Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jozef Kabaň - Fabia je jako lego

Může nás těšit, že jednou z největších světových premiér Pařížského autosalonu, který probíhá do 19. října, je také Škoda Fabia ve verzi hatchback a kombi. Proto jsme položili několik otázek Jozefu Kabaňovi, šéfdesignerovi značky Škoda-Auto.

Která varianta se Vám osobně líbí víc, hatchback nebo kombi? Setkáváme se s názorem, že kombi je přeci jen hezčí.

To je těžká otázka. Většinou má člověk raději hatchback, protože kombi bývá odvozené až od základního modelu. V případě Fabie třetí generace je ale kombi elegantnější a atraktivnější, zatímco proporce hatchbacku jsou sportovnější a provokativní. (Pozn.red.Údajně prý prof.dr.Winfried Vahland, předseda představenstva společnosti Škoda-Auto, zadal Jozefu Kabaňovi úkol, aby se nová Fabia podobala soutěžní Fabii S2000) Hodně také záleží na barvě, respektive kombinaci barev. U kombi se mě líbí bílá barva. U hatchbacku nabídneme různé kombinace. Třeba spojení modré a černé je hodně zdařilé, zatímco stříbrná s červenou je spíš avantgardní. Uvidíme, jaké budou reakce zákazníků. Kombi rozhodně není jen funkční variantou hatchbacku, jde o hodně atraktivní auto. Asi se mě líbí o malinko víc. Lépe na něm vyniknou křivky a má velké rovné plochy.



Vyvíjel se nejdříve hatchback nebo obě verze současně?

Začali jsme už před čtyřmi roky. Jestliže například u Octavie byl nejdříve liftback a pak kombi, tak u Fabie se hatchback a kombi navzájem ovlivňují a mají k sobě hodně blízko. Práce na obou modelech probíhaly rovnoměrně. U Fabie jsme nejdříve nastavili proporce, je nižší a širší než minulá generace, a díky tomu na silnici i lépe sedí. Následně přibyly ostré hrany, jasné linie a krystalické prvky. To vozu dodává osobitý a sebevědomý charakter.



Můžete prozradit, co nás čeká v nejbližší době? Bude třeba také Škoda Fabia RS?

S Fabií RS nepočítáme, i když by o ni byl na některých trzích, jako je třeba Anglie, zájem. Místo toho nabídneme verzi Fabia Monte Carlo se sportovním paketem, v kterém najdete ale některé prvky z modelu RS. Opticky bude působivější. Tento model se objeví hodně brzy. Pokud jde o nový Supreb, tak ten bude mít premiéru v březnu na autosalonu u v Ženevě. A pracujeme také na novém Roomsteru společně s Volkswagenem, divizí Užitkové automobily (Pozn.red: tu vede nyní dr. Eckart Scholz, dříve ve Škoda Auta na pozici šéfa technické vývoje. Proslýchá se, že bude vycházet z VW Caddy). Přijít by měl koncem příštího roku
V podstatě nepůjdeme už cestou různých derivátů, ale přijdeme s velkým spektrem lifestylových variant. Fabia je dobrá stavebnice, takové lego ze škodovky. Značka, která se pak rozprostírá příliš do široka, není právě efektivní. Škoda hledá jasné čistokrevné segmenty, kde by se usadila. Třeba tzv. crossovery nejsou zatím v plánu, ale SUV ano, už kvůli celosvětovému trhu.



Kolik lidí se podílí na designu.
V současné době máme velký mezinárodní tým sedmdesáti lidí dvaceti národností. Asi nejvíce práce odvedl Petr Matušinec, který je hodně talentovaný a jsem rád, že jsem ho do týmu přivedl. Dále musím zmínit Alžířana a Alexandru Sladek-Zapletal z Polska, která se zabývá interiérem a barvami. Dobrý nápad je vždy výsledkem týmové práce a diskuse mezi jednotlivými členy týmu. Každý designer má nějakou představu a pak je důležité najít společnou řeč a vzájemně se pochopit, a to se nám ve Škoda Auto daří. Výsledek je záležitostí celku a nezáleží jen na jednom člověku. Atmosféra ve škodovce je dobrá, a proto vznikají dobrá auta.



Děkujeme za rozhovor



Jozef Kabaň


•Narodil se v lednu 1973 v Námestovu na Slovensku.

•Ve 20 letech nastoupil do Volkswagenu, nejprve jako stipendista, pak jako designér.

•Vystudoval prestižní londýnskou Royal College of Art, v té době už měl na kontě dvě auta ve výrobě.

•Navrhl mj. VW Lupo, Seat Arosa, Bugatti Veyron

•V roce 2003 přešel z Volkswagenu ke koncernové značce Audi.

•Od roku 2008 zastává funkci hlavního designéra značky Škoda Auto.




JL 10.10:2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar