Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jänner Rally - Kubica porazil Pecha před cílem

Stejně jako vloni rozhodla o výsledku Jänner Rallye až poslední rychlostní zkouška. Díky lepší volbě pneumatik zvítězil Robert Kubica s Fordem Fiesta RRC před Václavem Pechem s Mini Cooper S2000 a Raimundem Baumchlagerem se Škodou Fabia S2000.

Kubica - Szczepaniak

Kubica - Szczepaniak

Pech - Uhel

Pech - Uhel

Baumschlager – Wicha

Baumschlager – Wicha

Harrach – Welsersheimb

Harrach – Welsersheimb

Aigner - Watzl

Aigner - Watzl

Kajetanowicz - Baran

Kajetanowicz - Baran

Gryazin - Chumek

Gryazin - Chumek

Tempestini - Pulpea

Tempestini - Pulpea

Letošní ročník mistrovství Evropy (ERC) , který zahájila rakouská Jänner Rally přinesl hned několik změn, které by měly šampionát udělat ještě atraktivnější. Ale jestli se to podaří, zůstává v tuto chvíli otázkou. Dokud se nebudou Evropy zúčastňovat opravdu kvalitní jezdci,jako je třeba Polák Kajetanowicz nebo Rakušák Aigner, tak si můžeme o nějaké vysoké úrovni nechat jen zdát.
Pohled do startovní listiny Jänner Rallye sliboval sice slušné jezdecké obsazení, ale za loňskem zaostával, neboť na startu se neobjevili hlavní protagonisté Jan Kopecký, Bryan Bouffier ani Francoise Delecour a další.
Největší hvězdou byl bezpochyby Robert Kubica, který pojal Jänner Rallye jednak jako trénink před Rallye Monte Carlo a jednak jako seznámení s novým továrním vozem Ford Fiesta RRC. Takže mu o evropské body nešlo, stejně jako ani Václavu Pechovi s Mini S2000, jenž má v plánu ale pouze český šampionát ani Raimundu Baumschlagerovi se Škodou Fabia S2000, který by rád opět získal rakouský titul.
Ve výčtu jezdců, kteří si dělali před startem naději na slušný výsledek, bylo nutno počítat ještě Vasila Gryazina s Fordem Fiesta S2000, Roberta Consaniho s Peugeotem 207 S2000 , a naše jezdce Jaromíra Tarabuse, Antonína Tlusťáka (oba Škoda Fabia S2000), Romana Odložilíka s Fordem Fiesta R5. Záhy se však ukázalo, že nikdo z nich nestačí na nejrychlejší kvarteto Kubica, Kajetanowicz, Pech a Baumschlager.
Novinkou ME je především zavedení povinné kvalifikační zkoušky jezdců FIA a ERC, jejíž výsledek rozhoduje o pořadí na startu do první etapy. Respektive si jej mohou zvolit. Právo první volby měl nejrychlejší Kubica a vybral si dvanáctou pozici. Druhý Kajetanowicz si „přidělil“ šestou pozici, Harrach pátou a čtvrtou.
Velkou neznámou byla i volba pneumatiky, neboť zimu připomínal pouze název rallye. Silnice byly převážně mokré, v nižších polohách dokonce i suché. Ovšem na prvních třech zkouškách, které se jely dvakrát, mohly jezdce překvapit a také některé překvapily zledovatělé lesní úseky. O tom by v první zkoušce mohli vyprávět například Tlusťák, Gryazin, Aigner, Odložilík nebo Černý, v třetí zase Harrach, kteří všichni opustili trať, ale pokračovali dál. Krizové okamžiky se nevyhnuly prakticky žádnému jezdci, což dokazovaly šrámy na automobilech. Harrach dokonce musel měnit čelní sklo, Aigner sháněl zase zadní atd.
Úvod soutěže vyšel nejlépe Kajetanowiczemu, který vyhrál obě první zkoušky jednou před Baumschlagerem a Kubicou, podruhé před Pechem a Kubicou. Třetí úsek zajel nejlépe Kubica, ale vedení si udržel jeho krajan. Pak však přišla Baumschlagerova chvíle, vyhrál čtvrtou zkoušku a usadil se na čele až do osmé zkoušky před Pechem a Kubicou, když v šesté havaroval v tu chvíli druhý Kajetanowicz.
Přestože osmý úsek vyhrál Kubica, tak se na čele usadil Pech a vydržel na ni pouze do předposlední páteční zkoušky. Tu vyhrál Kubica s komfortním náskokem 8,3 s před Pechem a třetímu Baumschlagerovi nadělil 14,7 s. Polák tak přenocoval na vedoucí pozici, druhý byl Pech (6, 4 s), třetí Baumschlager (+ 20,9 s). Posádky na dalších místech Tarabus, Harrach, Aigner, Gryazin, Odložilík ztrácely od půldruhé minuty až po čtyři.
V sobotu čekalo na posádky osm rychlostních zkoušek, z nichž první tři vyšly nejlépe Pechovi a sesadil tak Kubicu, na kterého postupně začal najíždět další cenné sekundy. Navíc byl Polák zatížen penalizací 10 s za předčasný trtat. Třetí Baumschlager už do rizika nešel a hlídal si třetí místo.
Předposlední zkoušku vyhrál Kubica o sekundu před Harrachem a dvě sekundy před Pechem, čímž se k našemu jezdci přiblížil na 11,8 s. Do poslední zkoušky startovaly prioritní posádky v obráceném počasí, a když už se zdálo, že je rozhodnuto, tak všechno bylo jinak. O výsledku rozhodly pneumatiky.
Kubica na poslední zkoušku obul do kříže zimní pneumatiky a pneumatiky s hřeby a tato kombinace se mu vyplatila. Byl o 23 sekund rychlejší než druhý Baumschlager, zatímco Pech, který vsadil na slicky, ztratil půl minuty i celkové vítězství.
Spokojeni byli všichni tři, Kubica si otestoval auto před Monte, Pech vyhrál klasifikaci Mistrovství ČR a Baumschlager zase rakouský šampionát.Pěkná podívaná byla i na dravě jedoucího Beppe Harracha, který s Mitsubishi nechal za sebou řadu jezdců s vozy S2000.

Ohlasy jezdců na průběh soutěže najdete na 1.Kubica">www.autosport.cz
1.Kubica
– Szczepaniak|Ford Fiesta RRC|02:26:42.4
2.Pech – Uhel|Mini Cooper S2000|0:19.9
3 Baumschlager – Wicha|Škoda Fabia S2000|01:38.9
4.Harrach – Welsersheimb|Mitsubishi Lancer Evo IX R4|03:00.3
5.Tarabus – Trunkát|Škoda Fabia S2000|03:39.6
6.Aigner – Watzl|Peugeot 207 S2000|04:33.4
7.Gryazin – Chumak|Ford Fiesta S2000|06:27.4
8.Odložilík – Tureček|Ford Fiesta R5|07:16.3
9.Consani – Landais|Peugeot 207 S2000|09:22.2
10.Neubauer – Ettel|Subaru Impreza Sti R4|11:39.6




J.Lasík 6.1.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar