Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bonver Dakar Project - ohlédnutí za Dakarem

Rallye Dakar 2014 už je minulostí. Týmy mají za sebou více než 9 000 kilometrů napříč třemi jihoamerickými zeměmi. Nejnáročnější rallye světa dokončily i dvě bílé Tatry, které do cíle dovezli Artur Ardavičus a Tomáš Vrátný.

Ardavičus se stal druhým a Vrátný třetím nejúspěšnějším pilotem jedoucím s kamionem vyrobeným kopřivnickou automobilkou Tatra.
Bonver Dakar Project mířil na slavnou dakarskou rallye v pozici největšího českého týmu tvořeného několika mezinárodními posádkami. Kromě závodícího šéfa týmu Tomáše Vrátného se představili se speciály Tatra i Artur Ardavičus a Jaroslav Kazberuk. V kategorii motocyklů reprezentoval Jan Veselý. A všichni si dávali stejný cíl – vydržet do konce a dojet.

Cíl, který se na první pohled mohl zdát jako poměrně skromný a jednoduše dosažitelný, nikoliv však pro ty, kteří ví, jak je Rallye Dakar náročnou soutěží. O to více letos, kdy organizátoři dopředu upozorňovali, že bude ve srovnání s minulými jihoamerickými ročníky podstatně delší a těžší.
O náročnosti této legendární pouštní soutěže se tým přesvědčil už v prvních rychlostních zkouškách. Zatímco Ardavičus se sžíval s Tatrou a Tomáš Vrátný mu kryl záda, Jan Veselý několikrát pomáhal svým těžce zraněným soupeřům a Jaroslav Kazberuk řešil technické problémy, které se týkaly elektroniky motoru. Proto také polsko-česká posádka odstoupila už ve druhé etapě.
Pro Veselého skončila Rallye Dakar 2014 po chybě jednoho z pořadatelů. Po jeho nasměrování se Jan Veselý a několik dalších motorkářů a čtyřkolkářů dostalo do neprůjezdného kaňonu, ze kterého je vyprostil až vrtulník.
Čtvrtá etapa byla pro obě zbývající posádky náročná. Ardavičus totiž na spojovací sekci mezi dvěma měřenými úseky prorazil nádrž a opravou ztratil drahocenný čas jak on, tak závodící šéf týmu Tomáš Vrátný, který mu pomáhal. Pomáhal mu i Marek Spáčil, další český závodník, který byl na dakarské rallye počtrnácté, ale poprvé v roli fotografa a novináře. Za pozdní příjezd do cíle kazašský závodník obdržel dvouhodinovou penalizaci a v průběžném pořadí mu patřilo až 32.místo, zatímco Tomáš Vrátný byl 22.

Obě posádky si však spravily chuť v následující rychlostní zkoušce. Tomáš Vrátný dojel jedenáctý a Artur Ardavičus si skvělou stíhací jízdou zajistil čtvrté místo. Potvrdil nejenom své jezdecké kvality, ale i odolnost a připravenost své nové Tatry, kterou pro něj tým připravil za pět minut dvanáct. Týmovým mechanikům a konstruktérům se podařilo dokončit Tatru den před odjezdem. Jediným testováním tak byla zkušební jízda v podobě několika kol na polygonu a cesta z Kopřivnice do francouzského přímořského města Le Havre. Tam byla technika naloďována na trajekt mířící do Jižní Ameriky.

I přes to však tzv. Jamalka, držela dál. A to až do sedmé etapy, ve které ji kazašský závodník, který v roce 2012 dokončil Rallye Dakar na třetím místě, převrátil na bok. A to pouhé dva kilometry před cílem! „Byla to stoprocentně moje chyba,“ přiznal Artur Ardavičus, kterému na kola pomáhal Martin Kolomý, který bojoval o přední umístění, ale zároveň se potýkal s technickými problémy a po skončení sedmé etapy odstoupil.
Mechanici na Arturově voze pracovali celou noc a zprovoznili ji až před startem osmé etapy, do které její posádka vyrazila bez možnosti připojení pohonu přední nápravy a obsadila 28.místo. Tomáš Vrátný byl 17.. A byl to právě závodící šéf týmu, který v polovině deváté etapy také poškodil svou Tatru, když přehlédl velkou díru. „Byl z toho obrovský let. Vykoplo nás to tak dva metry do vzduchu. Nejprve na přední kolo, pak na zadní. To vše ve feš feši, v prachu, ve kterém nebylo vůbec nic vidět. Dopad byl hrozný,“ přiznal Vrátný, který se svou posádkou vyvázl z tohoto nepříjemného a nebezpečného incidentu bez zranění a mohl tak pokračovat dál. Technické problémy způsobené tvrdým dopadem jeho Tatry jej ale omezovaly nejen ve zbývajících kilometrech deváté etapy, ale i v dalších zkouškách.
Už v té následující, desáté, byl Tomáš Vrátný až 28. „Tahle etapa byla utrpením. Auto po ráně v předchozí etapě bohužel nefungovalo. Hlavně tlumiče a stabilizace. Sekal se mi volant a téměř nešlo řadit, což úžasně zapadlo do desáté, tolik těžké etapy. V dunách jsme byli zcela nestabilní a v takzvaných rozbíječkách bez fungujících tlumičů to bylo jako na trakaři. A navíc jsme si lehli. Na úplně bezvýznamné dunce, když zase nešlo zařadit kvalt, nás to hodilo na bok. Velké poděkování patří posádce Jendy Tománka, která neváhala a pomohla nám. Jinak nebýt technických potíží, etapa byla pro značku Tatra ideální. Ale ukázalo se, že ta rána z deváté etapy tatru poznamenala víc, než jsme si mysleli,“ popsal Tomáš Vrátný. Jeho týmový kolega Artur Ardavičus dojel i přes přetrvávající potíže s poškozenou přední nápravou na 13. místě. Mechanici před desátou etapou opravili pohon 4x4.
Ani jedenáctá a dvanáctá etapa výraznou změnu nepřinesla. Artur Ardavičus dojel za hranicí elitní desítky, Tomáš Vrátný se dál trápil a v obou etapách byl jednadvacátý. „Je to zvláštní, jak se to otočilo, ale letos to bylo poprvé, co jsem se těšil na měkký písek. Bylo to kvůli rozbitým tlumičům, které se nám po té velké ráně nepodařilo dát dohromady. A to mám takové úseky rád, protože Tatra v rozbíječkách získává. Trošku zvláštní způsob, jak si zamilovat duny, ale i to je Dakar. Mám zase jiné zážitky. V klidu jsem si prohlédl snad všechna dakarská auta.“
Přestože se poslední třináctá etapa mohla zdát se svými 157 měřenými kilometry symbolická, až v ní se rozhodovalo nejenom o konečném umístění obou posádek týmu Bonver Dakar Project, ale i o celkovém vítězi Rallye Dakar v kategorii kamionů. Tím se nakonec stal Andrej Karginov. Artur Ardavičus dojel na 14. místě, těsně za Vlastimilem Vildmanem s Liazem.
„Tento Dakar nabídl všechno. Mysleli jsme si, že se pojede ve větším a náročnějším terénu, ale bylo to spíše o rychlých a klikatých úsecích,“ konstatoval Artur Ardavičus. Na nejrychlejšího ztratil 15 hodin, 36 minut a 11 vteřin. „Ale i tak si myslím, že s naším výsledkem můžeme být spokojení. Jeli jsme na Dakar s novým a neodzkoušeným autem a dojeli jsme do cíle. Mechanici měli spoustu práce, ale i oni si s tím poradili skvěle a já bych jim za to rád poděkoval,“ pochvaloval si zkušený kazašský závodník spolupráci s týmem. Ardavičusova Tatra se mimo jiné stala nejúspěšnějším kamionem s motorem Gyrtech. „Samozřejmě si uvědomujeme, že před sebou máme hodně práce, ale myslím si, že máme dobrý základ k tomu, abychom z auta udělali rychlý a technicky vyspělý kamion, který bude moci konkurovat těm nejlepším.“
Mezi ty nejlepší patří i tým Kamaz Master, se kterým Artur Ardavičus spolupracoval pět let.
Tomáš Vrátný byl sedmnáctý se ztrátou 17 hodin, 38 minut a 43 vteřin. Potřetí ze tří startů dokončil tuto soutěž a vylepšil své nejlepší umístění v celkovém hodnocení. V roce 2012 dojel osmnáctý, o rok později, při své premiéře v roli závodícího šéfa týmu, dojel dvacátý. „Jsme v cíli a to je pro nás to nejdůležitější. Dakar bych rozdělil do tří částí. V té první, kdy jsme měli technické problémy a z auta sem tam něco upadlo, jsme dojížděli na takových průměrných pozicích. Pak ale bylo vidět, že se to auto stabilizovalo, já jsem nabyl trošku sebevědomí a začaly se zajíždět výsledky kolem desátého místa, což bylo perfektní. Jak jsme postupně zrychlovali a zrychlovali, tak jsem vymetl díru a to už byla ta třetí část Dakaru, kdy se prioritou stalo to, abychom Dakar dokončili. To bylo vidět i na výsledcích..“
„Myslím si, že teď už nebudeme investovat do osmsetpatnáctky a zaměříme se na vývoj jamalky. Máme spoustu informací a víme, jak to auto posunout dál, aby bylo schopné závodit na čelních pozicích a vyhráva. Byl jsem už na třech Dakarech a tady ta atmosféra byla určitě nejlepší. Tým fungoval perfektně.

Nejúspěšnějším českým pilotem byl Aleš Loprais. Synovec slavného šestinásobného vítěze Rallye Dakar Karla Lopraise byl nejrychlejší ve dvou etapách a po technických problémech se umístil na šestém místě. Zopakoval tak své loňské umístění. Jeho týmový kolega Jan Tománek dojel při své premiéře za volantem kamionu na osmnáctém místě. Kromě Martina Kolomého nedokončil nejnáročnější Rallye světa ani Jaroslav Valtr.
Na slavnostní pódium v cíli Rallye Dakar 2014 vystoupilo celkem 205 účastníků, což je méně než polovina všech startujících. I to potvrzuje slova soutěžících o tom, že letošní dakarská rallye byla v rámci dosavadních jihoamerických ročníků tou nejnáročnější.


1.Karginov, Mokeev, DevyatkinKamaz55:00.28
2.de Rooy, Colsoul, RodewaldIveco+00:03:11
3.Nikolaev, Yakovlev, RybakovKamaz+01:34:52
4.Sotnikov, Mizyikaev,AferinwKamaz+03:22:10
5.Shibalov, Amatych,KhisamievKamaz+04:37:25
6.Loprais, Bruynkens, PustějovskýTatra05:04:01
7.Stacey, Ruf, den KinderenIveco+05:14:57
8.Kuipers, Torrallardona, van der VaetIveco+06:31:08
9.van Vliet, Pronk, KlerinMAN+07:06:53
10.Vila Roca, van Eerd, ColomeIveco+07:53.35
13.Vildman, Macík, MrkvaLiaz+13:20:46
14. Ardavichus, Nikizhev, KaplánekTatra+15:36:11
17.Vrátný, Holáň, MiskolciTatra+17:38:43
18.Tománek, Kašpárek,KašpárekTatra+18:20:48



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar