Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jirka Rameš slaví životní jubileum

Maluje auta jen do nich nasednout. Touto větou, kterou před půl stoletím pronesla paní učitelka kreslení na jedné děčínské škole, začala kariéra Jiřího Rameše, který v těchto slaví šedesátiny. Společně s Václavem Zapadlíkem patří k našim nejvýznamnějším malířům věnující se automobilismu.

Jen co se naučil držet v ruce tužku, už maloval autíčka. „Rodiče neváhali a přihlásili mě hned do Lidové školy umění“, vzpomíná Jiří Rameš, ale nakonec do ní šel jen dvakrát, protože se tam nemalovala auta. Odnesl jsem si jen holubičku míru z papíru.
První kresbu, kupátko Škoda 110 R, s nímž dojel Josef Srnský druhý v Rallye Vltava 1972 mu ještě v témže roce otiskl Svět motorů. To bylo Jiřími Ramešovi čerstvému absolventu strojní průmyslovky 18 let. V té době jezdil závodně ještě na kole, dokonce má titul mistra Čech v závodě družstev dorostu. Kolu zůstal věrný dodnes a ještě nedávno jsme jej mohli vídat v závodech veteránů. Možná právě proto namaloval sérii obrazů z Tour de France.

S postupem času kreseb přibývalo, čtenáři se s nimi setkávali na stránkách Motoru, Světa motorů a také v Automobilu. Bohužel jim často uškodila kvalita tisku, tiskárny dokázaly tehdy vytvořit „nemožné“. Byla úplně škoda, tak vypracované kresby vůbec tisknout. Dnes už je situace mnohem lepší.
Zpočátku kreslil tužkou a tuší, později přešel na kvaš (technika pracující krycími vodovými barvami). Jeho specialitou jsou kresby vytvořené tuší a propisovací tužkou, protože jedině lze docílit kvalitních stínů.

Několik let pracoval Jiří Rameš ve vývojovém oddělení Avie, kde se spřátelil s Václavem Límem, mnohonásobným mistrem Československa v závodech na okruzích a do vrchu. V jeho tvorbě začaly převládat formulové vozy, od easterů až po ef-jedničky. To však neznamená, že by nemaloval nic jiného – soutěžní automobily, veterány, průhledy apod. Pak se specializoval na trucky, firma Mercedes Benz si dokonce u něj objednala sadu kreseb pro své jezdce. Několik pěkných kreseb zvláště zapomenutých a dnes už neexistujících automobilů jako je Aero special, Hakar, Magda VI, Škoda 1100 OHC obohatilo knihu Premiéry nadšení. Jeden čas jsme spolu pracovali u ing.Milana Jozífa v redakci Automobilu a jezdili i po závodech, na kterých čerpal pak inspiraci pro svoje kresby zachycující neopakovatelnou atmosféru.
Čas od času si namaluje jen tak pro radost i obrázek s jiným námětem. Vedle cyklistů jsem třeba viděl krásné parní lokomotivy a jeho obrázek Něžný barbar můžete v těchto dnech vidět i na výstavě Pocta Bohumilovi Hrabalovi.
Jiří Rameš nejmladší z trojice našich uznávaných malířů automobilů, si s Václavem Zapadlíkem ani s dnes už bohužel zesnulým Václavem Králem nekonkuruje. Jeho kresby vyzařují osobitý styl, který mu zaručuje uznání doma i v zahraničí. A to maluje doma, v panelákovém bytě za asistence tří kocourů.
Na závěr musím prozradit, že s Jirkou Ramešem se člověk nikdy nenudil a nezkazil žádnou legraci. Některé hlášky mezi námi vstoupily do historie.

Jirko, do dalších let hodně zdraví, klidu a štěstí a ještě moc pěkných obrazů.



J.Lasík 18.3.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar