Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Afrika Race VII - Tomeček 2 v kamionech, Zapletal vypadl

Sedmou etapu Africa Eco Race 2015 z Chami do Azougui proletěl Tomáš Tomeček jako druhý nejrychlejší kamion. V průběžném hodnocení se Tatra se startovním číslem 400 drží i nadále na druhém místě, celkově je sedmý. Z výsledkové listiny bohužel zmizel Mirek Zapletal, ale důvod zatím neznáme.

{*3]

Po dni volna se konvoj Africa Eco Race přesunul na území Mauretánie. Podle původního plánu měla po 437 km dlouhé spojovací etapě následovat první mauretánská rychlostní zkouška. Vše však nakonec bylo jinak. Úředníci na hranicích situaci ne zcela zvládli, výsledkem čehož bylo několikahodinové zdržení pro závodní posádky a až osmihodinové pro doprovodná vozidla. Ve vzduchu bylo navíc hodně písku, což v kombinaci s mlhou přicházející od moře znamenalo jediné – vrtulníky nemohly startovat a tudíž musela být rychlostní zkouška zrušena. „Je to škoda, ale nedalo se nic dělat," konstatoval v bivaku Tomáš Tomeček. „Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě. Tři vrtulníky, které organizátoři Africa Race používají, jsou pro zajištění závodu důležité. Kromě sportovního ředitele soutěže tvoří posádky i lékaři a televizní štáb."

Namísto zrušené rychlostní zkoušky se tak závodní posádky přesunuly rovnou do bivaku v Azougui, odkud v úterý startovala 433 km dlouhá rychlostní zkouška. Do té startoval Tomeček jako čtvrtý kamion. Po vlažnějším začátku chytila Tatra se startovním číslem 400 skvělé tempo a začala se blížit dříve startujícím soupeřům.

„Před dunovým polem jsme na rychlém úseku dojeli a předjeli Elisabeth Jacinto,“ popisuje průběh etapy Tomečkův navigátor Ladislav Lála a hned pokračuje. "První duny byly hodně o velbloudí trávě a držení správného azimutu. Snažili jsme se držet vyjeté stopy. Na začátku druhého dunového pole jsme potkali dva Kamazy, jejichž posádky si navzájem pomáhaly z nesnází. Nabídli jsme jim pomoc, ale poslaly nás dál. Snažili jsme se jet azimut daný itinerářem. Stop před námi ubývalo, až jsme nakonec jeli vlastní stopu. Narazili jsme na několik zapadlých aut a z dun jsme nakonec vyjeli jako vůbec první kamion."

Tomáš Tomeček k tomu dodává: „Závěr etapy se jel opět naplno. Tento typ etap nám příliš nevyhovuje, protože se jede pořád s plynem na podlaze. Je to hodně o tlumičích, což je oblast kde na konkurenci ztrácíme.“

A Ladislav Lála doplňuje: „U posledního waypointu jsme narazili na Kamaz 404. Opravdu bych chtěl vidět výpis z Iritracku pro tento úsek. V cíli jsme byli nakonec těsně druzí, což vzhledem k profilu etapy považujeme oba za fantastický výsledek. Tomáš jel dnes fantastický závod a zejména dunovou pasáž jsme si neskutečně užívali."

Do bivaku přijel Tomeček mezi auty i kamiony jako pátý a podobně jako většina soupeřů čekal na příjezd asistenčního kamionu. Etapa tak dokonale prověřila celé startovní pole. MAN Noela Esserse se převrátil v dunách a čeká na pomoc jednoho ze dvou kamionů bailé („koště“), které pro organizátory připravuje Tomáš Tomeček. Iveco Gregoora Bouwense stojí v dunovém poli kvůli poruše motoru. Tomáš Tomeček k tomu uvádí: „Kamiony bailé budou mít spoustu práce, aby z náročné etapy zachránily uvízlé motocykly, automobily a bohužel i kamiony. MANa se snad podaří postavit na kola a dostane se z dun sám. Jakkoliv dokáže Tatra téměř cokoliv, tak z prostředku rozsáhlého dunového pole nehybný kamion prostě nevytáhne. Mnohem lepším řešením je poslat vrtulníkem potřebné náhradní díly. Dunové pole uprostřed Mauretánie samozřejmě není zrovna nejlepší místo pro opravu, ale posádky kamionů si většinou dokáží nějak poradit."

Osmá rychlostní zkouška vedoucí z Azougui do Azougui představuje smyčku, což je dobrá zpráva pro všechny asistence, které čekal v úterý více než 700 km dlouhý přejezd. „Přes den za volantem, večer pod autem,“ tak shrnuje své dojmy z účasti na Africa Race mechanik Jaroslav Žerdík a hned pokračuje: „Auto zatím drží. Kromě plánovaného servisu řešíme co je potřeba. Dnes jsme kromě nárazníku, který kluci lehce ohnuli v dunách, měnili brzdový válec na levém zadním kole a preventivně pravou zadní pneumatiku. Prostě nic závažného. Tatra si nechá líbit opravdu hodně.“

Speciálku vyhrál Serradori na Predatoru a takřka dvacet minut před Sabatierem. Třetí Shibalov s Kamazem ztrácel 35 minut, což ale jeho vedoucí pozici neovlivnilo. Tomeček dojel celkově pátý se ztrátou 40 minut na prvního. Hned za ním skončil Sazonov s H3 z dřevohostických dílen.



1.Shibalov – Amatych – KhisamierKamaz23:46.17
2.Serradori – HaquettePredator+00.58
3.Sabatier – RojatBuggy+30.03
4.Sazonov – SakhimovH3+41.01
5.Loomans – DriesmanToyota+43.32
7.Tomeček –LálaTatra+56.34

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar