s pohonem dvou kol. Je opravdu velmi kompaktní, a to je dobře. Poslední dvě Rally Dakar jsem odjel s vozem s pohonem jedné nápravy a jsem přesvědčen, že toto řešení umožňuje Dakar vyhrát. Potřebujete ale speciální vůz, který si poradí se všemi typy terénu. Jsem přesvědčen, že Peugeot Sport má k dispozici veškeré nutné know-how.“
Kromě designu zatím Peugeot žádné technické informace nezveřejnil, a tak zatím zůstává tajemstvím, jaká pohonná se objeví pod kapotou. Tipujeme vznětový přeplňovaný dvoulitr, nebo že by hybridní technologie?

Řekli k projektu

Bruno Famin, ředitel Peugeot Sport: „Za 25 let se na Dakaru hodně změnilo. Způsob přípravy auta je však pořád stejný. Z konce 80. let máme stále ještě řadu dat, které budeme moci použít. Především jsme ale nashromáždili obrovské zkušenosti v přípravě soutěžních rallye vozů. I když se klasická rallye a rally-raid liší, tak přístup a know.how jsou stejné. A know-how je něco, co opravdu máme! Především jsme hrdí, že se můžeme spoléhat na Carlose Sainze a Cyrila Desprese. Navzájem se perfektně doplňují. Carlos má za sebou neuvěřitelné výsledky a skvělé zkušenosti při seřizování vozů. Ve všech týmech, v nichž působil, stál u přípravy vítězných vozů. Výjimečné je i jeho nadšení a touha vítězit. Cyril dosáhl stejně skvělých výsledků v kategorii motocyklů a velmi se těší, že se seznámí se světem automobilů.“

Carlos Sainz: „Takové výzvě nemohu odolat. S Peugeotem jsem často soupeřil, a můžu jen konstatovat, že v Peugeotu jsouskutečně nadšeni pro závody. Když se rozhodnou v motoristickém sportu něčeho dosáhnout, tak to dělají skutečně na 100 %. Ztotožňuji se s touto filosofií. Já jsem propadl Dakaru a je zřejmé, že pokud se Peugeot na Dakar vrací a nabízí mi příležitost být součástí dobrodružství, nemohu takové výzvě odolat.“

Cyril Despres: „Když jedete Dakar na motorce, ocitnete se sám desítky hodin za řídítky, máte spoustu času přemýšlet, třeba o změně, jako letos. Pak mi náhodou Peugeot a Red Bull nabídly tuto neuvěřitelnou příležitost. Je to sen, který se zhmotňuje a začíná tím pro mě nový život. Můj prvotní cíl je nejdříve se učit a pomáhat. Mám velkou chuť dokonale poznat, jak fungují a jak se řídí tato auta, jak spolupracovat se spolujezdcem. Trávit tolik času společně s navigátorem pro mě bude velká zkušenost, protože 15 let jsem jezdil sám!“




Peugeot 16.4.2014






Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar