Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bezpečná kola pro radost

Crash Test Yeti versus Superb: Lidé by přežili

Na polygonu v Úhelnici u Mladé Boleslavi demonstrovala Škoda-Auto bezpečnost svých modelů na crash testu mezi Škodou Superb a Škodou Yeti v rychlosti 90 km/h. Výsledek, který dopadl dobře, nejlépe přibližují fotografie.

Simulovaný crash test vycházel ze skutečné nehody, která se před časem stala a kterou vyhodnocovali odborníci na bezpečnost ze Škoda Auto. Řidič jedoucí po rovině, v okamžiku, kdy zjistil, že proti němu jede druhý automobil, začal intenzivně brzdit až do úplného zastavení. I přes veškerou snahu nehodě zabránit narazilo do jeho již stojícího vozu, (blízko krajnice) protijedoucí auto zhruba polovinou přední části. Nejednalo se tedy o vyloženě čelní náraz, ale takový, ke kterým dochází nejčastěji.
Na škodováckem polygonu proti sobě stály Škoda Superb Combi a Škoda Yeti, oba s dvoulitrovými turbodiesely, šestistupňovou mechanickou převodovkou a maximálním počtem airbagů. V Superbu seděly figuríny představující dva dospělé a v homologovaných sedačkách dvě děti ve věku šest a tři roky. V Yeti „cestovaly“ dva dospělí a děti ve věku tři a jeden a půl roku.
Při vlastním testu Superb stál na místě, zatímco Yetiho poháněl jeho vlastní motor. Jen počáteční rychlost mu udělil další Superb a pak už jel vlastní silou „na trojku“. Kvůli udržení požadovaného směru a stanovené rychlosti 90 km/h byl naváděn elektronickým řidičem po kabelu, který ležel v dráze. Celý děj trval ani ne půl sekundy, když už za tři desetiny se auta od sebe vzdalovala.
Výsledek testu překvapil možná i odborníky. Přední části obou vozů byl sice hodně dost poničené, Yeti měl i vyvrácené kolo, ale prostor po posádku zůstal netknutý. Dveře řidiče šly otevřít, zůstaly prakticky neporušené, jako by k žádné nehodě nedošlo. Oba přední airbagy explodovaly. Nutno dodat, že všechny figuríny seděly na svých místech, připoutány bezpečnostním pásem a děti v sedačkách. Oba vozy byly také v nárazových testech nezávislé organice Euro NCAP ohodnoceny nejvyšším počtem pěti hvězdiček.
V okamžiku nárazu byla hlava řidiče zatížena silou nárazu 35 G, uprostřed vozu pak 28 G. Tyto hodnoty by lidskému organismu neměly nikterak uškodit.
Když vezmeme v potaz metodiku EuroNCAP tak by Yeti dosáhl 99,94 procenta za ochranu dospělých a v případě děti 93 procent. V Superbu by byly děti ochráněni na 100 procent a dospělé osoby vpředu na 98,25 procenta.
Simulovaná nehoda ukázala, že moderní automobily, které splňují požadavky na prvky pasivní a aktivní bezpečnost dokáží cestující dobře ochránit.
To je sice hezké, ale všechny nehody z reálného provozu nelze nasimulovat a nikdy bychom neměli zapomínat, že fyzikální zákony působí za všech okolností a nemůžeme je obelstít, jak se mnozí bezohlední účastníci silničního provozu domnívají.
Crash test jen potvrdil, že jednou z nejvyšších priorit při vývoji nových vozů je pro společnost Škoda-Auto jejich bezpečnost. Nové automobily jsou konstruovány tak, aby odrážely nejnovější trendy v oblasti bezpečnostních technologií.
K problematice bezpečnosti ve společnosti Škoda-Auto se ještě vrátíme v příštích dnech.


J.Lasík, 9.9.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Legendy 2014 - motoristická slavnost
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar