Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jänner Rallye - trochu podivné ME

V neděli začíná ve Freistadtu mezinárodní Jänner rallye, zařazená jak do Mistrovství Evropy, tak i rakouského šampionátu. Po několika letech se tedy nedaleko našich hranic nepojede o body do českého šampionátu.

Ať se FIA snaží sebevíc zatraktivnit evropský šampionát, tak se ji stále nedaří dostat jej na úroveň sedmdesátých let. Neustále něco vymýšlí, ale všechny pokusy jsou spíš na škodu. Kdo chce sbírat body do ME, ten se musí ještě před sezonou zaregistrovat a pak má přednost před ostatními a startuje vždy jako první.

Teprve za těmito jezdci „zbytek světa“, přestože řada jezdců je mnohem kvalitnější. V Jänner rally měl třeba Václav Pech, který vloni bojoval až do samého závěru s Kubicou o vítězství, dostal letos číslo až 24. Ještě hůř je na tom Raimund Baumchlager, který se přihlásil pouze do rakouského šampionátů a dostal až číslo 42. A v cíli budou pak vydány dvoje nebo troje výsledky, a může se stát, že třeba Baumschlager bude se Škodou Fabia S2000 nejrychlejší z celého startovního pole, ale vítězem vyhlášen nebude. Chudák divák, který pak není v obraze.

Do ME se zapsali a zaplatili vklad Craig Breen (Peugeot 208 T16), Robert Consani (Peugeot 207 S2000), Kajetan Kajetanowicz, Alexey Lukyanuk, Michel Raoux (všichni Ford Fiesta R5), Hermann Neubauer (Ford Fiesta), Jonathan Hirschi (Peugeot 208 T16), Jaromír Tarabus a Antonín Tlusťák (oba Škoda Fabia S2000). Tito jezdci se také objeví na startu v Rakousku, když největší šance mají Breen a Kajetanowicz, zatímco role černého koně připadá na Stephane Lefebrve s Citroënem DS3 R5, juniorského mistra světa i Evropy. Protože je držitelem FIA, tak dostal přidělenou dvojku a má právo vystartovat před účastníky Evropy.

Za hlavní kategorií ERC1 se na trať Jänner Rallye vydají ještě posádky v kategoriích ERC 2 (4 včetně Vojtěcha Štajfa) a ERC 3 (7).

Jak jsme už naznačili, ze soutěže se omluvil Václav Pech, když na vině jsou rozdílné předpisy pro posádky ME a „zbytek světě“. Právě toto omezení dost možná odradilo z možnosti startovat v Jänner rallye. Václav Pech k tomu říká: „Hlavním důvodem je změna pravidel určující velikost pneumatik na sníh. Náš tým má miníka s podvozkem připraveným na 16" pneumatiky a tyto v dostatečném množství i vlastníme z předchozích ročníků, kdy nebylo tolik sněhu, a pneumatiky nám zbyly. Nová pravidla přikazují použití 15" pneumatik. Toto by pro nás byla významná finanční investice s nejistým využitím. Museli bychom kupovat další sadu ramen s menším spodním čepem, aby se 15" kolo mohlo nasadit, disky a samozřejmě speciální sněhové pneu, které se musejí dopředu v určitém počtu objednat a nedají se při nepoužití vrátit. Paradoxem zůstává smysl tohoto nařízení, když 16" a 15" pneu jsou naprosto identické, jak šířkou, dezénem, počtem hrotů, tak i obvodem. Myslím, že nejen nás toto rozhodnutí v současném počasí odradilo a i celé startovní pole se rozdělilo na ME a Rakouské mistrovství, ve kterém se mohou používat tak jako doposud 16" pneu na sníh.

Momentálně pracujeme na tom, abychom se mohli zúčastnit jiného zahraničního závodu ME.
Výhrady k pneumatikám má i Raimund Baumschlager, který jede raději jen národní šampionát na 16““, než aby pořizoval nové 15“ pro klasifikaci v ME. Podle něj jsou nové 15“ nebezpečné.

Letošní Jänner Rallye se koná trochu netradičně. V neděli 4. ledna je na programu kvalifikace, shakedown, představení posádek na náměstí a slavnostní start. Vlastní rallye se jede v pondělí a v úterý, a na posádky čeká 18 zkoušek s délkou 237 kilometrů.



JL 2.1.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar