Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jänner Rallye z pohledu Pecha a Kubici

Stejně jako vloni rozhodla o vítězství v Jänner Rallye až poslední rychlostní zkouška. Už po několikáté se potvrdila stará dobrá pravda, že rallye končí až v cíli. Po odpadnutí Kajetanowicze a Baumschlagerových potíží s pneu se o drama postarali Václav Pech a Robert Kubica.

Oba jezdci sváděli prakticky po celou dobu souboj o sekundy, často o desetinky k velké radosti českých i polských fanoušků.Vyrovnaný souboj se odehrával až do samého závěru mezi úřadujícím Mistrem světa v rallye WRC2 Robertem Kubicou a českým mistrem Václavem Pechem.

„Rychlostní zkoušky byly letos bez sněhu, ale tím se jejich náročnost snad ještě zvýšila. Na mnoha místech byl na trati nevyzpytatelný led, a na asfalt se z krajnic vytahávalo množství bláta a posypu. Od začátku se jelo na hranici rizika, přesto byly časové rozestupy minimální. Volba pneumatik byla tentokrát obzvláště důležitá a hlavně informace z trati od našich špiónů, kde přesně se nacházejí zledovatělé úseky,“ popisuje Václav Pech jun.

Souboj Pecha s MINI a Poláka Kubici na Fordu byl ozdobou Jänner rallye až do posledních metrů závodu. Tomu odpovídala i obrovská divácká kulisa, rozdělená na tábory Rakušanů, Poláků a Čechů. „V průběhu první etapy se nám na těžké a ledovaté trati dařilo stále držet na dosah prvního místa a den zakončit jako druzí s minimální ztrátou 6 sekund. Druhý den se nám s Petrem dařilo tento minimální náskok Kubici po sekundách umazávat a dokonce se o 11 sekund dostat do vedení. Tímto soubojem jsme zbytek startovního pole nechali daleko za námi a rozhodnutí o vítězi se muselo odehrát na poslední 25 km dlouhé rychlostce. S prudce se měnícím počasím, deštěm, mlhou a klesající teplotou byla velká loterie zvolit vhodné pneumatiky. Naše volba však nebyla nejlepší a Robert nám svojí bravurní jízdou na závěr předvedl, kdo z nás bude stát na nejvyšším stupínku. Naše druhé místo v „Evropě“ je samozřejmě dobré, vítězství v českém Mistrovství také, přesto se budu dlouho vyrovnávat z porážky na poslední rychlostce,“ uzavírá posmutnělý Václav Pech jun.

"Jak je vidět, dobojováno je vždy až v cíli. M sport team ukázal své zkušenosti v oblasti pneu, ale Václav se nemusí stydět - předvedl co dovede a na Kubicův skalp si ale tím pádem bude muset ještě počkat..." doplnil Jiří Jirovec.


A jak viděl rallye Robert Kubica?

„Zajisté je pěkné vyhrát, ale naše priority byly odlišné. Chtěli jsme získat v rámci přípravy na Monte Carlo, co nejvíce informací a zkušeností z této rally. Už loni jsem odjel některé podniky ME, ale nedařilo se mi, zejména kvůli chybám. ME pro mě bylo vždy tréninkem a podobné to bylo tady. Tento víkend jsem měli taky trochu toho štěstí, protože v tak těžkých podmínkách měl v závěru každý nějakou tu krizovku. Pomáhalo mi, že okolo jsou často rozlehlá pole a dá se jednoduše vrátit zpět na trať. Víkend byl pro mě jedním z nejtěžších v motorsportu, protože jsem přijel s novým autem a spolujezdcem na novou rally s pro mě neznámými podmínkami. Byly opravdu náročné dva dny," přiznává Robert Kubica, až do těžké havárie před třemi roky pilot F1.

„Abych byl upřímný, neměl jsem s pneumatikami moc zkušeností. Něco jsem pochytil včera, něco dnes. Jediný pořádný test pneumatik proběhl minulý týden ve Francii, kde pršelo, takže panovaly podobné podmínky. K tomu jsem si přidal, že tady byl klouzavější asfalt, na slikách jsem v zatáčkách často dostával aquaplaning, pojede se potmě, bude hodně vytahaného bláta, takže má volba byly zimní pneu, protože mokré neexistují. Nemohli jsme však použít čtyři zimní, protože bychom překročili limit pneumatik, a proto jsme nazuli dvě pneu s hřeby a dvě zimní a fungovalo to velmi dobře."

Na poslední zkoušce byla ale mlha a při jednom nepovedeném zkracování zatáčky Kubica trefil dřevěnou tyčku, která mu poškodila přídavné světlo. „Jedno z přídavných světel mi začalo svítit do obličeje. Pamatoval jsem si, že následuje rychlá pasáž a snažil jsem se jej vypnout. Začal jsem hledat vypínač jako kdybych byl v Citroënu a při tom jsem přeslechl hlášení od Macieje. Viděl jsem tam pole a po tom, co mi to třikrát zopakoval, jsem ho konečně vnímal, ale bylo už pozdě a byla z toho velká krizovka. Nemělo se to stát, ale bylo lepší, že se to stalo tady a ne až v průběhu sezóny MS," vysvětluje Kubica.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar