Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Barum Czech Rally vyhráli Pech s Uhlem

Už dlouho se u nás nesešla tak kvalitní konkurence, jako při letošním 44.ročníku Barum Czech Rally. Pohled do startovní listiny sliboval dramatický závod. Bohužel trval jen do čtvrté zkoušky, pak se mistrovství Evropy změnilo na mistrovství ČR.

V roli velkých favoritů na vítězství přijeli do Zlína finský jezdec Esapekki Lappi s tovární Škodou Fabia S2000, dále Holanďan Kevin Abbring a Ir Craig Breen s továrními Peugeoty 208 T16. Vysoko jistě pomýšleli i Estonec Ott Tänek s Fordem Fiesta R5, Němec Sepp Wiegand s druhou tovární Fabií, Polák Kajetan Kajetanowicz s Fordem Fiesta R5.

Na startu se sešla i kompletní domácí špičky, kromě Martina Prokopa, ale s Tomášem Kostkou (Ford Firesta R5). Na startu sklidili největší aplaus diváků Václav Pech s Petrem Uhlem a po celé trati nebylo snad diváka, který by jim nepřál úspěch. Přízeň diváků si získal nejen krásnou jízdou s miníkem, ale i svým kamarádským přístupem. Potlesk sklidil rovněž Roman Kresta a Petr Starý se Škodou Fabia S2000. Roman Kresta se s rallye loučil vloni na barumce, ale letos přeci předsevzetí porušil. Jednou při Rallye Podkopná Lhota, podruhé při Barum Rallye.

Soutěž tradičně zahajovala páteční večerní speciálka v ulicích Zlína, jedinečná show pro tisíce diváků. Nejrychleji se proplétl ulicemi Abbring před Lappim (+2,8), Breenem (+4,6), Kostkou (+4,7) a Pechem (+5,2). Opravdové závodění začalo až v sobotu ráno, ale už bez Miroslava Jakeše, jehož Citroën DS3 R5 vypověděl službu. Po Bohemii si tak připsal druhou nedojetou rallye.

První dvě sobotní zkoušky vyhrál Abbring, jednou před Breenem, podruhé před Krestou. Pak ale přišel Troják s délkou 23 kilometrů a po několika minutách bylo „vymalováno“. Jak praví přísloví, když se dva perou…v tomto případě čtyři…
Vedoucí Abbring odstavil Peugeot pro technickou poruchu, Lappi havaroval a Breen narazil do stromu. Zkoušku sice dokončil, ale pak vzdal. Vedení se ujal černý kůň soutěže Roman Kresta o 3,9 sekundy před Pechem, který mu porážku hned v dalším úseku vrátil. V tu chvíli musel bohužel Kresta odstavit Fabii pro technické potíže a Václav Pech se stal lídrem barumky. Taktika tak jednou slavila úspěch, ale do cíle zbývalo ještě deset zkoušek.

Václav Pech:„Nám se povedly obě předchozí RZ na výbornou, protože jsme stáhli ztrátu z rána. Po Semetínu musím uznat, že jsem opravdu unavený. Jede se strašně rychle a máme dost tvrdé nastavení auta, což jsem zjistil včera na městské erzetě. Proto jsem fyzicky vyčerpaný. Posádka před námi (poznámka Esapekka Lappi) přeskočil obrubníky v klouzavé zatáčce ve Vlčkové, do které se jezdec musí pěkně trefit a trochu si ji nadjet. Barumka je velmi dlouhá. Projet znovu Troják a Semetín bez chyb nebo technické závady je hrozně náročné. Možná je s tím naším náskokem lepší jet na jistotu a ne úplně nadoraz, ale nechci moc zvolnit, abych neudělal nějakou chybu."

Do konce první etapy vyhrál ještě dvě zkoušky, stejně jako Jaromír Tarabus, který chtěl zopakovat loňské druhé místo a v průběžném pořadí mu patřilo až osmé místo. Vedl Pech před Wiegandem (+54,1 s), Kostkou (+1:12,7), Kajetanowiczem (+1:25,9), Odložilíkem (+1:37.0), Consanim (+1:43,1), Orsákem (+1:54,7). Po první etapě byl vyloučen Pavel Valoušek, jehož Škoda Fabia S2000 nesplňovala váhový limit.

Druhý den si Pech už jen kontroloval vedoucí pozici a přední místa přenechával soupeřům. O vítězství a zisk titulu nechtěl zákonitě přijít. Znovu se tak potvrdilo, že účel světí prostředky. Václav Pech s Petrem Uhlem mohou po Barum Rallye slavit nejen vítězství v evropské soutěži, ale zároveň i titul mistrů České republiky. Blahopřejeme.

O druhou příčku se rozpoutal souboj mezi Wiegandem a Kostkou až dá posledních metrů. Němec byl v cíli o 0,2 sekundy dřív. „Jsem samozřejmě velice šťastný, že jsme ještě vybojovali druhé místo. Asfalt byl zejména v lesních úsecích kluzký, zčásti dokonce pokrytý blátem. V neděli už jsme zbytečně neriskovali. Nejdůležitější bylo posbírat body mistrovství“, komentuje Wiegand. V celkovém hodnocení ERC stáhl německý pilot po osmi soutěžích sezóny náskok týmového kolegy a vedoucího jezdce Lappiho na 19 bodů. Vůči konkurenci oba tovární jezdci v boji o následnictví loňského mistra Evropy Jana Kopeckého svůj náskok dokonce ještě zvýšili. Lappi vede s celkovým počtem 123 bodů před Wiegandem (104).
V poslední zkoušce se ještě před čtvrtého „Kajta“ dostali Orsák a Tarabus, ale ještě dřív havaroval Odložilík.

Vzhledem k tomu, že FIA vymýšlí neustále nějaké „ptákoviny“, tak posádka, která v první etapě odstoupí, může druhý den pokračovat v soutěži a získat body aspoň za denní etapu. To je i případ Lappiho. V sobotu havaroval, ale mechanici auto opravili a v neděli vyhrál tři ze šesti zkoušek a umístil se na třetím místě denního hodnocení. Získal tak pět bodů do celkového hodnocení ERC. Pro diváky určitě dobré, ale z hlediska rallye trochu zavádějící.

V rámci Barum Czech Rally proběhl bez problémů také další test přeplňovaného 1,6-litrového motoru pro připravovaný speciál ŠKODA Fabia R 5. Testovací vůz řídil mistr Evropy Jan Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem. „Nejednalo se mi tu tentokrát o špičkové časy, ale v první řadě o test motoru. Ale bylo skvělé, jet před zraky desetitisíců diváků kolem trati“, komentuje Kopecký.
S novým soutěžním speciálem bude ŠKODA v budoucnu nastupovat na start mezinárodních soutěží v kategorii R 5. Dle šéfa týmu ŠKODA Motorsport Michala Hrabánka je tým při vývoji nové naděje pro budoucí úspěchy na dobré cestě: „Při Barum Czech Rally jsme splnili i naši druhou misi: test našeho nového vozu. Dospěli jsme tak k dalšímu milníku.“


Třídu produkčních automobilů vyhrál velice pěkně jedoucí Martin Březík s Markem Omelkou s Mitsubishi Lancer (celkově 12.), evropskou kategorii vyhráli Francouzi Stephane Lefebrve a Thomas Dubois s Peugeotem 208 R2. Tady bojoval i Jan Černý, který skončil až šestý a tím pro něj šance na titul skončila.
Za zmínku stojí ještě výkon Adama Koblihy, který dokázal Renault Clio dovézt do cíle na vynikajícím třináctém místě.


1.Pech –UhelMini John Cooper Work S2000 2:16.28,7
2.Wiegand – ChristianŠKODA Fabia S2000+ 51,5
3.Kostka – HoušťFord Fiesta R5+ 51,7
4.Orsák – ŠmeidlerŠKODA Fabia S2000+ 1.12,8
5.Tarabus – TrunkátŠKODA Fabia S2000+ 1.13,6
6.Kajetanowicz – BaranFord Fiesta R5+1:14,4
7.Tänak – MölderFord Fiesta R5+ 2:41,5
8.Vlček – LasevičŠkoda Fabia S2000+ 5:30,2
9.Tlusťák – KučeraŠkoda Fabia S2000+ 6:05,8
10. B.Magalhaes – C. MagalhaesPeugeot 208 T16+7:07.03





J:Lasík, 1.9.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar