Audi je připraveno na 24 h Le Mans
Audi Sport Team Joest absolvoval již týden před závodem technickou přejímku na 24 h Le Mans. Dva vozy Audi R18 e-tron quattro a dva vozy R18 ultra prošly bez jakýchkoli problémů. Neobvykle brzký termín technické přejímky ovšem znamenal, že tři jezdci Audi dorazili o den později.
Loïc Duval závodil v Malajsii, Oliver Jarvis bojoval na Slovakiaringu a Marc Gené byl na Velké ceně Kanady Formule 1. Diváci mohli poprvé sledovat technickou přejímku na Place de la République v centru města Le Mans, protože letos probíhá rekonstrukce dosud používaného náměstí Place des Jacobins před katedrálou Saint-Julien.
Do letošního 80. ročníku slavného vytrvalostního závodu nasadí čtyři sportovní prototypy LMP1. Dva s označením Audi R18 e-tron quattro (startovní čísla 1 a 2) budou jako první závodní vozy v Le Mans vybaveny hybridní jednotkou, která kombinuje elektrický pohon přední nápravy s konvenčním pohonem zadní nápravy vznětovým motorem V6 TDI 3,7 litru. Ten jediným je zdrojem hnací síly v prototypech Audi R18 ultra (startovní čísla 3 a 4), nejlehčích závodních vozech Audi pro Le Mans všech dob.
Za volant prototypů Audi usedne celkem dvanáct jezdců v barvách týmu Audi Sport Team Joest, kteří mají na svém kontě dohromady devatenáct vítězství v Le Mans. S jedničkou budou obhajovat loňské vítězství Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer (CH/D/F). Vůz číslo dvě budou postupně řídit Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish (I/DK/GB), s „trojkou“ se postaví na start Romain Dumas/Loïc Duval/Marc Gené (F/F/E) a startovní číslo 4 bude patřit posádce Marco Bonanomi/Oliver Jarvis/Mike Rockenfeller (I/GB/D).
Značka Audi vyhrála od roku 2000 vytrvalostní závod 24 h Le Mans celkem desetkrát, a je tak nejúspěšnější značkou v nedávné historii legendárního závodu. Po prvním vítězství motoru TFSI (v roce 2001) a historicky prvním triumfu vozu poháněného vznětovým motorem (v roce 2006) následovalo v roce 2010 první vítězství vozu s motorem přeplňovaným turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG).
Slovo Marca Geného
V dubnu jste přišel k Audi jako náhradní jezdec. Ve Spa jste vyhrál svůj dosud jediný závod v barvách Audi poté, co jste musel zaskočit za Timo Bernharda, kterého nahradíte rovněž v závodě 24 h Le Mans. Jak se cítíte?
„Samozřejmě je mi velmi líto, že Timův zdravotní stav není ještě v pořádku. Podle plánu jsem se měl jako náhradní jezdec zúčastnit testovacího dne v Le Mans. Nyní pojedu také závod, což je pro mě pocta. Lidé u Audi se ovšem ke mně nikdy nechovali jako bych byl jen náhradním jezdcem – hned od začátku jsem se cítil být součástí týmu.“
Co Vám dalo tento pocit?
„Plně jsem se podílel již na testování. Pak mi bylo umožněno jet závod ve Spa. V Le Mans jsem původně závodit neměl. Když to bylo potvrzeno, byl jsem velmi šťastný. Tenhle závod mám moc rád, stejně jako tým. A moc se mi líbí Audi R18 ultra.“
Jak jste reagoval na své vítězství ve Spa?
„Vítězství mi přineslo několik pěkných článků v tisku, hodně blahopřání a rovněž i uznání v boxech Formule 1. Začal jsem si uvědomovat, jak důležitou značkou Audi je. Díky tomu je toto vítězství ještě významnější a velké množství fanoušků značky nás velmi pozorně sleduje. To je odlišné od ostatních týmů. Struktura u Audi je na stejné úrovni jako v nejlepších týmech Formule 1. A navíc nadšení celé značky pro 24 h Le Mans je enormní.“
Vítězové od roku 2000
Informace o okruhu
Délka tratě: 13,629 km
Rekord v kvalifikaci: Stéphane Sarrazin (Peugeot), 3:18.513 s (247,16 km/h)
Rekord v závodě: Loïc Duval (Peugeot), 3:19.074 s (246,463 km/h)
Pole position 2011: Benoît Tréluyer (Audi), 3:25.738 s (238,480 km/h)
Nejrychlejší kolo 2011: André Lotterer (Audi), 3:25.289 s (239,002 km/h)
Nejdelší ujetá vzdálenost: Bernhard/Dumas/Rockenfeller (Audi), rok 2010, 5410,713 km za 24 hodin 01 minutu 23,694 sekundy (225,228 km/h)
Do letošního 80. ročníku slavného vytrvalostního závodu nasadí čtyři sportovní prototypy LMP1. Dva s označením Audi R18 e-tron quattro (startovní čísla 1 a 2) budou jako první závodní vozy v Le Mans vybaveny hybridní jednotkou, která kombinuje elektrický pohon přední nápravy s konvenčním pohonem zadní nápravy vznětovým motorem V6 TDI 3,7 litru. Ten jediným je zdrojem hnací síly v prototypech Audi R18 ultra (startovní čísla 3 a 4), nejlehčích závodních vozech Audi pro Le Mans všech dob.
Za volant prototypů Audi usedne celkem dvanáct jezdců v barvách týmu Audi Sport Team Joest, kteří mají na svém kontě dohromady devatenáct vítězství v Le Mans. S jedničkou budou obhajovat loňské vítězství Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer (CH/D/F). Vůz číslo dvě budou postupně řídit Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish (I/DK/GB), s „trojkou“ se postaví na start Romain Dumas/Loïc Duval/Marc Gené (F/F/E) a startovní číslo 4 bude patřit posádce Marco Bonanomi/Oliver Jarvis/Mike Rockenfeller (I/GB/D).
Značka Audi vyhrála od roku 2000 vytrvalostní závod 24 h Le Mans celkem desetkrát, a je tak nejúspěšnější značkou v nedávné historii legendárního závodu. Po prvním vítězství motoru TFSI (v roce 2001) a historicky prvním triumfu vozu poháněného vznětovým motorem (v roce 2006) následovalo v roce 2010 první vítězství vozu s motorem přeplňovaným turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG).
Slovo Marca Geného
V dubnu jste přišel k Audi jako náhradní jezdec. Ve Spa jste vyhrál svůj dosud jediný závod v barvách Audi poté, co jste musel zaskočit za Timo Bernharda, kterého nahradíte rovněž v závodě 24 h Le Mans. Jak se cítíte?
„Samozřejmě je mi velmi líto, že Timův zdravotní stav není ještě v pořádku. Podle plánu jsem se měl jako náhradní jezdec zúčastnit testovacího dne v Le Mans. Nyní pojedu také závod, což je pro mě pocta. Lidé u Audi se ovšem ke mně nikdy nechovali jako bych byl jen náhradním jezdcem – hned od začátku jsem se cítil být součástí týmu.“
Co Vám dalo tento pocit?
„Plně jsem se podílel již na testování. Pak mi bylo umožněno jet závod ve Spa. V Le Mans jsem původně závodit neměl. Když to bylo potvrzeno, byl jsem velmi šťastný. Tenhle závod mám moc rád, stejně jako tým. A moc se mi líbí Audi R18 ultra.“
Jak jste reagoval na své vítězství ve Spa?
„Vítězství mi přineslo několik pěkných článků v tisku, hodně blahopřání a rovněž i uznání v boxech Formule 1. Začal jsem si uvědomovat, jak důležitou značkou Audi je. Díky tomu je toto vítězství ještě významnější a velké množství fanoušků značky nás velmi pozorně sleduje. To je odlišné od ostatních týmů. Struktura u Audi je na stejné úrovni jako v nejlepších týmech Formule 1. A navíc nadšení celé značky pro 24 h Le Mans je enormní.“
Vítězové od roku 2000
2000 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi |
2001 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi |
2002 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi |
2003 | Capello/Kristensen/Smith | Bentley |
2004 | Ara/Capello/Kristensen | Audi |
2005 | Kristensen/Lehto/Werner | Audi |
2006 | Biela/Pirro/Werner | Audi |
2007 | Biela/Pirro/Werner | Audi |
2008 | Capello/Kristensen/McNish | Audi |
2009 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot |
2010 | Bernhard/Dumas/Rockenfeller | Audi |
2011 | Fässler/Lotterer/Tréluyer | Audi |
Informace o okruhu
Délka tratě: 13,629 km
Rekord v kvalifikaci: Stéphane Sarrazin (Peugeot), 3:18.513 s (247,16 km/h)
Rekord v závodě: Loïc Duval (Peugeot), 3:19.074 s (246,463 km/h)
Pole position 2011: Benoît Tréluyer (Audi), 3:25.738 s (238,480 km/h)
Nejrychlejší kolo 2011: André Lotterer (Audi), 3:25.289 s (239,002 km/h)
Nejdelší ujetá vzdálenost: Bernhard/Dumas/Rockenfeller (Audi), rok 2010, 5410,713 km za 24 hodin 01 minutu 23,694 sekundy (225,228 km/h)
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout