Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jänner Rallye z pohledu Vojtěcha Štajfa

Od neděle do úterý probíhala v okolí rakouského Freistadtu tradiční Jänner Rallye, úvodní podnik evropského šampionátu. V konkurenci pouhých čtyř posádek zapsaných v kategorii ERC2, tedy produkčních vozů, zvítězil Vojtěch Štajf se Subaru Impreza.

Zatímco v průběhu seznamovacích jízd to ještě vypadalo, že se Jänner Rallye pojede v duchu posledních ročníků, tedy spíše na blátě a třeba i v dešti, realita byla zcela jiná. Ještě před startem tratě kompletně pokryl sníh a led, takže nebylo pochybností o volbě pneumatik. Závodit bylo potřeba na úzkých sněhových pryžích s hřeby, otázkou byla jen volba značky. „Ta byla nakonec důležitější, než jsme čekali. Ale vlastně nešlo ani tak o volbu, vždyť ani na nás pneumatiky Pirelli nezbyly, přestože je používáme už dlouhá léta,“ povzdechl si Vojtěch Štajf. „Museli jsme použít konkurenční značku, což byl výrazný handicap – pirellky měly výrazně lepší přilnavost. Na druhou stranu, alespoň jsme měli shodné obutí jako naši soupeři v ERC2, byli jsme tím pádem v tomto směru všichni na stejné startovací čáře. Velmi důležitými se tak staly výsledky kvalifikace…“

V kvalifikační rychlostní zkoušce, kterou absolvují posádky registrované do ME, skončil Štajf na desáté příčce. Rychlejší jezdci (převážně disponující speciály S2000 nebo R5) tak měli možnost vybrat si výhodnější startovní pořadí, což tentokrát znamenalo start až za Subaru Impreza WRX STI. Naopak Vojtěch Štajf startoval do rychlostních zkoušek skoro celý úvodní den už jako čtvrýí (jejich přímý soupeř Polák Kabacinski totiž hned v úvodu neudržel vůz na trati) a měli tak vždy před sebou trať, jinými jezdci jen velmi málo odklizenou od čerstvého sněhu. V úvodu drželi druhou příčku v kategorii ERC2 a když maďarský soupeř Hideg přehnal své nasazení a havaroval, posunuli se Štajf s Rajnohou do čela. „Poté jsme náskok na dalšího Maďara Botku postupně navyšovali, přestože jsme museli zároveň myslet i na šetření pneumatik. Těch jsme měli k dispozici totiž jen dvanáct pro celou soutěž, a tak jsme i do druhé etapy vyrazili s již trochu opotřebovaným obutím,“ vysvětluje pražský pilot. „Díky výsledku z první etapy jsme navíc vyráželi na trať opět jako čtvrtí a protože odstoupivší z první etapy jeli až později, získali opět proti nám určitou výhodu. Pro nás ale bylo důležité zejména vedení v celkovém pořadí hodnocení ERC2, které jsme pak bez problémů udrželi až do cíle.

Před závěrečnou částí soutěže jsme ještě nasadili ušetřené nepoužité pneumatiky, díky čemuž jsme byli na poslední rychlostní zkoušce nejrychlejším produkčním autem v hodnocení ME. Porazili jsme i rychlého domácího Fischerlehnera, který v průběhu soutěže trochu těžil z toho, že startoval až půlhodinu po nás a jel tedy na výrazně čistší trati, zdolali jsme tam i navrátilce Hidega. Ten byl v rámci druhého dne rychlejší než my, za což byl odměněn sedmi body za hodnocení etapy. To nás ale nijak nemrzelo, my si z Rakouska odvezli bodů 38, protože jsme k vítězství v rámci ERC2 v první etapě i v celé soutěži přidali i druhou příčku za etapu druhou – zdárným finišem jsme přeskočili Botku i v tomto pořadí.“

Není divu, vždyť lepší vstup do evropského šampionátu si Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou jen těžko mohli přát, díky registraci do ME se navíc mnohem častěji než dříve objevilo Subaru Impreza WRX STI na oficiálních fotografiích i v záběrech Eurosportu.
Nyní čeká posádku lotyšská Rally Liepaja. „Do Pobaltí se moc těším a doufám, že dodavatel pneumatik Pirelli už bude mít dostatečné zásoby,“ usmívá se Štajf a pokračuje:

„Přestože se nám v Rakousku dařilo, obutí tady hrálo až příliš velkou roli a ovlivňovalo sportovní hodnotu soutěžení. Přece jen mne dokázalo otrávit, když jsme nasadili novou sadu pneumatik a pak zjistili, že soupeř, kterého jsme do té chvíle poráželi, nám po použití ojetých pirellek pořízených od vítězného Kajetanowicze nadělil i půlminutu na rychlostce. Nicméně jinak byla soutěž sice až extrémně náročná, ale hezká.



PR 10.1.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar