Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lappi a Škoda vítězí ve Švýcarsku

Mistrem Evropy v rally bude i v tomto roce jezdec s vozem ŠKODA Fabia Super 2000. Tovární piloti Esapekka Lappi/Janne Ferm svým vítězstvím na „Rallye International du Valais“, předposledním podniku mistrovství Evropy FIA v rally (ERC), posílili své vedení v celkové klasifikaci.

O titul v ERC pro jezdce a spolujezdce je mohou připravit jen jejich kolegové Sepp Wiegand/Frank Christian. Tato posádka z týmu ŠKODA AUTO Deutschland dojela na soutěži ve švýcarském kantonu Wallis do cíle na třetím místě.
„Vést po prvních třech zkouškách rally je příjemný pocit. Poprvé budeme při soutěži ERC nocovat na čele“, řekl Wiegand. „Ale je to teprve začátek, rally je ještě velice dlouhá. Kluzké tratě bylo často těžké odhadnout. Často jsme měli pocit aquaplaningu, ale nakonec to bylo náledí. Tato rally a zdejší podmínky jsou pro mne naprostou novinkou, ale v zásadě takto může pokračovat.“

To, že se měnící poměry na tratích ve švýcarských horách mohou postarat o překvapení, pocítil i Lappi. „Podmínky se pořád měnily. Jakmile bylo někde mokro, hned jsem ubral plyn“, řekl Lappi. „Nebylo to vždycky příjemné, ale nakonec vše dopadlo dobře.“
Největší a nejtěžší část rally na účastníky teprve čekala. Během druhého a třetího museli absolvovat 16 rychlostních zkoušek o délce 227,82 km.
Wiegand a Frank Christian poprvé přenocovali na čele soutěže ERC. Přitom první den Rallye International du Valais naprosto rozmetal taktické plány obou posádek značky ŠKODA. Po kvalifikaci se vedení soutěže rozhodlo, že druhou rychlostní zkoušku, 11,66 km dlouhý úsek „Crans-Montana“, kvůli špatným podmínkám na trati zkrátí na čtyři kilometry. Led a sníh od střední části zkoušky by vytvořily nevypočitatelné a nebezpečné podmínky pro všechny jezdce.

Pořadí po 1.dni:1. Wiegand, 2. Lappi, 3. Abbring (Peugeot 208 T16), 4 Burri (Ford Fiesta R5…..7.Kajetanowicz (Ford Fiesta R5)….9.Tarabus (ŠKODA Fabia Super 2000).

Po druhé etapě byl ale Wiegand už méně spokojený. Defekt pneumatiky na desáté rychlostní zkoušce znamenal větší časovou ztrátu a propad o několik příček. Vedení se ujal Lappi před Polákem Kajetanowiczem.
Rallye International du Valais se podobá legendární Rallye Monte Carlo nejen charakterem trati. Švýcarský podnik ERC má s nejstarší rally na světě společný také nezvyklý jev z hlediska organizačního: Stejně jako při „Monte“ se týmy musejí během rally ve Švýcarsku stěhovat. Zatímco do pátečního odpoledne byl servisní park na ploše kasáren v Sionu, od pátečního večera budou stany týmů stát u veletržního centra CERM v Martigny. Vzdálenost mezi oběma místy činí přesně 29,5 km. Na zrušení, postavení a přesun servisních míst měly týmy čas pouhé tři hodiny.


Po druhé etapě:1. Lappi (ŠKODA Fabia Super 2000), 2. Kajetanowicz (Ford Fiesta R5), 3.Breen (Peugeot 208 T16), 4.Wiegand (ŠKODA Fabia Super 2000), 5.Carron (Peugeot 207 S2000)…9. Tarabus (ŠKODA Fabia Super 2000).


Poslední den se už mnoho nezměnilo, jen z druhé pozice odpadl pro požár motoru Kajetanowicz, a z deváté Tarabus, když vyjel mimo trať.
Rallye International du Valais byla podruhé za sebou zcela ve znamení značky ŠKODA. Již v loňském roce vyhrála tento podnik ERC ve švýcarských Alpách posádka Lappi/Ferm a letos byly vozy ŠKODA po všechny tři dny rally na čele. Ze čtvrtka na pátek přenocovali Wiegand/Christian poprvé jako vedoucí jezdci soutěže ERC, poté druhý den převzali vedení Lappi/Ferm a na tomto místě zůstali až do cíle v sobotu večer. Po úspěchu v Lotyšsku a Severním Irsku je to pro finskou posádku již třetí vítězství v ERC v tomto roce.
„Byla to pro nás mimořádně náročná rally“, řekl Wiegand po svém čtvrtém pódiovém umístění v ERC v této sezóně. „Odstartovali jsme dobře, ale pak jsme například s defektem pneumatiky v pátek měli prostě smůlu. O to větší máme radost, že jsme zde dojeli na třetím místě. Já a Frank tak dokonce máme ještě šanci vyhrát mistrovství Evropy.“

Zatímco souboj o korunu v ERC je ještě otevřený, rozhodnutí o titulu v Asijsko-pacifickém mistrovství FIA (APRC) již padlo. ŠKODA potřetí za sebou zvítězila v hodnocení značek a jezdců v APRC*. Tovární jezdec značky ŠKODA Jan Kopecký si navíc předčasně zajistil titul pro jezdce - před svým týmovým kolegou Gauravem Gillem, který vyhrál toto mistrovství v loňském roce. Mistr Evropy Kopecký je prvním pilotem rally, který během dvou po sobě jdoucích let nejprve vyhrál ERC a poté APRC. Velké finále sezóny APRC se koná 8. a 9. listopadu v Číně, která je největším trhem značky ŠKODA.
Tato vítězství a zisky titulů jsou neoddělitelně spojeny s úspěšným modelem Fabia Super 2000. Tento špičkový vůz s pohonem čtyř kol z Mladé Boleslavi je úspěšný i v národních mistrovstvích v rally. Zkušený belgický jezdec „Fast“ Freddy Loix, který v červnu vyhrál s vozem Fabia Super 2000 závod mistrovství Evropy v rally ve své vlasti, si zajistil belgický mistrovský titul. Předtím vyhrál šampionát v Portugalsku Pedro Meireles, podporovaný zastoupením značky ŠKODA Portugalsko. Navíc si velice zkušený Raimund Baumschlager zajistil s vozem Fabia Super 2000 svůj již dvanáctý mistrovský titul v rally v Rakousku.

Esapekka Lappi má před finále sezóny ERC nejlepší vyhlídky na vítězství v mistrovství Evropy v rally. Pokud finský jezdec získá při posledním podniku roku na Korsice minimálně šest bodů do mistrovství, zajistí si 23letý pilot z Naarajärvi první mezinárodní titul.



Strhující comeback Craiga Breena

Peugeot 208 T16 na švýcarských silnicích ukázal opět velmi konkurenceschopný, neboť dosáhl 14 nejlepších časů z 19 možných. Piloti Craig Breen a Kévin Abbring zažívali během tohoto předposledního závodu série FIA ERC 2014, který proběhl na obzvlášť kluzkých a zrádných silnicích, různorodé zvraty.
Ir Craig Breen a jeho spolujezdec Scott Martin zvítězili v kvalifikační rozjížďce a zajistili si tak ideální pozici na startu. Po nejrychlejším čase ve 2. rychlostní zkoušce však bohužel ve čtvrtek večer ztratili kvůli defektu pneumatiky v RZ v Anzere 1 min 15 s. Tento incident je odsunul na 20. místo a připravil je o jakoukoliv šanci na vítězství. Breen však zabojoval a podařilo se mu posunout se o 19 míst a závod ukončil pouhých 42 vteřin za vítězem.

Craig Breen a Scott Martin, kterým v obtížných podmínkách závodu (velmi chladné počasí a místy zledovatělá vozovka) skvělý Peugeot 208 T16 výrazně pomohl, tak skončili na druhém místě, s neoficiálním titulem nejlepších účastníků závodu (9 nejrychlejších časů) a pohárem Colin Mc Rae Flat Out Trophy, který za své úsilí získali.

Závod nejprve vedla posádka Kévin Abbring / Sebastien Marschall, která ale musela závod opustit po mechanické závadě na voze ve 4. rychlostní zkoušce. Abbring se na trať ještě vrátil na poslední etapu v rámci Rally 2, kde zajel další 3 nejlepší časy, ale nakonec musel v RZ 17 definitivně opustit. Holandský jezdec byl s výkonem svého vozu Peugeot 208 T16 v této poslední etapě spokojený a už se těší na Korsickou rallye, která se jede začátkem listopadu.

Craig Breen: „Máme za sebou fantastický víkend! Je skvělé dostat se po letošní obtížné sezóně zase na stupně vítězství. Defekt, který jsme měli první den závodu, nás stál spoustu času. Myslím, že bez něho jsme mohli s velkým předstihem zvítězit, vzhledem k našim následujícím nejlepším časům. Děkuji celému týmu Peugeot Rally Academy za práci, kterou tento víkend odvedl. Teď se musíme soustředit na Korsiku, kde bude náš tým na domácí půdě. Doufám, že sezónu ukončíme vítězstvím, podobně jako jsme ji s vozem Peugeot 208 T16 začínali v Řecku…“


1.Lappi – FermŠKODA Fabia Super 20002.46.22,4 h
2.Breen – MartinPeugeot 208 T16 R5+ 42,0
3.Wiegand – ChristianŠKODA Fabia Super 2000+ 3.04,1
4.Hirschi – LandaisPeugeot 208 T16 R5+ 4.10,2
5.Burri – FerreroFord Fiesta R5+ 4.17,8
6.Consani – VilmotPeugeot 207 S2000+ 4.24,8
7.Althaus – IosetŠKODA Fabia Super 2000+ 5.56,9
8.Perroud – MarchandŠKODA Fabia Super 2000+ 6.22,5
9.Gonon – HorgniesSubaru Impreza R4+ 7.08,9
10.Radoux – GregoireFord Fiesta R5+ 9.53,5




Škoda 28.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar