Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vozy na CNG jsou již k dispozici ve většině tříd

Obliba automobilů na stlačený zemní plyn (CNG) v České republice neustále roste. Důvodem je nejen nižší cena CNG oproti standardním palivům, která zajišťuje poměrně krátkou dobu návratnosti počáteční investice, ale také každoroční nárůst počtu plnicích stanic.

Na konci letošního roku u nás bude jezdit zhruba 11 000 vozů na CNG a k dispozici bude kolem 100 plniček. Jak je to ale s dostupností aut? Které automobilky již vozy s CNG pohonem prodávají a v jakých třídách?

V současnosti jsou CNG automobily populární zejména v podnikové sféře. „Nejvyšší prodeje CNG automobilů registrujeme u podnikatelů,“ říká Edita Dujsíková, vedoucí prodeje společnosti ZLINER s.r.o. Podle odborníků však lze předpokládat postupný růst zájmu také u fyzických osob, čemuž vedle rozšíření počtu plnicích stanic napomáhají také další faktory

Automobily na stlačený zemní plyn prodává mj. Škoda, Fiat, Volkswagen, Opel nebo Mercedes. Podle údajů odborného serveru www.cngplus.cz se na českém trhu prodává zhruba 40 různých modelů s pohonem na stlačený zemní plyn, v nabídce však některé třídy chybí, např. u kabrioletů nebo sportovních a terénních vozů.

Například v segmentu malých městských vozů jsou prodejci nabízeny CNG verze většiny nejprodávanějších modelů, jako je Škoda Citigo G-TEC, Fiat Panda, Fiat Punto nebo Volkswagen Up!. U modelu Škoda CitiGO G-TEC je cena CNG verze oproti srovnatelnému benzínovému motoru o zhruba 60 000 Kč vyšší, podle tvrzení výrobce však vůz spotřebuje až o 60 % méně paliva.

Nejširší nabídku najdete v kategorii vozů nižší střední třídy. Českému trhu vládne Škoda Octavia G-TEC, kterých bylo prodáno více než 1 800 kusů. Najdete zde ale také zástupce dalších značek: automobily na CNG prodává například Mercedes-Benz (model B – Class), Seat (model Leon) či Volkswagen (model Golf).

Na rozdíl od městských vozů se v této kategorii smazávají cenové rozdíly CNG modelů v porovnání s ostatní motorizací. Například za Škodu Octavia G-TEC zaplatí zákazník jen o zhruba 30 000 Kč více než v případě benzínového pohonu. U Volkswagenu Golf VII je rozdíl ještě o zhruba 10 000 vyšší. Zajímavé je, že u obou automobilů stojí CNG verze prakticky stejně jako naftová.

Pro zákazníky, kteří preferují rodinné (MPV) vozy, je aktuálně na trhu na výběr například Fiat Dobló Panorama, Opel Zafira Tourer, Volkswagen Touran a mini MPV Fiat 500L. Reálné rozdíly v kupní ceně CNG verze a dalších motorizací jsou v této třídě o něco vyšší. Například Opel Zafira Tourer je o 80 000 Kč dražší, podobně je na tom také Volkswagen Touran. V porovnání s naftovými motory je rozdíl již jen 20 000 Kč. Návratnost investice do vozů v této třídě je reálně 2 až 3 roky.

Stlačený zemní plyn si pomalu nachází cestu také do kategorie luxusních vozů. Ve vyšší střední třídě je na trhu k dispozici například model Mercedes-Benz E – Class. Přestože je pořizovací cena výrazně vyšší než u dříve jmenovaných tříd, za CNG model zaplatíte jen o zhruba 26 000 Kč více než v případě sázky na naftový motor. Návratnost investice při ročním nájezdu 30 000 km se díky tomu může zkrátit na pouhý rok.



PR 11.5.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar