Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Barum Rally se smutným koncem

Měl to být vrchol sezony, výkladní skříň našeho rallyesportu, ale soutěž bohužel dopadla, jak jsme si všichni po smolné Rallye Bohemia nejméně přáli. Byla ukončena po třinácté zkoušce, když Václav Kopáček vjel s prakticky neovladatelným vozem do diváků.

Hänninen - Markkula

Hänninen - Markkula

Kresta - Gross

Kresta - Gross

Kostka - Houšť

Kostka - Houšť

Aigner - Minor

Aigner - Minor

Mikkelsen - Flone

Mikkelsen - Flone

Pech - Uhel

Pech - Uhel

Orsák - Šmeidler

Orsák - Šmeidler

Kopáček - Singer

Kopáček - Singer

Přitom až do této chvíle probíhala rallye bez větších problémů, byť se jela spíš za listopadového počasí než letního. Jedna dešťová přeháňka střídala druhou, silnice osychaly, aby po nějaké době byly opět mokré, na Tesáku spadla dokonce mlha, nebo spíše nízké mraky.
Tisíce diváků naladila už páteční večerní speciálka, v níž exceloval nejlepším časem Václav Pech s vylepšeným Mini před neustále se lepšícím Tomášem Kostkou se Škodou Fabia S2000, a teprve třetí příčka patřila továrnímu jezdci Janu Kopeckému. Jen oči pro pláč zůstaly domácímu Pavlu Valouškovi, když se z motoru Peugeotu 207 S2000 jen zakouřilo.
Sobotní etapu zahajovala polookruhová zkouška kolem Slušovic a tady se hned prosadila trojice škodovek v pořadí Hänninen, Mikkelsen a Kostka, a do vedení se dostal právě Fin před Kostkou. Poprvé míchala pořadím náročná Pindula, kterou prolétl nejlépe Mikkelsen před Hänninenem a Kostkou, zatímco Pech poruchou diferenciálu ztratil více než 43 sekund a dosud vedoucí může produkčních vozů Orsák 46 sekund. Norský mladík a vedoucí muž klasifikace IRC Andreas Mikkelsen vycítil šanci a po druhém průjezdu Slušovic se dostal do vedení, které udržel až do šesté zkoušky. Sledovaný obě továrními jezdci Hänninenem a Kopeckým. Čtvrté místo drželi Kostka s Houštěm. Ale po šesté úseku se vrátil na první pozici Hänninen před Kopeckým, když Nor klesl na třetí místo, ale stále ještě s nepatrnou ztrátou. Ale po poslední zkoušce se zvýšila až na půl minuty.
Nedělení etapu začal ale dvěma defekty, při nichž ztratil 4.43 minuty, což znamenalo předposlední čas v rychlostní zkoušce a pokles v absolutním pořadí na desátou příčku. Tém ztratil veškeré naděje na dobré umístění. Naopak Kopecký se skvělým časem přiblížil ke svému kolegovi na pět sekund a zdálo se, že závěr soutěže bude ještě dramatický. V tu dobu odstavil Pech svůj Mini pro závadu na vodním čerpadle. Jenže finský jezdec toužil strašně moc vyhrát Barum rally, čímž by si pojistil titul mistra Evropy a vyhrával jednu zkoušku za druhou.
Bohužel pak přišla osudní třináctá zkouška, v níž se nejdříve zastavil motor Fabie u Jana Kopeckého, aby zhruba po dvaceti minutých byla zkouška přerušena po havárii Václava Kopáčka se Subaru Impreza. V rychlém úseku, kde se údajně jezdilo naplno vjel do diváků a jednoho usmrtil a druhého zranil. Poté byla soutěž zastavena a ukončena bez slavnostního vyhlášení výsledků. Proč k nehodě došlo se vedou zatím více méně jen dohady. Ale svoji vcelku velkou roli sehrála určitě rychlost. Rallye se v poslední době neustále zrychlují, silnice jsou stále horší a po některých se rallye jezdí třeba i třicet let. Podvozky automobilů jsou stále dokonalejší, na silnici drží jako přibyté…až se najednou odlepí od země a hned je zaděláno na malér. Pořadatelé věnovali bezpečnosti diváků opravdu hodně, snažili se nic nepodcenit, ale desetiticíce diváků prostě uhlídat nejde. A byť není třeba místo označené jako zakázaná nebo nebezpečné, tak by měl mít každý na paměti se fyzikální zákony platí pro každého. Na rallye dvojnásob, ale někdy opravdu bývají nevyzpytatelné.
Na prvním místě byl v cíli klasifikován Juho Hänninen, za nímž se umístili švagři Roman Kresta se zkušeným Petrem Grossem a Tomšš Kostka s Miroslavem Houštěm, kteří se po celou soutěž přetahovali o umístění hned za továrními jezdci. Nedělní zkoušky padly Jaromíru Tarabusovi, jenž skončil čtvrtý před mladíky Barrablem z Irska a Kruudem z Estonska, oba na vozech Škoda Fabia S200.
Nejlepším jezdcem kategorie produkčních vozů byl Jarek Orsák před Vladimírem Barvíkem, oba s Mitsubishi Lancer.


Na tiskové konferenci po soutěži jeden z našich nejzkušenějších jezdců a trojnásobný vítěz této rallye Roman Kresta prohlásil: „Dosud jsem tvrdil, že je to souhra náhod, ale tohle už není. Jede se rychle a rychleji, auta se zrychlují, tratě jsou rychlé. Nevím, co se stalo, a nechci něco říkat. Ať sedíte v autě, nebo se jdete dívat k trati, nevíte, kde se může co stát. Nikdy jsem nejel rychlejší barumku, ani s wéercéčkem. Záleží, kdo se jak odváží a rozezná, jestli ta rychlost je správná nebo ne. Bohužel. Je to souhra více věcí, více faktorů. Dva mladí kluci se nabourali. Možná tohle je věc, která by se měla řešit."


1.Hänninen – MarkkulaŠkoda Fabia S200002:11:28.2
2.Kresta – GrossŠkoda Fabia S2000+2:13:11.3
3.Kostka – HoušťŠkoda Fabia S2000+2:13:20.0
4.Tarabus –TrunkátŠkoda Fabia S2000+2:15:19.9
5.Barrable – LoudonŠkoda Fabia S2000+2:16:01.8
6.Kruuda – JärveojaŠkoda Fabia S200+2:16:31.2
7.Aigner – MinorSubaru Impreza Sti R4+2:17:02.8
8.Mikkelsen – FloeneŠkoda Fabia S2000+2:17:04.0
9.Sołowow – BaranPeugeot 207 S2000+2:17:36.9
10.Wiegand – GottschalkŠkoda Fabia S2000+2:18:50.0




J.Lasík, 3.9.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar