Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mladí do 25 let by se měli vrátit do autoškoly

Nedávný průzkum provedený společností Goodyear poukázal na to, že studenti rozhodně nejsou jedinou skupinou, která by si ve škole měla rozšiřovat své znalosti a zkušenosti.

Průzkum prozrazuje, že více než čtvrtina mládeže je přesvědčena, že by v řidičských zkouškách neuspěla, pokud by je musela skládat znovu, a 49 % dotazovaných postrádá výcvik základních dovedností, jako je například řízení v noci.
Průzkum, který zkoumal chování 6400 řidičů mladších 25 let v 16 zemích (15 evropských a Jižní Afrika), byl navržen tak, aby pronikl do myšlení mladých řidičů a poskytl tím zajímavý pohled na chování internetové generace na silnicích. Uvědomování si dovedností naučených se při řidičském výcviku řídí hipokampus nacházející se ve spánkovém laloku mozku, který je spojován s učením a pamětí. Mladí řidiči, kteří si nikdy základní řidičské dovednosti neosvojili nebo je zapomněli, bezpochyby potřebují opakovací kurz, aby si osvěžili paměť a stali se z nich sebejistější řidiči.
Ženy s větší pravděpodobností napoprvé v testu neuspějí a jsou si méně jisté než muži 84 % mladých řidičů projde teoretickou částí testu napoprvé, ženy však neuspějí s větší pravděpodobností než muži (18 % oproti 14 %). Co se týká praktických zkoušek, 35 % žen je muselo skládat více než jednou ve srovnání s 28 % mužů. Jsou zde také velké rozdíly mezi zeměmi – což může odrážet stupeň přípravy, kterou testům začínající řidiči věnují: více než 54 % mladých lidí v Turecku napoprvé v teoretickém testu neuspěje ve srovnání s pouhými 5 % Čechů a 8 % Italů a Němců. Poláci mají největší pravděpodobnost neúspěchu v praktických řidičských zkouškách (59 %), následují je Belgičani a Nizozemci (45 % a 43 %).


Mladí řidiči postrádají jistotu v základních oblastech
Přestože 90 % mládeže absolvovalo výcvik, cítí se stále nejistě, když přijde na paralelní parkování. To asi není překvapením, jelikož zvládnutí tohoto manévru může trvat roky. Dánští, čeští, polští a rakouští mladí řidiči si jsou nejméně jistí s 25 %, 23 %, 22 % a 22 % v uvedeném pořadí, zatímco jejich britské, italské, ruské a španělské protějšky se považují za nejméně nervózní s 12 %, 12 %, 10 % a 8 %.
Noví řidiči si také nebyli jistí při řízení v zahraničí. Největší obavy z řízení v cizině mají ruští a britští nováčci (54 % a 46 %), naopak nejmenší ze Švýcarska (13 %), a dále Rakušani, Belgičani a Nizozemci (všichni 14 %).


Mezery v řidičském výcviku
Polovina mladých řidičů neprocvičovala během výcviku řízení v noci – což není překvapující, jelikož většina lekcí se ve dne. Ruští, čeští a turečtí mladí řidiči byli nejméně připraveni (76 %, 75 % a 72 % těch, kteří neprošli žádným výcvikem), zatímco Dánové a Němci byli připraveni nejlépe s pouhými 6 % a 2 % těch, jež uvedli, že se tuto techniku nenaučili. Z výzkumu rovněž vyplývá, že 47 % mladých řidičů se během výcviku nedozvědělo nic o nouzovém manévrování.
Vedle nízkého povědomí o některých záludnějších prvcích řízení se zdá, že mladí řidiči nejsou dobře vyškoleni ani v některých dalších motoristických dovednostech. Pouze 54 % bylo poučeno o technikách řízení s hospodárnou spotřebou pohonných hmot. Pouhých 45 % vědělo, jak zkontrolovat tlak v pneumatice, a 20 % se naučilo, jak se vyměňuje pneumatika s defektem.


Získat řidičský průkaz je relativně snadné – ale nákladné
64 % mládeže se domnívá, že získat řidičský průkaz je v jejich zemi relativně snadné. Značných 37 % Rakušanů a Jihoafričanů a 33 % Poláků a Nizozemců se domnívá, že by neprospěli v řidičských zkouškách, pokud by je dnes znovu skládali. Získat řidičský průkaz je drahé, s čímž souhlasí 81 % respondentů – v Německu a ve Francii se počet vystoupal na 93 % a 92 % v uvedeném pořadí, naopak nejméně se s tímto tvrzením ztotožňují Češi a Rusové, avšak stále na 64 % a 61 %.

V souvislosti s průzkumem bude společnost Goodyear spolupracovat s Asociací evropských autoškol, jež neustále usiluje o shodu ve výcviku řidičů po celé Evropě, aby poskytla mladým lidem více výcvikového materiálu v běžných řidičských technikách a zajistila optimální údržbu jejich vozidel a pneumatik.



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar