Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Elegance v zimě

MB Guard - bezpečnost má vždy přednost

Inženýři Mercedes-Benz myslí na veškeré aspekty bezpečnosti již ve velmi rané fázi vývoje. To platí i při vývoji pancéřovaných modelůí pod označením Guard. Jejich práce začíná sestavením souboru vývojových zadání již dva roky před výrobou prvního vozu nulté série konvenčního modelu.

Základem pro vývoj speciální ochrany jsou v této rané fázi datové soubory z konstrukce a výroby, které již popisují budoucí model ve všech jednotlivostech. Inženýři data využívají k tomu, aby zjistili, na jaká místa skeletu karoserie mohou umístit ochranné prvky. Ocelové a plastové pancéřování je instalováno tak, aby nebylo na pohled nápadné a aby v porovnání s velkosériově vyráběnými modely nedošlo ke zhoršení užitných vlastností.
Chráněný prostor pro posádku tvoří komplexní celek, který umožňuje přenášet síly působící na pneumatiky přes kola, ložiska, komponenty náprav a výztuhy karoserie do stabilního a odolného pancéřování.
Při konstrukci musí být zohledněny požadavky na dostupnost za účelem údržby a servisních prací. Z toho důvodu musí mít servisní technici volný přístup ke všem důležitým partiím vozidla bez ohledu na pancéřování.
Pro Mercedes-Benz S 600 Pullman Guard zkonstruovali vývojáři nově cca 550 ocelových dílů, k nimž přidali celou řadu komponentů z mimořádně odolných plastů a skla. Všechny tvoří ve skeletu karoserie uzavřenou samonosnou „schránku“. Experti se však nechtějí spoléhat jen na teorii. Proto se konstrukční opatření podrobují rozsáhlým speciálním praktickým zkouškám. Ve zkušebnách jsou vozidla zatěžována až na maximum vybranými prostředky v průběžně kontrolovaných podmínkách, aby byly odhaleny a odstraněny i ty nejmenší slabiny.
Na hydropulzní zkušební stolici jde např. o jízdní komfort, jízdní bezpečnost a dlouhou životnost, přičemž používané metody znamenají pro zkušební vzorky skutečnou zátěž. Kola jsou umístěna na čtyřech hydraulicky pohyblivých válcích, které simulují rázy od nerovné silnice. Ty přenášejí na kola náhodně vyvolávaná kmitání nebo imitují i skoky na překážky s ostrými hranami. Cílem je nalézt správnou konfiguraci nastavení pro maximální kontakt s vozovkou, a tím i maximální jízdní bezpečnost. Součástí zkoušek je i pečlivá optimalizace detailů, jako jemné naladění tlumičů a ložisek náprav.
Naproti tomu v klimatickém kanálu se všechno točí kolem teplot. Při rychlosti větru až 100 km/h a teplotách až plus 50 °C nebo minus 30 °C při 100% relativní vlhkosti vzduchu vzniká klima, s nímž se lze sotva setkat v nějakém koutu země dosažitelném po silnici.
Úkolem dalších simulací je zajistit, aby elektronické systémy vozidel nebyly rušeny vnějšími vlivy a aby akustický komfort uvnitř vozidel odpovídal nárokům Mercedesu. Vozy jsou bezohledně hnány po špatných cestách, otloukány o různé překážky a trápeny výmoly. Snáší extrémní manévry při testovacích a zkušebních jízdách na svazích Großglockneru, na uzavřených zkušebních polygonech nebo v rozpáleném texaském Laredu.
Modely Guard vznikají v dokonale promyšleném propojení sériové výroby a vlastní uzavřené výrobní linky pro modely Guard. Základ karoserie získá vnější podobu v automatizované sériové výrobě ve standardní kvalitě. Naproti tomu specifické pancéřování je instalováno ve vlastní manufaktuře, v níž pečlivě vybraní specialisté montují pancéřované modely Mercedes-Benz.
Totéž platí i pro výrobu mnoha stovek ocelových prvků modelů Guard. Technik vyřezává každý díl podle předlohy paprskem vody pod tlakem 3000 barů z desek speciálních vysoce legovaných ocelí různých velikostí a tlouštěk. Jde tu o desetiny milimetru, protože volného místa je nedostatek.
Některé díly jsou následně ručně svařovány do větších montážních celků a dále kompletně zušlechtěny. Následně specialisté namontují do skeletu ochranné komponenty. Poté přijde na řadu vyztužení podlahy, zesílení bodů pro upevnění podvozkových komponentů, úchytů pro pancéřování podlahy, krytů pro oblast tunelu a dalších dílů. Mezi jednotlivými výrobními kroky procházejí modely Guard opakovaně kontrolou ve vlastní měřicí budově..
Po lakování se montuje motor, podvozek a interiér, opět náročnou ruční prací. Výsledkem je nejen kompletně chráněný vnitřní prostor pro cestující, ale také všechny provozně důležité agregáty. Zároveň je zaručena vysoká úroveň kvality značky Mercedes-Benz.


JL, 4.1.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar