Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Le Mans - Audi porazilo Porsche i Toyotu

Z německo-japonského trojboje aneb Audi proti Porsche a proti Toyotě vyšlo po dramatickém závodě nakonec vítězně Audi, které tak pokračuje ve své jedinečné sérii vítězství v závodě 24 h Le Mans.

Před téměř 300 000 diváky vybojovaly v 82. ročníku dvojité vítězství posádky Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer (CH/D/F) a Lucas di Grassi/Marc Gené/Tom Kristensen (BR/E/DK).

Pro značku se čtyřmi kruhy to byl 13. úspěch z pouhých 16 startů v Le Mans – a možná dosud nejcennější, protože Audi Sport Team Joest se prosadil v extrémně náročném a po dlouhou dobu vyrovnaném závodě proti nejsilnější konkurenci týmů Porsche a Toyota. Až v závěrečné fázi padlo rozhodnutí ve prospěch obou vozů Audi R18 e-tron quattro.

„V Le Mans jsme zažili již mnoho napínavých závodů a slavili velká vítězství, ale tento úspěch má mimořádnou hodnotu,“ řekl prof. Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG, po triumfálním průjezdu obou vozů Audi R18 e-tron quattro cílem. „Do závodu jsme nevstupovali jako favorité a v týmech Porsche a Toyota jsme měli dva velmi silné soupeře. Je to skvělý výkon celého týmu Audi, že jsme navzdory tomu dokázali i tentokrát v Le Mans zvítězit. Máme z toho obrovskou radost a můj dík patří všem, kdo tento úspěch umožnili.“

„Podle nových pravidel je hospodárnost závodních vozů v Le Mans ještě důležitější než dosud,“ objasňuje prof. Dr. Ulrich Hackenberg, který je zodpovědný za technický vývoj. „S TDI se v Le Mans opět prosadila nejúspornější technika pohonu na světě. A s úspěšným prvním nasazením laserových světlometů jsme zároveň navázali na naši sérii průkopnických technických řešení v Le Mans.“

Po těžké nehodě Loïca Duvala ve středečním tréninku musel Audi Sport Team Joest v rekordně krátké době připravit Audi R18 e-tron quattro se startovním číslem 1 a Duvala nahradil Marc Gené. Skutečnost, že tento tým měl v neděli ráno nakročeno k vítězství, říká vše o výkonu mechaniků. Nakonec však ke splnění tohoto snu chyběl malý kousek kvůli výměně vstřikovací trysky a turbodmychadla. Lucas di Grassi, Marc Gené a Tom Kristensen obsadili s odstupem tří kol druhé místo.

Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer převzali krátce po páté hodině ranní poprvé vedení poté, co po celou noc vyvíjeli tlak na vedoucí Toyotu. Protože i na jejich voze R18 muselo být vyměněno turbodmychadlo, propadli se přechodně na třetí místo. Následně se probojovalo zpátky na vedoucí pozici. André Lotterer přitom zajel s časem 3:22,567 min nejrychlejší kolo závodu.

Velkou smůlu měl tým třetího vozu Audi R18 e-tron quattro, který byl tvořen jezdci Albuquerque, Bonanomi a Jarvis. Po skvělé úvodní fázi, během jízdy za bezpečnostním vozidlem na rovince Hunaudières v dešti, narazilo Ferrari kategorie GT vysokou rychlostí do zádě Audi. Poháněcí ústrojí vozu R18 bylo kolizí tak silně poškozeno, že Bonanomi musel po pouhých 1,5 hodiny ze závodu odstoupit.

V hektických prvních hodinách závodu sváděly prototypy Audi, Porsche a Toyota v Le Mans strhující souboje. Až do nedělního poledne prožívali fanoušci jeden z nejnapínavějších závodů v historii Le Mans. Teprve předposlední hodina přinesla předběžné rozhodnutí ve prospěch Audi.

„Byl to závod, jaký může člověk zažít pouze v Le Mans,“ řekl Dr. Wolfgang Ullrich, šéf závodního oddělení Audi. Docházelo k mnoha incidentům a žádný z vozů v čele pelotonu se nevyhnul problémům. Rozhodující bylo, že naše vozy Audi R18 e-tron quattro jezdily po celých 24 hodin konstantně rychle, naši jezdci nedělali žádné chyby a tým reagoval rychle a správně na problémy, které se vyskytly.“
Na třetím místě skončila Toyota, která však okruh de la Sarthe opouštěla s pocitem obrovského zklamání z nevydařeného závodu. Vůz č. 8 TS040 HYBRID s posádkou Davidson, Lapierre a Buemi si dojel pro třetí místo a zvýšil svůj náskok v průběžném pořadí Mistrovství světa vytrvalostních soutěží FIA. Jenže dramatický závod, před kterým tým TOYOTA Racing vyhrál oba dosavadní podniky letošního ročníku Světového šampionátu, se od začátku vyvíjel úplně jinak. Vůz č. 7 TS040 HYBRID pilotovaný trojicí Wurz, Sarrazin a Nakajima startoval z pole position a 90ti vteřinový náskok si držel až do druhé poloviny závodu.
Veškeré naděje ale utnul nečekávaný problém s elektrikou, kvůli kterému musel Kazuki zastavit v zatáčce Arnage. Šance na návrat do boxů byla nulová, a tak vůz ze závodu po takřka 14 hodinách odstoupil.
Zálusk na vítězství si dělala také posádka vozu č. 8 TS040 HYBRID, jenže jejich naděje vzaly za své už hodinu a půl po startu. V náhlém lijáku a na hladkých pneumatikách se Lapierre dostal do hromadné nehody na rovince Mulsanne.S těžce poškozeným autem se dokázal dostat zpět do boxů, kde mechanici vyměnili přední i zadní karosérii a zavěšení levého předního kola.
Jenže oprava trvala 50 minut, posádka ztratila osm kol a místo na vítězství tak svou pozornost upnula na to, aby nasbírala co nejvíce bodů a po třetím závodě sezóny si upevnila svůj 16ti bodový náskok v průběžném pořadí Světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA.
Nehoda ze začátku závodu si po osmi hodinách vyžádala další opravu a další zdržení, když tentokrát museli mechanici zapracovat na nevyvážené aerodynamice vozu.
Anthony, Nicolas a Sébastien ale udrželi vysoké tempo a kvůli technickým problémům několika soupeřů se vrátili na čtvrtou příčku, na dohled od stupňů vítězů.
Dvě hodiny před koncem závodu se tohoto cíle, který už dvě hodiny po startu vypadal naprosto beznadějně, podařilo posádce vozu č. 8 dosáhnout a dojet si pro hořce sladké třetí místo.
Alex Wurz: “Co říct jiného, než že jsme strašně zklamaní. Byli jsme ve vedení a rozhodli jsme se, že nebudeme riskovat kolizi s jiným autem a budeme se držet vpředu. Měli jsme na to, abychom náskok v čele postupně navyšovali, což je pro závod v Le Mans ta nejlepší strategie. Těšili jsme se na východ slunce, protože naše pneumatiky během dne fungovaly opravdu skvěle, ale prostě to nevyšlo. Jak už jsem řekl začátkem tohoto týdne – v Le Mans nemůžete vyhrát, Le Mans vás musí nechat vyhrát a nás dnes vyhrát nenechalo.“
Kazuki Nakajima: “Je to zdrcující. Nevím, co mám říct. Myslím, že až do toho smolného okamžiku jsme jeli skvělý závod. Byli jsme v čele a drželi si výborné tempo. Věřil jsem, že tentokrát se nám to konečně může podařit a pak se stalo tohle. To je prostě Le Mans, a právě proto jsme tady, abychom se s tím poprali. A samozřejmě to zkusíme znovu.“

1.Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1379
2.di Grassi/Gené/KristensenAudi R18 e-tron quattroLMP1376
3.Davidson/Lapierre/BuemiToyota TS 040 – HLMP1374
4.Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One – ToyotaLMP360
5.Dolan/Tincknell/TurveyZytek Z11SN-NissanLMP2356
6.Thiriet/Badey/GommendyLigier JS P2 – NissanLMP2355
7.Chatin/Panciatici/WebbAlpine A450 – Nissan LMP2355
8.Rast/Charouz/CapillaireOreca 03R – NissanLMP2354
9.Brundle/Mardenborough/ŠulžickijLigier JS P2 – NissanLMP2354
10.Klien/Hirsch/BrandelaMorgan – Judd LMP2352





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar